قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی همیشه در بازار با کمبود مواجه بودند. این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها، بیمیلی چینیها به داخلیسازی قطعات در ایران است. گفته میشود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینیها داخلیسازی قطعات خودروهای مونتاژیشان در ایران را جدی نمیگیرند و دنبال نمیکنند. آنها ترجیح میدهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفتهاند. در حال حاضر خودروهای چینی زیادی در ایران مونتاژ میشوند که هیچکدام از آنها از داخلیسازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰درصد ساخت داخل نیز نرسند.
چینیها ترجیح میدهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص میدهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسرهای خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بارها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سالهاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولاتشان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودروهای چینی و همچنین امکانات و آپشنهای فراوان آنها در مقایسه با خودروهای داخلی، خودروهای موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند.نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودروهای چینی است که علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودروها در تعمیرگاهها را دنبال داشته و دارد.
درواقع معمولا خرابی خودروهای چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاهها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است. این موضوع بهخصوص طی یکی دو سال گذشته که تعداد مصرفکنندگان خودروهای چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم میآید. با بالا رفتن مصرفکنندگان خودروهای چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودروهای چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد.در واقع مصرفکنندگان خودروهای چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودروها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر میرسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و میتواند حتی به یکی از برگ برندههای آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط

اعلام زمان اجرای طرح محدودیت تردد اتوبان همت
اجرای طرح بعد از ماه رمضان

افزایش نرخ جرایم رانندگی در ایام نوروز
تمامی جرایم یک سوم بیشتر محاسبه میشوند

خودروهای پلاک شهرستان نمیتوانند در پایتخت تردد کنند؟
تکذیب خبر محدودیت تردد پلاک شهرستان

دیه کامل در ماههای غیرحرام سال چقدر است؟
تعیین دیه کامل در ماههای غیر حرام سال
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین روز ثبت نام: یک شرکت جدید اضافه شد!

شرایط فروش سهند و ثبت نام خودرو سهند (1403)
پیش فروش سهند با گیربکس CVT

شرایط فروش کوییک اس و ثبت نام کوییک جی ایکس (1403)
فروش نوروزی تیپ GX
