پژوهشی که توسط موسسه بیمهای ایمنی بزرگراه (IIHS) انجام شده است، از خطر جدی خودروهای مرتفع برای عابرین پیاده خبر میدهد.
محققان با بررسی 202 تصادف با عابرپیاده، دریافتند که شدت جراحات عابرپیاده با افزایش سرعت خودرو ارتباط مستقیم دارد. البته این مورد کاملا قابل انتظار است، اما محققان IIHS دریافتند که با افزایش ارتفاع خودرو هم احتمال آسیب دیدن عابرپیاده، افزایش مییابد.
آقای David Harkey مدیر IIHS نیز با اشاره به تاثیر افزایش سرعت خودرو در بالا رفتن آسیب به عابران، بر تشدید خطرات توسط خودروهای شاسیبلند و پیکاپ تاکید کرده است.
بنابر اعلام IIHS، با افزایش سرعت خودرو از 24 به 56 کیلومتر برساعت، ریسک ایجاد جراحت جدی به عابر پیاده از 9 به 52 درصد افزایش مییابد. اما اگر خودروی موردنظر، یک پیکاپ میانسایز باشد، احتمال آسیب وارد شدن به عابرپیاده از 11 به 91 درصد افزایش مییابد، که تغییری بسیار چشمگیر است.
بنابر پژوهش IIHS، رقم 40 کیلومتر برساعت که در حال حاضر به عنوان سرعت مجاز در مناطق مسکونی و مراکز شهری تعیین شده نیز با توجه به نتایج این تحقیق، بسیار زیاد است. در نخستین گام، مقامات شهر نیویورک قصد دارند سرعت مجاز در مناطق مسکونی مخصوصا مسیرهای عمومی و نزدیک به مدارس را به 32 کیلومتر برساعت کاهش دهند.
نتایج این پژوهش با تحقیق قبلی که در نوامبر 2023 انجام شد، در یک راستا قرار دارد. نتایج آن پژوهش نیز از خطر بیشتر خودروهای جعبهای شکل و مرتفع برای عابران پیاده خبر میداد.
به گفته آقای Harkey، وزن و سرعت خودروها به صورت مستقیم با بروز حوادث ناخوشایند در جاده ها ارتباط دارد. وی اعتقاد دارد که برای افزایش ایمنی عابران پیاده باید ترکیبی از اقدامات مختلف را انجام داد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com