هیبرید واقعی نیستند

انتقاد تویوتا از سیستم هیبرید-خفیف

25 آبان 1404 16:57

برای سال‌های طولانی، مشتریان بازار خودرو در انتخاب پیشرانه فقط دو گزینه بنزین‌سوز یا دیزل را در اختیار داشتند، اما با پیشرفت فناوری و افزایش سختگیری قوانین آلایندگی، خریداران هم با انبوهی از اسامی جدید قوای حرکتی یعنی MHEV , HEV , PHEV , EV/BEV , REEV و FCEV روبرو شده‌اند که شاید برای علاقمندان به خودرو دارای مفهوم باشد، اما برای عموم مشتریان سردرگمی بیشتر را به همراه دارد.

ظاهرا بزرگترین خودروساز جهان یعنی تویوتا قصد دارد تاحدی از ارائه اطلاعات اشتباه به مشتریان خودداری کند، چراکه قائم مقام بخش فروش و بازاریابی تویوتا در استرالیا یعنی آقای شان هانلی، در گفتگو با نشریه Drive اعلام کرده است که تویوتا، فناوری هیبرید-خفیف (MHEV) را به عنوان هیبرید واقعی به رسمیت نمی‌شناسد. ایشان نیت خود از این اظهارنظر را ثبت در تاریخ و جداسازی این فناوری از هیبرید واقعی اعلام می‌کند و اعتقاد دارد که سایر شرکت‌های خودروسازی نیز وظیفه دارند که در مورد فناوری‌ها، شفاف‌سازی کنند.

نکته جالب این است که تویوتا چند ماه پیش، لندکروزر و هایلوکس مجهز به فناوری 48V را در اروپا معرفی کرد. در هنگام رونمایی این خودروها، به وجود قدرت کمکی در پیشرانه آنها اشاره شده بود.

اما فناوری هیبرید-خفیف 48 ولتی چیست؟ در این قوای حرکتی، موتور ژنراتور با دریافت نیرو از پیشرانه درونسوز، باتری لیتیوم-یون را هم شارژ می‌کند. یک مبدل DC-DC هم در فاصله باتری و موتور قرار دارد. سامانه هیبرید-خفیف می‌تواند استارت آرام و روان را فراهم کند اما توانایی تامین نیرو به صورت مستقل را در اختیار ندارد. درواقع این سامانه نمی‌تواند با هیبرید سری-موازی (HEV) یا پلاگین-هیبرید (PHEV) رقابت کند، اما با توجه به وزن و قیمت کم، در کاهش آلایندگی کربنی موثر خواهد بود. مثلا مصرف سوخت و آلایندگی تویوتا هایلوکس به کمک این سامانه، 5 درصد کاهش یافته است.

بنابر ادعای تویوتا، فرآیند کاهش و افزایش سرعت در خودروهای مجهز به این سامانه، به صورت خطی و یکنواخت اتفاق می‌افتد تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

در سبد محصولات فعلی تویوتا علاوه بر مدل‌های درونسوز، مدلهای برقی، انواع هیبرید و همچنین سلول سوخت هیدروژن (FCEV) نیز دیده می‌شود. همچنین بنابر اظهارنظر قائم مقام بازاریابی و مارکتینگ تویوتا در اروپا، این شرکت در حال طراحی نوع جدیدی از پیشرانه‌های درونسوز است، که با انواع مختلف سوخت، سازگاری دارند. با توجه به قابلیت این پیشرانه برای شارژ باتری در سامانه هیبرید بردافزا (EREV)، تویوتا می‌تواند انواع مختلف قوای حرکتی را در محصولات خود ارائه بدهد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران