• بهترين مارک و برند روغن هيدروليک

معرفی پرفروش‌ترین‌های بازار

بهترین مارک و برند روغن هیدرولیک (راهنمای خرید و قیمت)

22 مهر 1403 11:30

وظیفه اصلی روغن هیدرولیک در خودروها، انتقال قدرت و روانکاری سیستم‌های هیدرولیک است. این روغن معمولاً در سیستم‌های فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز، سیستم تعلیق و پمپ‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. در خودروهای داخلی رایج معمولاً تنها مصرف این روغن در سیستم هیدرولیک فرمان است. در ماشین‌هایی که سیستم فرمان هیدرولیک دارند، روغن هیدرولیک برای انتقال فشار را از پمپ هیدرولیک به فرمان کاربرد دارد. این عمل در نهایت به تسهیل در چرخاندن فرمان منجر می‌شود و رانندگی راحت‌تر و حتی کنترل آسان‌تر ماشین در مواقع حساس را به ارمغان می‌آورد.

اگر به دسته‌بندی‌های انواع روغن هیدرولیک خودرو توجه کنید، متوجه می‌شید این محصول از لحاظ استاندارد به پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند که به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

1. روغن هیدرولیک با استاندارد DOT 2
2. روغن هیدرولیک با استاندارد DOT 3
3. روغن هیدرولیک با استاندارد DOT 4
4. روغن هیدرولیک با استاندارد DOT 5.1
5. روغن هیدرولیک با استاندارد HL22

DOT2 : استانداردی قدیمی است که با توجه به نقطه جوش پایینی که دارد در خودرو‌های امروزی کاربرد زیادی ندارد. اما در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شود.

DOT3 : این نوع از روغن هیدرولیک در خودروها و موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر کاربرد بیشتری دارد، اما همچنان نقطه جوش آن پایین است. این نوع روغن هیدرولیک برای خودروهایی با استفاده معمولی و شهری کاربرد دارد.

DOT4 : این نوع از روغن هیدرولیک را می‌توان پرکاربردترین روغن هیدرولیک حال حاضر بازار دانست. دمای جوش این روغن با افزایش داشته و در حالت خشک ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد و در حالت مرطوب ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد است. این نوع روغن برای خودروهای معمولی و همچنین خودروهای اسپرت و پرسرعت که در شرایط پرفشار استفاده می‌شوند نیز قابل استفاده است.

DOT5.1 : این نوع روغن بر خلاف دسته‌های قبلی که پایه گلیکول-اتری داشتند، دارای پایه‌ی گلیکول است و بیشتر برای خودروهایی با کاربرد نظامی استفاده می‌شود.

‌HL22 : این نوع روغن برای پمپ هیدرولیک خودروهای معمولی با سیستم هیدرولیک ساده و همچنین دستگاه‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. این نوع روغن دارای ویسکوزیته یا گران‌روی پایین است و برای سیستم‌های هیدرولیک با دقت بالا توصیه و استفاده می‌شود.

ویژگی بهترین مارک روغن هیدرولیک

1. انتقال قدرت بهینه: روغن هیدرولیک می‌تواند قدرت را به طور مؤثر از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل کند، که برای سیستم فرمان هیدرولیک بسیار کارآمد و ضروری است.

2. کاهش سایش و اصطکاک: این سیال در بین قطعات لایه‌ای روغنی، اصطکاک را کاهش می‌دهد که این عامل به طول عمر قطعات کمک می‌کند و مانع از خرابی زودهنگام آن‌ها می‌شود.

3. پایداری حرارتی بالا: همانطور که در قسمت استانداردهای روغن هیدرولیک گفته شد، روغن‌های هیدرولیک توانایی تحمل دماهای بالا را دارند و این امر باعث می‌شود که در دماهای بالا و متغیر در طول عملکرد سیستم هیدرولیک کاهش عملکرد نداشته باشند و همچنان بهینه باقی بمانند.

4. قابلیت هواگیری: وجود روغن در سیستم هیدرولیکی باعث می‌شود که هوایی در مجموعه قطعات وجود نداشته باشد. وجود هوا باعث کاهش عملکرد سیستم شده و ممکن است منجر به لرزش نیز بشود.

بهترین برند روغن هیدرولیک در ایران

با انتخاب روغن هیدرولیک مناسب برای خودروی‌تان، می‌توانید عملکرد بهتری از سیستم هیدرولیک خودرو داشته باشید و عمر مفید آنرا افزایش دهید. در ادامه، به معرفی برخی از بهترین برندهای روغن هیدرولیک خودرو در بازار می‌پردازیم:

1. روغن هیدرولیک خودرو لیکومولی مدل ATFIII

بهترین روغن هیدرولیک برای خودرو در بازار ایران به پیشنهاد خریداران این محصولات، روغن هیدرولیک لیکومولی مدل ATFIII است که از فرمولاسیون خاص خودش استفاده می‌کند. از این نوع روغن هیدرولیک می‌توان در کاربردهای مختلف از جمله سیستم‌های هیدرولیکی فرمان خودروها و ماشین‌آلات صنعتی و آسانسورها استفاده کرد.

از ویژگی‌های شاخص و برجسته این روغن می‌توان به پایداری حرارتی بالای آن اشاره کرد که می‌تواند سنجه مناسبی برای روغن هیدرولیک باشد. این ویژگی به این معناست که این روغن در شرایط دمایی مختلف قابل اطمینان است و از سیستم هیدرولیک و فرمان خودرو محافظت می‌کند. به گفته خریداران و مکانیک‌های باتجربه عملکرد خوب روغن هیدرولیک باعث افزایش طول عمر شیر برقی هیدرولیک خواهد شد.

این روغن هیدرولیک همچنین دارای ترکیباتی شیمیایی است که خواص ضد سایش و ضد اکسیداسیون بالایی دارند و این عامل نیز باعث افزایش طول عمر سیستم هیدرولیک خودرو می‌شود. استاندارد این روغن با توجه به تعاریف بالا DOT3 است.

»» قیمت و خرید روغن هیدرولیک لیکومولی ««

2. روغن هیدرولیک فرمان نفت پارس مدل 07701001

استاندارد این روغن DOT2 است و همانطور که گفته شد این نوع روغن هیدرولیک نقطه جوش پایین‌تری دارد اما در خودروهایی که مکانیزم قدیمی‌تری دارند مانند پژو ۴۰۵ و زانتیا عملکرد خوبی دارد و به خوبی از قطعات سیستم هیدرولیک حفاظت می‌کند.

مالکینی که به توصیه تعمیرکار خود در خودروی ۴۰۵ از این نوع روغن استفاده کردند رضایت کامل داشتند و این نوع روغن را بهترین روغن مورد استفاده برای این خودرو معرفی کردند.

»» قیمت و خرید روغن هیدرولیک نفت پارس ««

3. روغن هیدرولیک خودرو کاسپین مدل VG 46 کد 918324

این نوع روغن از لحاظ فراوانی شرایط بهتری دارد و در همه فروشگاه‌ها دسترسی به آن به آسانی فراهم است. استاندارد این روغن DOT4 بوده و به همین علت دارای نقطه جوش بالاتری است و همین باعث می‌شود که قابل اعتمادتر از روغن‌هایی باشد که درجه تحمل آن‌ها پایین‌تر است. فرمولاسیون پیشرفته در این روغن هیدرولیک باعث شده که این روغن در زمینه سایش قطعات نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و عملکرد بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهد.

»» قیمت و خرید روغن هیدرولیک کاسپین مدل 46VG ««

4. روغن هیدرولیک خودرو کاسپین مدل III

این مدل از روغن هیدرولیک که به دکسران (DEXRON) معروف است علاوه بر سیستم فرمان هیدرولیک، برای جعبه دنده‌های اتوماتیک نیز کاربرد دارد. این روغن محافظت بسیار زیاد و خوبی از قطعات هیدرولیک می‌کند و سایش قطعات خیلی کم اتفاق می‌افتد. دکسران همچنین در فشار و دمای بالا عملکرد بسیار خوبی دارد و همچنین در دماهای بالا و پایین با واشر‌ها سازگاری دارد.

»» قیمت و خرید روغن هیدرولیک کاسپین مدل III ««

5. روغن هیدرولیک خودرو بوش مدل SW کد 12

روغن هیدرولیک بوش همانند مورد سوم استاندارد DOT4 دارد و برای ماشین‌های به‌روز و جدیدتر و خارجی نیز توسط کاربران و کسانی که تجربه استفاده از‌ آن را دارند، توصیه شده است. طبق نظرات افرادی که از روغن هیدرولیک بوش استفاده کرده‌اند، این روغن باعث نرم‌تر شدن فرمان‌ با سیستم هیدرولیکی می‌شود و به نسبت قیمت آن، در میان رقبا ارزش خرید بیشتری دارد.

»» قیمت و خرید روغن هیدرولیک بوش ««

نویسنده : متین فرزانه

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران