شرکتی به نام کاما (Kama) که در سال 2021 در روسیه تاسیس شده، مدتی است که پروژه ساخت یک خودروی برقی را دنبال میکند. چند ماه پس از نمایش نسخه کانسپت در می 2023، اکنون اطلاعات تازهای از این خودرو اعلام شده است.
کابین و امکانات کاما اتم
به نظر میرسد که قابلیت بازشوندگی درها در خلاف جهت یکدیگر، همچنان در اتم وجود دارد. به علت عدم وجود ستون میانی، قفل درها به سقف منتقل شده است.
درهای این خودرو به وسیله دکمه فعال میشود، هرچند که مثل نمونههای مشابه، یک دستگیره هم برای مواقع اضطراری پیشبینی شده است. برخلاف انتظار، 5 دکمه برای بالابر شیشهها در پوشش داخلی در سمت راننده دیده میشود.
کمربندهای ایمنی نیز به علت عدم وجود ستون میانی به صندلیها متصل شده است، اما بسیاری موارد همچون دکمههای تنظیم برقی صندلیها یا حتی دریچههای تهویه از نظر پنهان شده است.
نکته عجیب دیگر اینکه از نمایشگر مرکزی خبری نیست و صفحه نشاندهنده راننده هم به فرمان متصل شده است. جالب اینکه طراحان اتم از این فرمان به عنوان ویژگی شاخص این خودروی روسی یاد میکنند.
فقط چهار دکمه روی داشبورد وجود دارد که عملکرد گیربکس، چراغها و غیره را کنترل میکند. حتی وظیفه فعالسازی چراغهای راهنما، نوربالا و برف پاککنها نیز به دکمههای اطراف فرمان منتقل شده است.
در محل شارژر بیسیم در بخش پایینی کنسول میانی، دو درگاه USB تایپ C هم قرار دارد.
بنابر اعلام مسئولان اتم، راننده این خودرو نیاز چندانی به استفاده از دکمهها نخواهند داشت چراکه رابط کاربری Atom OS نمایشگر از فرمان صوتی هم پشتیبانی میکند، ضمن اینکه اطلاعات موردنیاز از طریق نمایشگر مجازی روی شیشه جلو هم به نمایش درمیآید. قابلیت NFC در کنسول میانی هم دسترسی به بسیاری از موارد را امکانپذیر خواهد کرد.
روکش چرم و پارچه با ترکیب رنگ مشکی یا سفید، پوشش پارچهای داشبورد، شش کیسه هوا وگرمکن صندلیها، از دیگر ویژگیهای کابین این خودرو به شمار میآید.
محفظه 345 لیتری بار هم با تا شدن صندلیهای عقب به 1020 لیتر افزایش مییابد.
طراحی کاما اتم
ابعاد بدنه اتم در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.995، 1.78 و 1.615 متر اعلام شده است. از فاصله بین محورها اطلاعی نداریم، اما فاصله کف تا سطح زمین، 170 میلیمتر اعلام شده است. به گفته سازنده، بدنه اتم بر رینگهای 17 اینچی با تایرهای 215x55 استوار میشود. خریدار میتواند رینگهای 18 و 19 اینچی را نیز سفارش دهد.
مشخصات فنی کاما اتم
سیستم تعلیق اتم به صورت مکفرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب طراحی شده، درحالیکه شعاع گردش آن 4.9 متر اعلام شده است.
اعلام شده که اتم یک خودروی محرک-عقب خواهد بود، پس احتمالا شرکت سازنده قصد دارد این خودروی جمعوجور را به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز کند. قدرت این پیشرانه، 150 کیلووات معادل با 204 اسببخار اعلام شده است، اما از گشتاور آن اطلاعی نداریم. شتاب صفر تا صد هم 8 ثانیه خواهد بود، اما از رقم حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده است.
بنابر اعلام شرکت کاما، اتم به مجموعه باتری 77 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برد حرکتی 500 کیلومتر (برمبنای WLTC) را فراهم میکند. نیروی لازم برای پیمایش 100 کیلومتر در مدت 8 دقیقه حاصل خواهد شد، اما زمان کلی شارژ معلوم نیست.
برنامه تولید کاما اتم
اتم در قالب یک خودروی چهار نفره از اواسط سال 2025 و در تاسیسات سابق مسکوویچ به روی خط تولید میرود.
شرکت سازنده اتم از استخدام 800 متخصص برای کار بر پروژه اتم در مراکز این شرکت در شهرهای مختلف روسیه و البته نانجینگ چین خبر داده است، بنابراین احتمال دارد که این شرکت روی کمک شرکای چینی هم حساب کرده باشد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru