ب ام و در حال انتقال هاچبک پر سر و صدای خود به نسل بعدی است. چهارمین نسل از این هاچبک باواریایی تغییرات ظاهری قابل توجهی را به خود دیده، در حالی که ساختار دیفرانسیل جلوی خود را حفظ کرده است.
طراحی ب ام و سری 1 مدل 2025
طراحی بیرونی تغییراتی در راستای رشد داشته ولی همچنان با وجود چراغهای جلوی تیزتر، به راحتی به عنوان سری 1 قابل شناسایی است.
سری 1 معمولی، چه با کیت M Sport و چه بدون آن، طراحی جلوپنجرهای نسبتاً عجیب با خطوط عمودی و مورب درهم دارد.
BMWهای جدید دستگیرههای در همسطح با بدنه دارند، اما سری 1 همچنان طراحی سنتی خود را دارد. علاوه بر این، این اولین خودروی ب ام و است که سقفی با رنگ متضاد مشکی براق ارائه میدهد. اندازه رینگها از 17 اینچ شروع میشود و برای مدلM135 به 19 اینچ میرسد. البته این مدل دارای ترمزهای قابل انتخاب است.
در قسمت عقب خودرو، چراغها شبیه به چراغهای آخرین مدل X2 به نظر میرسند. نسخه M Performance دارای سیستم اگزوز چهارگانه است، که از مدلهای X1 M35i و X2 M35i به ارث برده است. با ارائه این هاچبک جدید، ب ام و نشان میدهد که به تدریج حرف "i" که از لغت injection به معنی تزریق سوخت است را حذف خواهد کرد. با نگاه کردن به درب عقب خودرو میبینیم که تنها نوشته شده M135.
در راستای جدیدترین روندهای طراحیBMW، نسخه پرفورمنس این خودرو دارای قاب آینه M است که تا چند سال پیش فقط در ب ام و های M وجود داشت. همین امر در مورد نشان M روی جلوپنجره نیز صدق میکند. حتی یک لوگوی M نیز روی پوشش پلاستیکی موتور با فیبر کربن تقلبی وجود دارد. مدل تقریباً M به مقدار زیادی قطعات تزئینی مشکی براق مجهز شده است، همراه با جلوپنجرهای تهاجمیتر که دارای پرههای افقی است.
کابین و امکانات ب ام و سری 1 مدل 2025
با ورود به داخل کابین، تفاوت زیادی با مدل قدیمی مشاهده میکنیم. سری 1 مدل 2025 به سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive 9 BMW با دو صفحهنمایش مجهز شده است. کلاستر دیجیتال اندازهای برابر با 10.25 اینچ دارد، در حالی که صفحه لمسی 10.7 اینچی است. همانند سایر مدلهایی که دارای نمایشگر به هم چسبیده هستند، اکثر دکمههای فیزیکی حذف شدهاند. در واقع حتی کلید چرخان iDrive نیز با طراحی مینیمال جدید بامو حذف شده است.
دسته دنده بزرگ جای خود را به یک دکمه کوچک داده است، تا فضای کابین مرتبتر باشد. گیربکس هفتسرعته دوکلاچه اتوماتیک را میتوان به صورت اختیاری با شیفترهای پشت فرمان سفارش داد، که در مدل M135 به صورت استاندارد ارائه قرار دارد. این نسخه همچنین صندلیهای جلوی دربرگیرنده با حرف M نورانی دارد، درست مانند خودروهای M واقعی.
مشخصات فنی ب ام و سری 1 مدل 2025
مدل M Lite سری 1 از همان روز اول عرضه خواهد شد و دارای جدیدترین نسخه پیشرانه B48 خواهد بود. این پیشرانه بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ در کشورهای اتحادیه اروپا که مقررات سختگیرانهتری در زمینه انتشار آلایندهها دارند، 296 اسببخار قدرت تولید خواهد کرد. در سایر مناطق، پیشرانه BMW قدرت کامل 312 اسببخار خود را خواهد داشت.
این همان چیزی است که هماکنون در کراساورهای X1 M35i و X2 M35i دیده میشود، که از نظر فنی مشابه هستند. لازم به ذکر است که گشتاور در همه مناطق 400 نیوتنمتر است. توان این پیشرانه چهار سیلندر برای شتابگیری تا 100 کیلومتر برساعت در 4.9 ثانیه کافی است و سرعت نهایی به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتر برساعت محدود شده،
پیشرانه بنزینی دیگری که در زمان عرضه موجود است، یک نیروگاه کوچک 1.5 لیتری توربوشارژ سه سیلندر در مدل 120 است. این پیشرانه هیبریدی خفیف دارای قدرت 168 اسببخار و گشتاور 280 نیوتنمتر است. مدل پایه سری 1 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت 7.8 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن 225 کیلومتر برساعت است.
همچنین یک مدل 120d با پیشرانه دیزلی 2.0 لیتری توربوشارژ نیز وجود دارد. این پیشرانه دیزل که دارای فناوری 48 ولت نیز میباشد، 161 اسببخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اقتصادیترین مدل سری 1 شتاب 0 تا 100 کیلومتر برساعت را در 7.9 ثانیه ثبت میکند و به حداکثر سرعت 222 کیلومتر برساعت میرسد. مدل ارزانتر 118d با 148 اسببخار قدرت و 360 نیوتنمتر گشتاور عرضه میشود و شتاب 0 تا 100 کیلومتر برساعت را در 8.3 ثانیه طی میکند و به همان حداکثر سرعت 222 کیلومتر برساعت میرسد.
برنامه عرضه ب ام و سری 1 مدل 2025
مانند قبل، هیچ نسخه پلاگین هیبرید یا کاملاً الکتریکی از سری 1 وجود نخواهد بود. مدل بعدی سری 2 گرنکوپه F74 احتمالاً در اواخر امسال تقریباً با همان مشخصات فنی، به همراه یک ویزای آمریکا رونمایی خواهد شد. M235 نیز احتمالاً از روز اول در دسترس خواهد بود. آمریکاییها نسخه فول پیشرانه را نیز دریافت خواهند کرد.
سری 1 جدید از ماه اکتبر در اروپا، به محض شروع تولید در لایپزیگ آلمان عرضه خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : متین فرزانه
منبع : motor1.com