ب ام و R 1300 GS که نخستین بار در نمایشگاه خودرو مالزی 2024 رونمایی شد، با قیمت معادل با 32 هزار دلار به فروش میرسد. این موتورسیکلت 237 کیلوگرمی با چراغهای LED ماتریسی و موتور 1300 سیسی، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
مشخصات فنی ب ام و R1300 ادونچر
اکنون مدل 2025 این موتورسیکلت با لقب ادونچر (Adventure) و در چهار تیپ جدید معرفی شده است. قوای حرکتی این موتورسیکلت نیرومند همچنان از پیشرانه باکسر به حجم 1300 سیسی با 145 اسببخار قدرت و 149 نیوتنمتر گشتاور تامین میشود. گیربکس شش سرعته با طراحی جدید و قابلیت سفارشی دستیار تعویض خودکار (ASA) هم در پایین پیشرانه قرار دارد.
چهار حالت رانندگی شامل Enduro (آفرود)، بارانی، جادهای و اکو (اقتصادی) و کروز کنترل پویا (DCC) با قابلیت ترمزگیری به صورت استاندارد عرضه میشود. چندین قابلیت دیگر شامل کنترل ترمز پویا (DBC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSC)، کنترل گشتاور پیشرانه (MSR)، کروز کنترل فعال (ACC)، هشدار برخورد از جلو (FCW) و هشدار تعویض خط (ECW) نیز با پرداخت مبلغ اضافه ارائه خواهد شد.
قابلیت تنظیم تعلیق پویا (DSA) با امکان تنظیم خودکار ارتفاع کمکفنرها، کیفیت سواری و قابلیت کنترل R 1300 GSA را افزایش میدهد.
طراحی ب ام و R1300 ادونچر
این موتورسیکلت آلمانی با فریم فولادی و ساب فریم آلومینیومی در عقب، به باک 30 لیتری، درگاه USB، استارت بدون کلید، گرمکن دستهها و خروجی برق 12 ولت مجهز شده است. گرمکن صندلی و محفظه بار 12 لیتری با سه نقطه اتصال هم به صورت سفارشی عرضه میشود.
بادگیر بزرگ و طراحی جدید دستگیرهها در R 1300 GSA میتواند بهتر از قبل، از راکب در برابر ناملایمات جوی حفاظت کند. با سفارش لایتینگ پکیج، دو چراغ به چراغهای LED موجود اضافه خواهد شد. اگر هدلایت پرو را نیز سفارش دهید، چراغهای تطبیقپذیر با امکان تغییر نوردهی در پیچها را هم دریافت خواهید کرد. بدنه این مدل بر رینگهای 19 اینچی با تایرهای 120/70 در جلو و رینگهای 17 اینچی با تایرهای 170/60 در عقب، استوار میشود.
صندلی این موتورسیکلت 269 کیلوگرمی، در ارتفاع 870 میلیمتر از سطح زمین قرار دارد، اما به لطف امکان کاهش 20 میلیمتری ارتفاع R 1300 GSA، راکبان کوتاه قامت هم میتوانند به راحتی از این موتورسیکلت استفاده کنند.
تیپ بیسیک یا پایه از R 1300 GSA، به واسطه رنگ قرمز Racing در برخی قسمتهای بدنه و روکش آلومینیومی باک، از سایرین متمایز میشود. سایر قسمتها شامل صندلی راکب، دسته موتور و رینگها نیز با مشکی تزئین شده است.
اما در R 1300 GSA تریپل بلک (Triple Black) با ترکیب رنگ مشکی و آلومینیوم بدون روکش مواجه هستیم. در برخی بخشها همچون صندلی هم از رنگ خاکستری استفاده شده است.
احتمالا اسپرتترین ترکیب رنگ به تیپ GS تروفی از R 1300 GSA تعلق دارد چراکه رنگهای آبی Racing متالیک، سفید Light، قرمز Racing و مشکی Avus مات را میتوان در بدنه این مدل مشاهده کرد. طراحی شیشه جلو و دستگیرهها نیز در این تیپ متفاوت است. نسخه دیگری از این مدل با لقب تروفی کامپتیشن، برای حضور در مسابقات بینالمللی GS Trophy 2024 آماده شده است. این رقابت در فاصله 15 تا 20 سپتامبر در نامیبیا برگزار خواهد شد.
این مدل ویژه و تک ساخت، علاوه بر طراحی متفاوت اهرم دنده و تفاوت در ترکیب رنگ، به موارد لازم برای مسابقه همچون محافظ پیشرانه و فریم بدنه و تایرهای آفرودی Metzeler هم مجهز شده است. از دیگر ویژگیهای این مدل میتوان به سیستم اگزوز آکراپوویچ و محافظ رادیاتور BMW Motorrad اشاره کرد.
اما R 1300 GSA آپشن 719 کاراکوروم (Option 719 Karakorum) با رنگ سبز Aurelius مات در کنار جزئیات طلائی و نشان Option 719 بر روکش باک، چهرهای ویژه و سفارشی را به نمایش گذاشته است.
از سایر ویژگیهای این مدل میتوان به دستگیرههای خاکستری و محافظ چراغها اشاره کرد.
جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org