• عوارض شهرداري خودرو

چه زمانی عوارض را پرداخت کنیم؟

مالیات و عوارض شهرداری خودرو (نحوه استعلام)

27 خرداد 1403 15:28

عوارض شهرداری اتومبیل چیست؟

عوارض شهرداری خودرو در واقع هزینه‌ای است که ما در ازای استفاده از خدماتی که شهرداری در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌پردازیم. این عوارض به صورت سالیانه محاسبه می‌شود و بهتر است در آخر سال پرداخت شود.

این عوارض با عبور از محدوده‌های طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد بیشتر می‌شود و خب منطقی است که با عبور از این مناطق شما هزینه بیشتری باید بپردازید.

این هزینه را در واقع می‌توان مالیات شهری در نظر گرفت و شهرداری هم طبق قاعده موظف است این مقدار دریافتی را صرف نوسازی و بهسازی و نگهداری معابر شهری و بزرگراهی کند. همانطور که انتظار داریم عوارض جاده‌ای که پرداخت می‌کنیم برای بهبود وضعیت جاده‌ها صرف شود. در واقع این نتیجه‌گیری از آنجایی حاصل می‌شود که گفته شده دیر پرداخت کردن عوارض شهرداری ممکن است در خدمات‌رسانی شهرداری به مردم تأخیر بیندازد. البته که اگر این اقدامات به خوبی و به موقع انجام شود باعث می‌شود مردم با خیال راحتی پرداخت کنند و این ذهنیت که پول اجباری از مردم دریافت می‌شود از بین برود.

جریمه عدم پرداخت عوارض شهرداری

لازم به ذکر است که طرح تنبیهی هم در این خصوص اجرا می‌شود و در صورتی که عوارض شهرداری به صورت سالیانه پرداخت نشود شامل دیرکرد می‌شود. چون این باور در مردم وجود دارد که عوارض شهری و جاده‌ای خودرو را در هنگام فروش یا انتقال سند پرداخت خواهند کرد. حتی در آموزش‌های مختلف پرداخت عوارض شهری نیز بعضا دیده می‌شود که گفته شده این عوارض را باید هنگام فروش خودرو پرداخت کرد.

روش های استعلام عوارض شهرداری خودرو

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ما در این مطلب قصد داریم آن‌هعا را به شما آموزش دهیم.

استعلام آنلاین عوارض شهرداری خودرو

برای شهروندان تهرانی راحت‌ترین راه استفاده از اپلیکیشن «تهران من» است. به اسن صورت که اگر شما در این اپلیکیشن حساب کاربری فعال دارید و پلاک خودروی خود را از پیش ثبت کرده‌اید می‌توانید. به راحتی عوارض شهرداری خود را استعلام کنید. اگر هم حساب کاربری ندارید به راحتی می‌توانید ایجاد کنید. پس از استعلام اگر قصد پرداخت را داشته باشید به درگاه پرداخت آنلاین هدایت می‌شوید و می‌توانید عوارض خود را  پرداخت کنید.

استعلام عوارض شهرداری خودرو با کد دستوری

اگر دسترسی به اینترنت ندارید و یا روش قبل برای شما سخت است یا با آن آشنا نیستید به راحتی می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری #3*3*137* (ستاره 137 ستاره 3 ستاره 3 مربع) این کار را انجام دهید. این کد دستوری مربوط به سامانه شهرداری است و نفعی برای شخص یا شخاص دیگری ندارد. پس از شماره‌گیری در هر مرحله اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و در نهایت رقم عوارض خودروی شما به همراه لینک پرداخت آن برای شما پیامک می‌شود.

مراجعه حضوری برای پرداخت عوارض شهرداری

اگر روش‌های قبل برای شما قابل انجام نیست و یا قصد انجام مراحل به شیوه سنتی و حضوری را دارید نیز می‌توانید با در دست داشتن کارت ملی، کارت ماشین یا سند خودرو یا برگ سبز به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اگر این روش را انتخاب می‌کنید باید سابقه پرداخت عوارض قبلی را نیز به همراه خود داشته باشید.

نویسنده : متین فرزانه

دیدگاه کاربران