• هيونداي RN22e
  • هيونداي RN22e
  • هيونداي RN22e
  • هيونداي RN22e
  • هيونداي RN22e
  • هيونداي RN22e

خودروی دریفت با موتور برقی

معرفی هیوندای RN22e

7 آبان 1403 17:46

پروژه Rolling Lab هیوندای، در سال 2012 آغاز شد. این طرح بر ساخت یک سوپراسپرت موتور-وسط تمرکز داشت، ولی با وجود معرفی چند کانسپت در طول یک دهه گذشته، متاسفانه چنین خودرویی هرگز توسط هیوندای به مرحله تولید نرسید.

زیرمجموعه اسپرت هیوندای یعنی N هم به نحوی این ماموریت را ادامه داد و کانسپت RN22e را در سال 2022 معرفی کرد. اکنون یک کانسپت دیگر توسط هیوندای معرفی شده است، که تصور این برند کره‌ای از یک خودروی دریفتر برقی را نمایش می‌دهد.

این خودروی برقی با نام هیوندای RN24 به دو موتور برقی و مجموعه باتری مشترک با آیونیک N 5 مجهز شده، ولی براساس شاسی برگرفته از مدل‌های حاضر در مسابقات WRC طراحی شده است. با وجود کاهش تقریبا 34 سانتی‌متری فاصله بین محورها، مهندسان تیم N  در طراحی سلول‌های مجموعه باتری 84 کیلووات تغییراتی اعمال کرده‌اند، تا فضای لازم برای نصب باتری فراهم شود.

هیوندای RN22e

به منظور صرفه‌جویی حداکثری در وزن خودرو، تقریبا تمام قطعات بدنه حذف شده، به نحوی که سازه آن قابل مشاهده است. با وجود کاهش 350 کیلوگرمی وزن نسبت به آیونیک N 5، وزن این خودرو به 1881 کیلوگرم می‌رسد که چندان کم نیست.

رینگ‌های 18 اینچ مشکی مات از النترا N و باله عقب هم از مدل‌های مسابقات TCR برگرفته شده است.

سامانه هوشمند Powertrain Drive هم از خودروهای WRC به این دریفتر برقی منتقل شده است، تا راننده بتواند از طریق دکمه روی فرمان، نیروی حاصل از موتورهای برقی را تنظیم کند. تقسیم نیرو بین دو محور، حساسیت پدال گاز و میزان بازیابی نیروی ترمز هم قابل تنظیم است.

سیستم خنک‌کننده از آیونیک N 5 و ترمز دستی برقی هم از مدل‌های WRC برگرفته شده است. عملکرد کنترل گشتاور موتور برقی هم به i20 N Rally1 شباهت دارد. علاوه‌براین، حالت رانندگی Rally هم با تقسیم گشتاور بین چهار چرخ، عملکردی شبیه به سامانه چهار چرخ محرک در خودروهای بنزینی را ارائه می‌دهد.

هیوندای RN22e

هرچند RN24 برای لغزش‌های جانبی طراحی شده، ولی در حرکت مستقیم هم سریع است چراکه می‌تواند ظرف کمتر از 3.4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو هم 240 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

با وجود این‌که RN24 یک خودروی برقی است، اما به لطف نصب اسپیکرهای روی بدنه، صدایی مشابه با یک خودروی اسپرت از طرف آن به گوش می‌رسد. گلگیرهای عقب در تقویت این صدا نقش مهمی ایفا می‌کند.

همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، هیوندای برنامه‌ای برای فروش RN24 ندارد، اما خاطرنشان ساخته که این خودرو چیزی فراتر از یک نمونه آزمایشی است. اصلا بعید نیست که برخی ویژگی‌های RN24 را در نسل بعدی محصولات برقی هیوندای یعنی آیونیک N 5 و آیونیک N 6 مشاهده کنیم.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران