روند گرانی خودرو و نوسانات قیمت ارز، باعث نگرانی مردم برای قیمت خودرو در سال آینده شده است. رئیسجمهور کشور در سخنان خود بارها بر لزوم کنترل قیمتها و حمایت از معیشت مردم و بهره مندی از خودروی مناسب تأکید کرده و خواستار اصلاحات بنیادین در بازار کالاهای اساسی از جمله خودرو شده است. این امیدواری زمانی بیشتر شد که انجمن واردکنندگان خودرو ایران نیز در نامهای خطاب به رئیسجمهور محترم، نسبت به وضعیت نابسامان بازار خودرو یادآوری کرده و درخواست کرده تا تدبیری اندیشیده شود.
638766949401526328.jpg)
گرانی افسارگسیخته در بازار خودرو نتیجه عوامل متعددی از جمله کاهش عرضه، انحصارطلبی برخی گروهها، افزایش تعرفه ها و مالیاتها و مشکلات تولید داخلی است. اکنون از دولت و سیاستگذاران انتظار میرود با درنظرگرفتن دغدغههای مردم، شفافسازی در قیمتگذاری، نظارت جدی بر بازار و بازنگری در تعرفه های واردات خودرو به این مشکل پایان دهند. همچنین، تسهیل واردات خودرو و توجه به نظرات تخصصی انجمنها میتواند مسیری کارآمد برای بهبود شرایط ایجاد کند.
از طرفی، در حالی که بیش از دو سال از تصویب آییننامه واردات خودروهای دست دوم می گذرد، اما به دلیل اصلاحاتی که بر روی آییننامه باید انجام میشد، هنوز خودرویی وارد کشور نشده است؛ تا اینکه رئیس مجلس نسبت به این قضیه گلهمند شده و عنوان کرد چطور میشود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد میکنند، ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست!
از زمان تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز هیچ خودرویی بر اساس این طرح وارد ایران نشده و به نظر میرسد علت اصلی این موضوع نگرانیهای ارزی است. پس از تصویب آیین نامه، وزیر صمت تاکید کرد که در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است؛ زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم. اشکالاتی در بخشنامه خودروهای دستدوم وجود دارد که برای جلوگیری از هزینه اضافه برای کشور و بروز مشکل برای شهروندان باید مرتفع شود، اما خودروهای نو با استانداردهای تعریف شده در حال واردات هستند.
از ۲۷ شهریور که این موضوع از سوی وزیر صمت مطرح شد تا الان خبری از اصلاح نبوده که همین امر مورد انتقاد رئیس مجلس قرار گرفت. آقای قالیباف نسبت به واردات خودروهای کارکرده واکنش نشان داده و گفت که دو سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمیگذارند خودرو وارد شود. چطور میشود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد میکنند ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست! چرا؟ چون نمیخواهند اجازه رقابت بدهند.
در مورد تاثیر واردات خودرو بر بازار نیز برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که واردات نه تنها باعث متعادل شدن بازار خواهد شد، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، تاثیر قابل توجهی نیز در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت، اما برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند که این آیین نامه مرهم زخم بازار آشفته بازار نخواهد بود و بدون سیاست مشخص و در فقدان نظام پشتیبانی قطعات یدکی خودروهای کارکرده کشور را با بحران مواجه خواهد کرد.
لازم به ذکر است که بازار خودروهای داخلی این روزها به دلیل افزایش قیمت خودروها با فراز و نشیبهایی همراه بوده و شاهد رشد قیمتها در این بازار هستیم؛ شاید واردات این خودروها بتواند بازار را متعادل کرده و تاثیر قابل توجهی بر کاهشی شدن قیمتها داشته باشد.
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین روز ثبت نام: یک شرکت جدید اضافه شد!

شرایط فروش سهند و ثبت نام خودرو سهند (1403)
پیش فروش سهند با گیربکس CVT

شرایط فروش کوییک اس و ثبت نام کوییک جی ایکس (1403)
فروش نوروزی تیپ GX
