• فراري اپرتا دست‌ ساز چيتا موتورز

اولین فراری ایرانی رونمایی شد!

بررسی لافراری اپرتا دست‌ ساز ایرانی چیتا موتورز

2 اسفند 1402 16:05

شرکت چیتا موتورز، در تالار همایش بین المللی صدا و سیمای تهران، ابرخودروی خود را در حضور معاون وزارت صمت، به صورت رسمی معرفی کرد. نام این خودرو لافراری اپرتا دست ساز است.  این خودرو، اولین ساخته چیتا موتورز محسوب می‌شود. این شرکت در سال 1398 تاسیس شده و هدف آن طراحی و ساخت اتومبیل‌های سوپر اسپرت است.

این خودرو، اولین بازطراحی موفق لافراری اپرتا در جهان محسوب شده و بسیار مشابه نمونه اصلی است. بیش از هزار قطعه با استانداردهای بین‌المللی خودروسازی طراحی و تولید شده تا این لافراری دست‌ساز را تشکیل دهد.

تیم شش نفره چیتا موتورز توانسته با رعایت کامل جزئیات طراحی، این لافراری اپرتا را بسازد.یک خودروی لافراری اپرتا را تولید کند. سیستم شاسی این خودرو در یک پروژه مستقل طراحی و تولید شده و جنس ورق شاسی از نوع آلیاژ مخصوص است. این شاسی در چند مرحله مختلف تحلیل و بررسی شده است. تمامی فاکتورهای اساسی در طراحی شاسی، از جمله خمش، پیچش، ضریب شکست و ... با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی، مورد بررسی قرار گرفته است.

برای حفظ پایداری شاسی در تصادف نیز از نرم‌افزار پیشرفته LS-DYNA استفاده شده است. برای جلو و انتهای شاسی، دو شاسی مستقل برای حفظ استحکام بدنه به کار رفته و برای حفظ ایمنی در تصادف های رانندگی، دو مجموعه مستقل ضربه‌گیر در پشت سپر جلو و عقب نصب شده است.

لازم به ذکر است که این پروژه با حداکثر میزان داخلی‌سازی توسعه یافته است. برای مثال، چراغ‌های عقب و شبکه‌های شش‌ضلعی خودرو در نمای عقب و جلوی آن توسط شرکت چیتا موتور ساخته شده‌اند. بدنه خودرو از فیبرکربن بوده و طراحی سقف متحرک آن نیز مشابه نمونه اصلی است. همچنین، ورودی‌های هوا نیز در این خودرو مانند نمونه اصلی طراحی شده‌اند. تمامی ادوات داخلی از جمله صندلی‌ها، کمربندها، کنسول میانی و تمامی کلیدها، طبق نمونه اصلی توسط این شرکت ایرانی ساخته شده‌اند.

شرکت چیتا موتورز اعلام کرده در حال حاضر، به دلیل محدودیت‌ها برای دریافت مجوز، موقتا از موتور vq30de شش سیلندر با حجم سه هزار سی‌سی برای لافراری اپرتا دست‌ساز استفاده شده است. همچنین اقدامات اولیه برای وارد کردن موتور مخصوص این پلتفرم (mid engine) با قدرت 600 اسب بخار در حال انجام است.

پروژه چیتا CH1 از 5 بخش اصلی تشکیل شده که شامل طراحی و مدل‌سازی بدنه و طراحی داخلی، طراحی و ساخت سیستم شاسی Space Frame و تعلیق مستقل در دو محور، طراحی سیستم الکترونیک اختصاصی، ساخت نمایشگر دیجیتال و باکیفیت مشابه نمونه اصلی و طراحی و ساخت سیستم آیرودینامیک فعال است.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
MamadKhan 1402/12/2
واقعا راسته؟!
پاسخ
0
0
0