• کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه
  • کاما اتم خودروي برقي ساخت روسيه

خودروی برقی ساخت روسیه

معرفی کاما اتم

11 مرداد 1403 18:00

شرکتی به نام کاما (Kama) که در سال 2021 در روسیه تاسیس شده، مدتی است که پروژه ساخت یک خودروی برقی را دنبال می‌­کند. چند ماه پس از نمایش نسخه کانسپت در می 2023، اکنون اطلاعات تازه­‌ای از این خودرو اعلام شده است.

کابین و امکانات کاما اتم

به نظر می‌­رسد که قابلیت بازشوندگی درها در خلاف جهت یکدیگر، همچنان در اتم وجود دارد. به علت عدم وجود ستون میانی، قفل درها به سقف منتقل شده است.

درهای این خودرو به وسیله دکمه فعال می­‌شود، هرچند که مثل نمونه­‌های مشابه، یک دستگیره هم برای مواقع اضطراری پیش‌­بینی شده است. برخلاف انتظار، 5 دکمه برای بالابر شیشه­‌ها در پوشش داخلی در سمت راننده دیده می­‌شود.

کمربندهای ایمنی نیز به علت عدم وجود ستون میانی به صندلی‌ها متصل شده است، اما بسیاری موارد همچون دکمه‌­های تنظیم برقی صندلی‌ها یا حتی دریچه­‌های تهویه از نظر پنهان شده است.

نکته عجیب دیگر این‌که از نمایشگر مرکزی خبری نیست و صفحه نشان‌دهنده راننده هم به فرمان متصل شده است. جالب این‌که طراحان اتم از این فرمان به عنوان ویژگی شاخص این خودروی روسی یاد می­‌کنند.

فقط چهار دکمه روی داشبورد وجود دارد که عملکرد گیربکس، چراغ‌ها و غیره را کنترل می‌­کند. حتی وظیفه فعال‌سازی چراغ‌های راهنما، نوربالا و برف‌­ پاک‌کن‌ها نیز به دکمه­‌های اطراف فرمان منتقل شده است.

در محل شارژر بی‌سیم در بخش پایینی کنسول میانی، دو درگاه USB تایپ C هم قرار دارد.

بنابر اعلام مسئولان اتم، راننده این خودرو نیاز چندانی به استفاده از دکمه­‌ها نخواهند داشت چراکه رابط کاربری Atom OS نمایشگر از فرمان صوتی هم پشتیبانی می­‌کند، ضمن این‌که اطلاعات موردنیاز از طریق نمایشگر مجازی روی شیشه جلو هم به نمایش درمی­‌آید. قابلیت NFC در کنسول میانی هم دسترسی به بسیاری از موارد را امکان‌پذیر خواهد کرد.

روکش چرم و پارچه با ترکیب رنگ مشکی یا سفید، پوشش پارچه­‌ای داشبورد، شش کیسه هوا وگرمکن صندلی‌ها، از دیگر ویژگی‌های کابین این خودرو به شمار می­‌آید.

محفظه 345 لیتری بار هم با تا شدن صندلی‌های عقب به 1020 لیتر افزایش می‌­یابد.

طراحی کاما اتم

ابعاد بدنه اتم در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.995، 1.78 و 1.615 متر اعلام شده است. از فاصله بین محورها اطلاعی نداریم، اما فاصله کف تا سطح زمین، 170 میلیمتر اعلام شده است. به گفته­ سازنده، بدنه اتم بر رینگ‌های 17 اینچی با تایرهای 215x55 استوار می­‌شود. خریدار می­‌تواند رینگ‌های 18 و 19 اینچی را نیز سفارش دهد.

مشخصات فنی کاما اتم

سیستم تعلیق اتم به صورت مک­‌فرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب طراحی شده، درحالی‌که شعاع گردش آن 4.9 متر اعلام شده است.

اعلام شده که اتم یک خودروی محرک-عقب خواهد بود، پس احتمالا شرکت سازنده قصد دارد این خودروی جمع‌وجور را به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز کند. قدرت این پیشرانه، 150 کیلووات معادل با 204 اسب­‌بخار اعلام شده است، اما از گشتاور آن اطلاعی نداریم. شتاب صفر تا صد هم 8 ثانیه خواهد بود، اما از رقم حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده است.

بنابر اعلام شرکت کاما، اتم به مجموعه باتری 77 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برد حرکتی 500 کیلومتر (برمبنای WLTC) را فراهم می‌­کند. نیروی لازم برای پیمایش 100 کیلومتر در مدت 8 دقیقه حاصل خواهد شد، اما زمان کلی شارژ معلوم نیست.

برنامه تولید کاما اتم

اتم در قالب یک خودروی چهار نفره از اواسط سال 2025 و در تاسیسات سابق مسکوویچ به روی خط تولید می­‌رود.

شرکت سازنده اتم از استخدام 800 متخصص برای کار بر پروژه اتم در مراکز این شرکت در شهرهای مختلف روسیه و البته نانجینگ چین خبر داده است، بنابراین احتمال دارد که این شرکت روی کمک شرکای چینی هم حساب کرده باشد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران