با توجه کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، شرکتهای خودروسازی همچنان به استفاده از نیروی باتری در قوای حرکتی خودروها اصرار دارند. البته این شرکتها با عقبنشینی از برنامههای سختگیرانه قبلی، قصد دارند تنوع مدلهای برقی را به تدریج افزایش بدهند.
احتمالا به همین علت است که سامانههای هیبرید و پلاگین-هیبرید بیش از پیش مورد استفاده قرار میگیرد. پیشینه سامانه هیبرید به چند دهه قبل برمیگردد درحالیکه سامانه پلاگین-هیبرید به باتری بزرگتری مجهز است. اما اخیرا با نوع جدیدی از سامانه هیبرید با لقب EREV یا رنج اکستندد روبرو هستیم که در فارسی به «برد افزا» معنی میشود.
هیبرید EREV چیست؟
فناوری هیبرید EREV براساس قوای حرکتی دیزل-برقی شکل گرفته است، که از صد سال پیش در قطارهای باری مورد استفاده قرار میگیرد. همچون خودروهای برقی، در هیبرید EREV نیز چرخها توسط موتور یا موتورهای برقی به گردش درمیآید با این تفاوت که پیشرانه درونسوز به انتقال قدرت متصل نیست و نه به عنوان محرک اصلی خودرو بلکه در جایگاه ژنراتور برای شارژ باتریها، انجام وظیفه میکند.
بنابراین میتوان یک خودروی هیبرید EREV را فقط به صورت برقی و بدون تولید آلایندگی به حرکت درآورد، هرچند که در مسافتهای طولانیتر، از نیروی پیشرانه بنزینی برای شارژ باتری استفاده میشود تا برد حرکتی بیشتری در دسترس قرار بگیرد.

مزایای هیبرید EREV نسبت به پلاگین هیبرید
هر دو مدل را میتوان به صورت مستقیم با جریان برق شارژ کرد، اما خودروهای هیبرید EREV، باتری بزرگتری به همراه دارند که برد بیشتری نیز ارائه میکند. اما به لطف فعالیت پیشرانه درونسوز هیبرید EREV در دورهای کمتر، مصرف بنزین هم کمتر خواهد بود. مزیت مهم دیگر اینکه در هیبرید EREV از طراحی پیچیده انتقال قدرت خبری نیست، چراکه نیروی محرکه فقط از موتورهای برقی تامین میشود.
مزایای هیبرید EREV نسبت به موتور برقی
مهمترین مزیت هیبرید EREV، برد بیشتر آن است. مثلا برد حرکتی اسکات تراولر EV و EREV به ترتیب 564 و 805 کیلومتر اعلام شده است. بنابر اعلام مدیرعامل این برند، شتاب صفر تا صد تیپ برقی سریعتر خواهد بود اما ظرفیت بالاتر یدککشی تیپ EREV، باز هم قابلیت کاربردی این تیپ را افزایش میدهد.
از این گذشته، هنوز هم در اکثر کشورهای جهان، در زمان سریعتری میتوانید به پمپ بنزین برسید درحالیکه زیرساخت جایگاه شارژ هنوز به طور فراگیر در دسترس نیست. این مورد برای استفاده از خودرو در جادهها، بسیار اهمیت دارد.
معایب هیبرید EREV
اضافه کردن پیشرانه درونسوز و اجزای مختلف سیستم سوخترسانی از جمله باک، میتواند وزن و هزینه تولید خودرو را افزایش دهد. البته خودروساز میتواند برای کنترل هزینه، حجم باتری را کاهش دهد.
نگهداری از پیشرانه درونسوز نیز هزینههای بیشتری نسبت به نمونههای برقی دارد، هرچند که به نظر میرسد نسبت به خودروهای عادی با تنش و در نتیجه استهلاک کمتری روبرو باشد.
گذشته از این باید به صدای پیشرانه اشاره کرد که مطمئنا نسبت به خودروهای برقی، بیشتر خواهد بود.

نگاهی به خودروهای EREV موجود در بازار جهانی
بازار خودروهای EREV در آمریکا فعلا از تنوع زیادی برخوردار نیست درحالیکه مشتریان چینی به طیف گستردهای دسترسی دارند از جمله یانگ وانگ U8 که 1180 اسببخار قدرت دراد. البته تنوع EREV های موجود در آمریکا نیز بهزودی افزایش مییابد. محصولات EREV برند اسکات از سال 2027 به بازار وارد میشود. به نظر میرسد که محصولات EREV فورد نیز تقریبا همزمان با اسکات عرضه شود. اما رم قصد دارد در آینده نزدیک، 1500 رمچارجر EREV با پیشرانه درونسوز 3.6 لیتری V6 و دو موتور برقی را عرضه کند. بنابر اعلام سازنده، برد هیبرید این خودرو به 1110 کیلومتر میرسد.
تیپ REx ب ام و i3 هم پیشرانه درونسوز 0.6 لیتری برگرفته از اسکوتر ب ام و را به همراه دارد. هرچند که این خودرو به علت عملکرد محدود، در تعداد کمی در بازار حضور دارد.
در بین خودروهای وارداتی حاضر در بازار ایران نیز، نیسان سیلفی ایپاور، ایرس HM5 و وویا فری از این سیستم بهره میبرند.
جایگاه سامانه EREV در آینده
با وجود مزایای هیبرید EREV نسبت به خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید، فعلا نمیتوان با قاطعیت درباره آینده اظهار نظر کرد. با توجه به فضای موردنیاز برای پیشرانه و باک بنزین، به نظر میرسد که این سامانه بیشتر برای خودروهای با ابعاد بزرگتر مناسب باشد. البته باتوجه به محدودیت دسترسی به ایستگاههای شارژ و آلایندگی پایین، به نظر این دسته از خودروها انتخاب بهتری نسبت به خودروهای تمام برقی و یا پلاگین هیبرید در بازار کشورمان هستند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motortrend.com
مطالب مرتبط

تردد خودرو هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع است؟
امکان تردد خودروهای هیبریدی در روزهای آلوده

بررسی تویوتا سی اچ آر هیبرید الماس خودرو نامی (Toyota C-HR Hybrid)
نسخه جدید سی اچ آر وارد می شود

بررسی تویوتا کرولا کراس هیبرید یاسین موتور
با واردکننده جدید کرولا کراس آشنا شوید!

معرفی جیلی گلکسی V900؛ ونی با پیشرانه EREV
شانس دوباره برای موفقیت
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز


