• بهترين کارشناسي خودرو چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد

نکاتی که برای یک همراهی مطمئن باید بدانیم

بهترین کارشناسی خودرو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

5 شهریور 1404 18:40

خودرو کالایی سرمایه‌ای در ایران به حساب می‌آید، از همین رو برخی مشکلات و صدمات خودرو ممکن است بیشتر از هزینه‌ تعمیرش شما را متضرر کند. به همین دلیل است که خریداران پیش از خرید خودرو باید از تمامی آسیب‌های احتمالی به بدنه‌ خودرو آگاه باشند. برخلاف اکثر نقاط جهان که آسیب‌های فنی ممکن است برای خریداران ملاک باشد، در ایران آسیب‌های بدنه به طرز چشم‌گیری روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند، به همین خاطر معقوله‌ای به عنوان کارشناسی رنگ پدید آمده است تا پیش از خرید خودروی صفر و دست دوم، تایید کارشناسان را دریافت کنند.

تا زمانی‌که روند قیمت‌گذاری خودرو براساس رنگ شدگی و تعویض قطعات به همین منوال باشد، هر متقاضی خرید خودرو می‌بایست پیش از خرید به کارشناسی معتبر مراجعه کند تا هیچ شکی در معامله‌ خودروی خود نداشته باشد. پس اگر کارشناسی معتبر می‌تواند مستقیما مانع ضرر کردن شما شود، چه راهی برای تشخیص کارشناس معتبر در دست داریم؟

به چند ملاک مهم برای تشخیص کارشناسی مطمئن می‌پردازیم:

کارشناس خودرو باید ابزارهای زیر را داشته باشد!

عموم افراد گمان می‌کنند تنها تماس با کارشناس کافیست تا خریدی مطمئن داشته باشند. اما اگر کمی به ساختار خودرو آشنا باشید، متوجه می‌شوید ظاهر خودرو می‌تواند به راحتی شما را گول بزند. ممکن است خودرو در ظاهر بدون آسیب و حتی بدون رنگ باشد، اما شاسی خودرو صدمه دیده باشد.

یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مورد نیاز در کارشناسی «جک» است. اگر کارشناسی‌ زیر رو روی خودروی شما را بررسی نکرد، کارشناسی را ترک کنید!

مورد بعدی «اتاق نور» است. برخی آسیب‌ها می‌تواند حتی از تیزبین‌ترین چشم‌ها هم پنهان بماند! اما اتاق نور تمامی موارد را آشکار می‌سازد، نورهایی که به فاصله‌های منظم و با طرح‌های موازی در تونلی که خودرو را در آن بررسی می‌کنند، نصب شده‌اند. با دنبال کردن انعکاس این نورها در بدنه‌ خودرو هرکسی می‌تواند ناهنجاری‌های موجود در رنگ و بدنه را بهتر تشخیص دهد، چه برسد به افراد خبره که به بدنه و خط و خطوط خودرو کاملا مسلط هستند. 

اگر اتاق نور هم نتواند دست‌پخت نقاش‌های کارکشته را پنهان کند،‌ «دستگاه تست ضخامت رنگ» با بررسی قطر رنگ خودرو با دقت میکرون، معیار خوبی به کارشناس می‌دهد تا با مقایسه‌ قطر رنگ با دیگر نقاط، احتمال رنگ شدگی و تعویض قطعه را بررسی کند. اما در دست داشتن دستگاه تست رنگ بدون اتاق نور به هیچ عنوان کافی نیست.

درست است که سلامت بدنه و شاسی تاثیر مستقیمی روی قیمت خودرو خواهد داشت، اما وجود برخی مشکلات فنی علاوه بر ایجاد هزینه برای خریدار، باعث بروز خطر هم بشوند. بررسی مسائل فنی خودروهای مدرن از طریق «دستگاه دیاگ» انجام می‌شود. اما این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند و ممکن است برخی برندهای خودروسازی دستگاه دیاگ به خصوصی را برای نمایش خرابی احتیاج داشته باشند و برخی ارورهای نمایش داده شده در دیاگ طبق تجربه‌ کارشناس ممکن است نمایانگر مشکلی دیگر باشند. از طرفی تمامی ایرادها را نمی‌توان از طریق دیاگ پیدا کرد و کیت‌های مختلفی برای تضمین سلامت موتوری موجود است که تنها کارشناسان معتبر از آن استفاده می‌کنند.

