متقاضیان سامانه یکپارچه حتما بخوانند!

کرولاکراس حریف مزدا نشد؛ بررسی سود ثبت نام وارداتی ها در آذر 1404

25 آذر 1404 17:15

ادامه اختلاف فاحش قیمت نمایندگی و بازار آزاد

همچنان که انتظار می‌رفت، بازگشت واردات خودرو به کشور نه تنها تب دلالان را پایین نیاورده، بلکه با مکانیزم‌های عرضه محدود و قیمت‌گذاری‌های چندگانه، عملا فرصت‌های سوداگرانه جدیدی را برای ثبت‌نام‌کنندگان فراهم کرده است. بر اساس داده‌های منتشرشده از معاملات اخیر و مقایسه قیمت‌های رسمی نمایندگی و نرخ‌های موجود در بازار آزاد، فاصله عمیق بین این دو نرخ به یک معضل ساختاری تبدیل شده است.

این تفاوت قیمت، که در جدول پیش رو به وضوح دیده می‌شود، به خریداران خوش‌شانسی که از طریق سامانه‌ یکپارچه خرید خودرو وارداتی موفق به ثبت‌نام شده‌اند، سودهای نجومی و تضمین‌شده‌ای را نوید می‌دهد که عملاً هیچ بازاری در کوتاه‌مدت، قادر به ارائه آن نیست. در این میان، سوددهی برخی مدل‌های وارداتی جدید از مرز 50 درصد نیز عبور کرده و این خود نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بازار، برای سودآوری است.

قهرمانی مزدا 3 جدید در کسب سود

بررسی دقیق‌تر ارقام، حقایق جالبی را درباره میزان سودآوری هر یک از خودروهای عرضه‌شده در فروش 26 آذرماه 1404 فاش می‌کند. در صدر جدول سوددهی، مزدا 3 مدل 2025 قرار دارد که توسط شرکت آفتاب خودرو عرضه شده و با اختلاف فاحش بین قیمت نمایندگی (حدود 3.5 میلیارد تومان) و قیمت تقریبی بازار (حدود 5.5 میلیارد تومان)، درصد سود تقریبی 55 درصدی را برای ثبت‌نام‌کنندگان به ارمغان آورده است. این میزان سود، مزدا 3 وارداتی را به جذاب‌ترین گزینه برای متقاضیان این دوره از فروش یکپارچه خودروهای وارداتی، تبدیل کرده است.

سود ثبت نام خودرو وارداتی اذر 1404

بلافاصله پس از مزدا، هیوندای النترا 1.5 لیتری قرار دارد که توسط شرکت کرمان موتور و برای نخستین‌بار با مدل 2025 در سامانه یکپارچه عرضه شده است. النترای جدید با قیمت تقریبی 4.3 میلیارد تومان در بازار آزاد و 2.9 میلیارد تومان در نمایندگی، سود تقریبی 45 درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام تأیید می‌کند که خودروهای کره‌ای همچنان نیز در بازار کشورمان تقاضای بالایی دارند.

در نهایت، تویوتا کرولا کراس بنزینی 2024 شرکت هماتلکام، با قیمت تقریبی بازار 5.9 میلیارد تومان و قیمت نمایندگی 4.4 میلیارد تومان، توانسته است سود 31 درصدی را محقق سازد. با وجود اینکه این تویوتا، کمترین درصد سود را در این مقایسه دارد، اما به دلیل اعتبار برند و کیفیت ساخت، همچنان یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های خرید برای مشتریان سامانه یکپارچه محسوب می‌شود.

تنها گزینه مبهم در لیست خودروهای وارداتی عرضه در این مرحله از ثبت نام سامانه یکپارچه، خودروی رووی eRX5 است. این خودرو آخرین‌بار در تابستان 1404 قیمت‌گذاری شده بود و سپس در آذرماه 1404 نیز قیمت پایه آن توسط شرکت پارس خودرو افزایش یافت ولی تا به امروز، همچنان قیمت تمام‌شده این خودروی جذاب، به صورت رسمی توسط شرکت پارس خودرو اعلام نشده است.

از این‌رو با اینکه محاسبه سود آن امکان‌پذیر نبوده، اما انتظار می‌رود با توجه به قیمت بازار 3.5 میلیاردی آن و همچنین باتوجه به مدل 2023 بودن این خودرو، مشتریان زیادی برای خریدنش اقدام کنند.

سیاست‌گذاری، قیمت‌گذاری و آینده بازار خودرو

این اختلاف قیمت‌های هنگفت، یک بار دیگر ضرورت بازنگری در شیوه عرضه و تعیین قیمت‌ خودروهای وارداتی را گوشزد می‌کند. سودهای بیش از 30 درصدی که تنها با یک ثبت‌نام و واریز مبلغ اولیه به دست می‌آید، سیگنال روشنی از ناکارآمدی سیاست‌های فعلی در تعدیل بازار و حذف واسطه‌گری است. مادامی که خودروها با قیمت رسمی کمتر از ارزش بازار واقعی عرضه شوند، تقاضای سرمایه‌ای برای کسب سودهای کلان، همواره بر تقاضای مصرفی ارجحیت پیدا کرده و ادامه این روند نیز نه تنها به التهاب بازار خودروی کشورمان دامن می‌زند، بلکه سرمایه‌های مردم را نیز در خطر ریسک جدی قرار می‌دهد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران