شرکت چری در اوایل دهه 2000 میلادی، سری QQ را تاسیس کرد تا به عنوان «نخستین خودروی جوانان» ایفای نقش کند. اولین عضو این سری یعنی QQ3 که در ایران به نام ام وی ام 110 میشناسیم، در سال 2003 معرفی شد. بعدها مدلهای دیگری به نام QQ6 و QQme نیز عرضه شدند.
فروش چری QQ در همان سال اول از 40 هزار دستگاه فراتر رفت. در سال 2005 فروش ماهیانه بیش از 10 هزار دستگاه به ثبت رسید. به لطف قیمت ارزان 29,900 یوان (تقریبا 4,100 دلار)، در مجموع بیش از 1.4 میلیون دستگاه چری QQ تولید شد.

در نهایت چری QQ که در مقاطعی به عنوان پرفروشترین محصول چری و یکی از محبوبترین خودروهای بازار چین شناخته میشد، در سال 2014 از خط خارج شد. البته تولید نسلهای بعدی و نسخههای دیگری از این خودرو ادامه پیدا کرد. این روزها، مشتریان چینی میتوانند چری کیو کیو Ice Cream را در قالب هاچبک سه در خریداری کنند.
اما یکی از مدیران شرکت چری در سوم آوریل، تعدادی تصویر از کانسپت چری QQ را منتشر کرد. این خودرو ظرف چند روز آینده در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی میشود.
برخلاف نسل اول چری QQ که به کپیبرداری از دوو ماتیز متهم بود، اکنون با یک کانسپت مدرن با فرم منحنی بدنه مواجه هستیم. تزئین بدنه با رنگهای سفید و مشکی، جلوپنجره بدون منفذ، لوگوی جدید Qq و فرم هندسی چراغهای جلو و عقب، در نگاه اول جلب نظر میکند.

در نمای کنار هم با دوربینهای جانبی، عدم وجود دستگیره درها و فرم + رینگها مواجه هستیم. نشان Qq پشت ستون C و عبارت Chery Design هم روی رکابهای جانبی دیده میشود. در نمای عقب نیز فرم مشابه چراغهای جلو و ارتفاع بالای چراغ ترمز، جلب نظر میکند.
در طول 10 سالی که از پایان تولید چری QQ میگذرد، محبوبیت خودروهای کوچک برقی و ارزانقیمت در بازار چین رو به افزایش گذاشته است. از مدلهای پرفروش این رده میتوان به وولینگ هونگوانگ مینی و جیلی شینگیوان اشاره کرد. احتمالا موفقیت این خودروها، چری را به تجدید حیات QQ ترغیب کرده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carnewschina.com