پس اگر کارشناسی‌

۱- از جک یا به هر نحو دیگری زیر خودرو را بررسی کرد.

۲- آسیب‌های بدنه را در نور مناسب بررسی کرد.

۳- نقاط تعیین کننده برای تعویض و رنگ را با دستگاه تست رنگ بررسی کرد.

۴- با دستگاه دیاگ ارورهای خودرو را مشاهده کرد و با کیت‌های مختلف از سلامت کارکرد موتور مطمئن شد.

دیگر می‌توانیم با خیال راحت خرید را انجام دهیم؟ جواب خیر است!

کار نیکو کردن از پر کردن است!

کارشناسی خودرو امری است که علاوه بر نیاز به دانش، نیازمند تجربه است. به طور مثال برخی خودروها دارای ایرادات اپیدمیک هستند. به این معنی که ممکن است ایرادی وجود داشته باشد که به طور معمول بررسی نشود، ولی اگر تجربه‌ کارشناس بالا باشد، با دیدن خودروی مورد نظر حتما ایراد شایع به خصوص این خودرو را بررسی می‌کند.

دست یافتن به تجربه‌ بالا در حوزه‌ی کارشناسی تنها با بررسی تعداد زیادی خودرو به دست می‌آید، پس کارشناسی از دسته شغل‌هایی است که «هرچقدر مشتری بیشتری داشته باشند، قابل اعتمادتر می‌شوند.»

اما در عین حال این مشتری زیاد می‌تواند باعث شلوغی مرکز کارشناسی و پایین آمدن سطح دقت کارشناسان شود پس مورد بعدی را هر کارشناسی معتبری باید داشته باشد.

طی کردن روند استاندارد کارشناسی

کارشناسان معتبر زمان دقیقی برای مراجعه به شما می‌دهند و با «رزرو» قبلی خودرو پذیرش می‌کنند. این روند علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن وقت مشتریان، می‌تواند برای تشکیل پرونده‌ و سابقه‌ای دقیق از خودروهای پذیرش شده استفاده شود.

 کلاسه بندی شدن و بایگانی یکی از پیش شرط‌های لازم برای صدور «ضمانت‌نامه‌ معتبر» است. تمامی کارشناسی‌ها برگه‌ای صادر می‌کنند که اطلاعات و وضعیت خودروی بررسی شده در آن درج می‌شود. اما تمامی کارشناسان این برگه را ضمانت نمی‌کنند. در ضمانت‌نامه‌ها درصد و رقم مشخصی بیان می‌شود که در صورت بروز هرگونه خطا، کارشناسی ضرر احتمالی خرید خودروی شما را متقبل می‌شود. تمامی شرایط ضمانت می‌بایستی به طور شفاف در برگه‌ کارشناسی درج شود تا قابل استناد در مجاری حقوقی باشد.

همراه معتبر برای معامله‌ خودرو

ممکن است در طول زندگی خود بیشتر از یک بار خرید و فروش خودرو انجام دهید. اگر در زمینه‌ کارشناسی تجربه‌ تلخی از یک کارشناسی داشته باشید محال است دوباره به همان مرکز مراجعه کنید و بالعکس اگر مرکزی اعتماد شما را جلب کند برای خرید خودرو ریسک نمی‌کنید و کارشناسی دیگری نمی‌روید. از این رو کارشناس معتبر مانند یک پزشک معتبر، «خوش‌نام و زبانزد» است.

در این زمینه می‌توانید به تجربه‌ افرادی که خرید و فروش خودرو حرفه‌اشان است رجوع کنید، پس احتمالا بخواهید بدانید نمایشگاه‌ ماشین‌ها کارشناسی خودرو را به چه کسی می‌سپارند.

اگر توانستید کارشناسی معتبر را پیدا کنید به شما تبریک می‌گوییم! اما این کارشناس بهتر است بتواند همه جا شما را همراهی کند. پس به عنوان آخرین مورد نقاط مورد پوشش و دسترسی کارشناس شما باید به حدی باشد که بتوانید همیشه روی آن حساب کنید.

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران