یک شرکت بریتانیایی به نام جینهتا (Ginetta) در مارس 2019 و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو، از یک سوپراسپرت به نام آکولا (Akula) رونمایی کرد. قرار بود این خودرو از ژانویه 2020 به مشتریان تحویل داده شود که البته اتفاق نیفتاد اما به نظر میرسد که جینهتا پس از حل برخی مشکلات، بالاخره موفق به ساخت نمونه نهایی از تنها محصول خود شده است.
نام آکولا در زبان روسی به معنای کوسه است. به نظر میرسد این نام برای اشاره به فرم کلی بدنه، انتخاب شده باشد. آیرودینامیک بدنه این خودرو با الهام از مدل مسابقهای جینهتا G61-LT-P1 LMP1 طراحی شده و در تونل باد مورد بررسی قرار گرفته است.
جینهتا قصد دارد فقط 20 دستگاه آکولا را با قیمت 275 هزار پوند (362.300 دلار) عرضه کند. بنابر اعلام سازنده، تعداد اندکی از تیراژ کلی هنوز به فروش نرسیده است.
جینهتا آکولا به پیشرانه 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی با 600 اسببخار قدرت و 670 نیوتنمتر گشتاور مجهز شده است. نسبت به نمونه اولیه با پیشرانه 6 لیتری، قدرت بدون تغییر باقیمانده اما گشتاور 35 نیوتنمتر کاهش یافته است.
خروجی پیشرانه جینهتا آکولا از طریق گیربکس شش سرعته دستی به محور عقب منتقل میشود. البته خریدار میتواند جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه خودکار را نیز انتخاب کند. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت جینهتا آکولا به ترتیب 2.9 ثانیه و 290 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
در عصر خودروهای مجهز به توربوشارژر یا موتورهای برقی، ارقام خروجی پیشرانه حجیم جینهتا آکولا چندان هیجانانگیز به نظر نمیرسد. اما توجه داشته باشید که این خودروی تازهوارد از اکثر همتایان خود وزن کمتری دارد. به لطف شاسی مونوکوک فیبر کربن، وزن جینهتا آکولا به 1190 کیلوگرم محدود شده، که فقط 78 کیلوگرم از مزدا میاتا RF سنگینتر است. وزن خودرو به صورت مساوی بین دو محور با رینگهای 20 اینچی، تقسیم میشود.
از دیگر ویژگیهای فنی جینهتا آکولا میتوان از دیفرانسیل لغزش-محدود با طراحی اختصاصی، تنظیم برقی ستون فرمان، تعلیق دوبل جناغی در هر دو محور و ترمزهای کربن-سرامیک (سفارشی) نام برد.
فضای بار به گنجایش 472 لیتر، چیزی فراتر از انتظار است ضمن اینکه باک صد لیتری این خودرو، سوخت کافی برای پیمودن 725 کیلومتر مسافت را در خود جای میدهد. توجه داشته باشید که مخزن سوخت کوروت C8، 70 لیتر گنجایش دارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com