• فرسودگي موتورسيکلت

فرسودگی 90 درصد موتورسیکلت‌ها در ایران 

اخبار فرسودگی موتورسیکلت (1403)

21 مهر 1403 10:04

فرسودگی 90 درصد موتورسیکلت‌ها در ایران 

مهر 1403: مصرف سوخت موتورسیکلت‌های ایران ۲ برابر میانگین جهانی است و پلیس راهور از فرسودگی ۹۰ درصد موتورهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند گزارش داده است. مصرف سوخت روزانه موتور در ایران طی یک‌سال ۲۰ درصد بیشتر شده و سال گذشته هم گمرک از رشد ۱.۵ برابری واردات موتورسیکلت به کشور خبر داد.

تهران با حدود ۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسان رضوی ۱.۳ میلیون دستگاه، اصفهان ۱.۲ میلیون دستگاه، فارس ۹۱۶ هزار دستگاه و خوزستان با ۵۶۴ هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلت‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند. مسیرهای شهری ایران برای تردد این حجم از موتورسیکلت طراحی نشده و پژوهشکده خودروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزایش موتورسیکلت را مساوی با افزایش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آمار تصادفات دانسته است.

پژوهشکده خودروی دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌حل کوتاه‌مدت مسئله موتورسیکلت در ایران را استفاده از موتور برقی و همچنین توسعه زیرساخت وسایل سبک حمل‌ونقل نظیر دوچرخه عنوان کرده است.

آمار فرسودگی موتورسیکلت های تهران

شهریور 1403: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از تردد 4.5 میلیون موتور سیکلت در تهران خبر داد و گفت که 90 درصد موتورسیکلت‌هایی که در معابر تردد می‌کنند، فرسوده هستند. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، با اشاره به تعداد موتورسیکلت‌ها گفت: در سراسر کشور، بیش از 14 میلیون موتورسیکلت درحال تردد هستند که چهار و نیم میلیون موتورسیکلت آن در پایتخت هستند. یعنی 30 درصد از تعداد کل موتورسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند.

در بررسی های مشخص شد که 90 درصد از موتورسیکلت‌های پایتخت، به سن فرسودگی رسیده‌اند. یعنی شرایط این وسایل نقلیه به نحوی است که اصلا نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند. همچنین بر اساس آمار، بیش از 10 درصد آلاینده ها را همین موتورسیکلت‌های فرسوده تولید کرده و باعث آلودگی هوا می‌شوند. موسوی پور گفت: تمام این موتورسیکلت‌های فرسوده باید از رده خارج شوند و  مالکان دیگر اجازه استفاده از آنها را نداشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد که عدم استفاده از موتورسیکلت های فرسوده باید به عنوان یک ابلاغ دولتی اجرا شود و پلیس نمی‌تواند به تنهایی در این باره اقدام کند.

موسوی پور گفت: من معتقدم باید طرحی در سطح ملی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده با نو در کشور اجرایی شود تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد که این مسائل نیازمند توجه دولت است. وی افزود: پلیس راهور در برخورد با این موتورسیکلت‌های فرسوده می‌تواند به خاطر عدم داشتن معاینه  فنی، این وسایل نقلیه را جریمه کند یا حتی توقیف کند اما بیشتر از این مسائل از دست پلیس کاری بر نمی‌آید.

سن فرسودگی موتورسیکلت در ایران

اسفند 1402: براساس اصلاحیه آیین نامه نوسازی وسایل نقلیه، که در آخرین روزهای اسفندماه 1402 ابلاغ شده است، سن فرسودگی انواع موتورسیکلت در ایران، مطابق جدول زیر محاسبه می‌گردد:

سن فرسودگی موتورسیکلت در ایران
نوع موتورسیکلت سن فرسودگی
بنزینی کاربراتوری 6 سال
بنزینی انژکتوری 12 سال
برقی 15 سال

*متن کامل آیین نامه نوسازی وسایل نقلیه را از اینجا دانلود کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران