خودروسازها معمولاً هنگام معرفی یک مدل جدید، بهترین نسخه ممکن را به نمایش میگذارند و مرسدس هم از این قاعده مستثنی نیست. این برند نسل سوم CLA را در نسخهای لوکس و پر از امکانات معرفی کرده است. اما حالا که مشخصات مدل آلمانی در دسترس قرار گرفته، نگاهی دقیقتر به مدل پایه انداختهایم و همانطور که انتظار میرفت، داستان متفاوتی در جریان است.
کابین و امکانات نسخه پایه مرسدس بنز CLA
نمایشگر ۱۴ اینچی سمت سرنشین حذف شده و جای آن را یک قطعه بزرگ از پلاستیک براق مشکی با ستارههای سهپر معروف گرفته است. در حالت عادی، کاهش تعداد نمایشگرها اتفاق خوبی به نظر میرسد، اما در این مورد، واقعاً مطمئن نیستیم. داشبورد ایستاده جدید، حس سرد و بیروحی دارد و فاقد شخصیت مدل قبلی CLA است. حذف سه دریچه تهویه دایرهای شکل که طراحی شبیه توربین داشتند، در این سادهسازی بیش از حد کمکی نمیکند. طراحی آن کمی بیش از حد مینیمالیستی و بیروح به نظر میرسد . اما وقتی مجبور باشید نمایشگرهای بزرگ را در داشبورد جای دهید، چنین چیزهایی اجتنابناپذیر است. نمایشگر مرکزی همچنان ۱۴ اینچی باقی مانده است.

در نسخه پایه CLA، صندلیها با چرم مصنوعی پوشانده شدهاند، البته امکان سفارش چرم طبیعی هم وجود دارد. تصاویر گرفتهشده از تریم مرسدس نشان میدهد که خودروسازها چقدر در حال سادهسازی طراحی داخلی هستند. دیگر خبری از کنترلهای جداگانه برای سیستم تهویه نیست و فقط دو کلید برای بالا و پایین بردن شیشهها تعبیه شده است. دریایی از پلاستیک براق مشکی حتی به دکمههای لمسی روی فرمان هم سرایت کرده است، روندی که این روزها در طراحی خودروها هم رایج شده و هم بحثبرانگیز.
با توجه به رویه مرسوم مرسدس، به احتمال زیاد همین طراحی داخلی در مدلهای آینده CLA شوتینگبریک، GLA و GLB نیز تکرار خواهد شد. امیدواریم طراحی مدل موسوم به Little G که نسخهای جمعوجورتر و مقرونبهصرفهتر از G کلاس خواهد بود، متفاوت باشد. گزارشها حاکی از آن است که این مدل آفرودی کوچک تا حدی با CLA مرتبط خواهد بود، اما تنوع بیشتر در فضای داخلی آن خالی از لطف نیست.
طراحی نسخه پایه مرسدس بنز CLA
در نمای بیرونی، نسخه پایه CLA با رینگهای ۱۷ اینچی عرضه میشود، ولی رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی نیز در دسترس هستند. از آنجا که با نسخه تمامبرقی سر و کار داریم، اندازه رینگها روی برد حرکتی تأثیر دارد. مرسدس حتی در مدل پایه هم نوار نور جلویی را حفظ کرده است، هرچند ما ترجیح میدادیم خودرو بدون آن باشد. همین موضوع برای نوار نور عقبی هم صدق میکند، گرچه حضور آن در عقب، کمتر نمایشی و تصنعی به نظر میرسد.

اگر نشانهای جلو و عقب برای اعلام هویت کافی نباشند، تعداد زیادی ستاره کوچک در چراغهای جلو و عقب و همچنین در پنلی که جای جلوپنجره را گرفته، تعبیه شدهاند. به نظر ما اینهمه تزئینات کمی اغراقآمیز است، اما اگر دوست دارید خودرویتان فریاد بزند که یک مرسدس است، CLA جدید حتی در نسخه پایه هم این کار را با افتخار انجام میدهد.
قیمت نسخه پایه مرسدس بنز CLA
قیمت از ۵۵,۸۵۸ یورو (حدود ۶۳,۶۰۰ دلار با نرخ تبدیل فعلی) آغاز میشود. البته در نظر داشته باشید که خریداران آلمانی باید ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. احتمالاً نسخه بنزینی ارزانتر خواهد بود و مدل معادل آمریکایی نیز قیمت مناسبتری خواهد داشت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : motor1.com