پیش از شروع گرند پری کانادا، تصاویری از کانسپت خودروی فرمول یک 2026 و همچنین برخی اطلاعات فنی این خودرو منتشر شده است.
فاصله بین محورها از 3.6 به 3.4 متر و عرض بدنه از 2 به 1.9 متر کاهش یافته است. فاصله کف بدنه از سطح زمین در بالاترین حالت به 15 سانتیمتر میرسد، درحالیکه وزن خالص هم نسبت به خودروهای فعلی، 30 کیلوگرم کاهش یافته است.
به روال سال 2022 تاکنون، رینگهای 18 اینچی زیر بدنه قرار میگیرد اما در مدل جدید، عرض تایرها در محور جلو و عقب تا 25 و 30 میلیمتر کاهش مییابد. باید امیدوار باشیم که این امر به کاهش چسبندگی تایرها منجر نشود.
علاوه بر بهبود 55 درصدی ضریب درگ، نیروی وارد بر بدنه هم 30 درصد کاهش یافته است، تا شاسی بتواند با پیشرانه جدید، هماهنگ شود. حتی باله عقب قابل حذف هم به نحوی طراحی شده است، تا ایجاد گرد و خاک در پشت سر خودرو را کاهش دهد. البته کاهش عرض باله سپر جلو، حذف لبه گلگیرهای جلو و تغییر در طراحی بخش مرکزی رینگها نیز در جهت همین مسئله اتفاق افتاده است.
طراحی کاملا تخت کف بدنه، تقویت سازه خودرو در بخشهای جلو و جانبی، افزایش ظرفیت تحمل شتاب جانبی از 16G به 20G و افزایش روشنایی چراغهای عقب، از دیگر تغییرات اعمال شده بر این خودروست.
طراح خودروهای فرمول یک آقای نیکولاس تومبازیس که سابقه همکاری با تیمهای فراری و مکلارن را در کارنامه دارد، از قوانین جدید FIA به عنوان تحولی برای طراحی نسل جدید خودروها یاد کرده است. بنابر اظهار وی، خودروهای جدید فرمول یک ضمن توجه بیشتر به راننده، سبکتر، سریعتر و نیرومندتر از قبل خواهند بود و رقابت بین تیمها را سختتر خواهند کرد.
البته برخلاف اظهارنظر وی و بنابر مدلسازی اولیه، به نظر میرسد که خودروهای جدید F1 از مدلهای فعلی کندتر هستند. یکی از نگرانیهای مهم تیمها به کاهش ضریب درگ و نیروی وارد بر بدنه ارتباط دارد. آقای James Vowles مدیر تیم ویلیامز هم با تاکید بر جایگاه خودروهای فرمول یک به عنوان سریعترین رده در مسابقات اتومبیلرانی، اعتقاد دارد که برخی موارد در قوانین جدید نیاز به بازنگری دارد.
آندره استلا مدیر فنی تیم مکلارن نیز ضمن حمایت از قوانین جدید، معتقد است که متن اولیه به اعمال برخی تغییرات نیاز دارد.
این اظهارنظرها از نظر FIA دور نمانده است چراکه به گزارش motorsport.com، قرار است در جلسه نیمه رسمی که به زودی برگزار میشود، نقطه نظرات مدیران تیمها نیز با مدیرعامل FIA یعنی Stefano Domenicali در میان گذاشته شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، قوانین جدید 2026 در 28 ژوئن و در شورای جهانی ورزشهای موتوری تصویب خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com