• داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک
  • داستان شلبي کبرا 427 سوپر اسنيک

خودرویی قدرتمند و خطرناک!

داستان شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک

5 مرداد 1403 10:50

در دورانی که خبری از فناوری‌هایی مثل ABS , ASR و ESP نبود و حتی کمربند ایمنی هم به عنوان یک آپشن ارائه می­‌شد، شلبی کبرا سوپر اسنیک با 800 اسب­‌بخار قدرت به میدان آمد.

این خودرو که توسط مجله Road & Track با عنوان «کبرایی برای کشتن بقیه کبرا ها» توصیف شده است، توانست در کنار شورولت کوروت به نمادی از خودروی اسپرت ساخت آمریکا بدل شود.

اصالت شلبی کبرا به AC Ace مدل 1953 بازمی­‌گردد، یک خودروی دونفره روباز ساخت بریتانیا که به پیشرانه شش سیلندر مجهز بود. کارول شلبی که سابقه قهرمانی در مسابقات لمان را داشت، در دهه 60 میلادی این خودرو را به پیشرانه 8 سیلندر مجهز کرد. وی پس از عقد قرارداد با مالک AC و البته فورد، توانست Ace را به صورت قانونی به کبرا تبدیل کند.

داستان شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک

شلبی کبرا در فاصله سال‌های 1962 تا 1967 به فروش رسید. اهالی اروپا این خودرو را با نام AC شلبی کبرا می­‌شناختند. در میان نسخه­‌های گوناگون شلبی کبرا، 427 سوپر اسنیک را می‌­توان یک پدیده به شمار آورد. این خودرو براساس شاسی CSX 3015 و تنها در تعداد 2 دستگاه در سال 1965 با مدل 1966 تولید شد. این دو خودروی نیرومند به همراه دو ماستنگ مسابقه‌­ای به بخش خودروهای مسابقه‌­ای فورد یعنی Ford Advanced Vehicles در انگلستان ارسال شدند تا در تور اروپایی شرکت کنند.

شلبی کبرا CSX 3015 که بعدا به سوپر اسنیک معروف شد، پس از یک سال به آمریکا بازگشت. پس از مدتی، شلبی تصمیم گرفت این مدل مسابقه‌­ای را به یک نمونه قابل تردد در شهر تبدیل کند. به همین دلیل طراحی سپرها، شیشه جلو و برخی موارد دیگر با نمونه­ موجود در مدل عادی تعویض شد. البته کاپوت خاص CSX 3015 با هواکش روی آن و رنگ آبی Guardsman بدنه، برجای خود باقی ماند.

داستان شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی این مدل، اضافه شدن دو سوپرشارژر Paxton به پیشرانه آن بود. این ویژگی در کنار تغییرات دیگر، 800 اسب­‌بخار قدرت به شلبی کبرا هدیه داد. شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک می­‌توانست در کمتر از 4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 322 کیلومتر برساعت اعلام می­‌شد.

این اعداد برای یک خودروی امروزی هم تعجب‌آور است، چه برسد به یک کوپه 1134 کیلوگرمی متعلق به دهه 60 میلادی که از فناوری‌های ایمنی بی­‌بهره بود. حتی نسخه استاندارد شلبی کبرا هم خودرویی خطرناک بود، اما وضعیت در نسخه سوپر اسنیک می‌­توانست بسیار بدتر باشد.

داستان شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک

آقای کارول شلبی قصد نداشت نمونه دیگری از این خودرو تولید کند، اما سفارش یک کمدین به نام بیل کازبی، نظر او را تغییر داد. نمونه دیگری از شلبی کبرا براساس شاسی CSX 3303 و با 800 اسب‌­بخار قدرت به آقای کازبی تحویل داده شد. البته وی به زودی فهمید که با خودرویی بسیار خطرناک مواجه است و به همین علت، آن را به شخصی به نام Tony Maxey فروخت. مالک جدید در طی یک برخورد در جاده‌­های کالیفرنیا، به همراه خودرو به اقیانوس آرام پرتاب شد. انتقال راننده به بیمارستان هم فاید‌ه‌­ای نداشت و وی پس از چند روز بر اثر جراحات وارده، جان سپرد.

نمونه دوم شلبی کبرا CSX 3015 علی‌رغم دست به دست شدن در طول سال‌های گذشته، سالم باقی مانده است. با تعیین قیمت 5 میلیون دلار در حراجی های مختلف، اکنون شلبی کبرا 427 سوپر اسنیک به یکی از گران‌ترین خودروهای اسپرت آمریکایی تبدیل شده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران