• 2025 رنو فيلانته رکورد

خودرویی آزمایشی با ضریب درگ 0.3

رنو فیلانته؛ رکورددار پیمایش بیشترین مسافت با یک بار شارژ

6 دی 1404 12:28

رنو فیلانته رکورد در ژانویه 2025 به‌عنوان یک پروژه آزمایشی معرفی شد، پروژه‌ای که هدف اصلی آن از نام خودرو مشخص بود: قرار بود این خودروی برقی تک‌‌ساخت، یک رکورد بهره‌وری را به نام خود ثبت کند. اما درحالی‌که به تعطیلات سال جدید میلادی نزدیک می‌شویم، یک اطلاعیه خبری غیرمنتظره منتشر شد که از ثبت رکورد رنو فیلانته رکورد 2025 خبر می‌دهد.

طراحی رنو فیلانته رکورد 2025

طولانی شدن ثبت این رکورد، به عدم کارآمدی طراحی اولیه رنو فیلانته مربوط است. فرم بدنه این خودرو از نیاکان تاریخی‌اش الهام گرفته است، خودروهایی شامل رنو 40 CV مدل 26-1925، رنو نرو اسپرت و رنو Étoile فیلانته مدل 1956 که البته هرکدام از آن‌ها در زمان خود، چندین رکورد جهانی سرعت را ثبت کرده بودند.

فرم‌های رترو با مفاهیم مدرن بهره‌وری همخوانی چندانی ندارد، بنابراین طراحان ناچار شدند برخی تغییرات شامل قرار دادن چرخ‌ها درون پوشش‌های آیرودینامیکی جدا از بدنه، حذف چراغ‌های LED گرد، بهینه‌سازی شکل بازوهای تعلیق و حذف منافذ غیرضروری بدنه، ضریب درگ را از 0.4 به 0.3 کاهش دادند، رقمی که هنوز برای یک خودروی رکوردشکن زیاد است، اما نسبت به حالت قبل، یک بهبود محسوس به شمار می‌آید.

سایر ویژگی‌های اصلی طراحی رنو فیلانته رکورد 2025 شامل بدنه سبک‌وزن از جنس آلومینیوم و فیبر کربن که توسط شرکت Ligier توسعه یافته و تایرهای ویژه میشلن که ضریب مقاومت غلتشی را تقریبا 40 درصد کاهش داده‌اند، همچنان بر جای خود قرار دارند.

کابین و امکانات رنو فیلانته رکورد 2025

در کابین تک‌نفره رنو فیلانته رکورد 2025، راننده در یک صندلی سبک‌وزن می‌نشیند. در اینجا از پدال خبری نیست و شتابگیری و ترمزگیری توسط یک فرمان چندمنظوره با سبک «استیم‌پانک» کنترل می‌شود. صفحه‌ نشان‌دهنده نیز به‌ صورت استوانه‌ای روی فرمان نصب شده است. در خودرو جای خود را به کاپوت با بازشوی رو به بالا می‌دهد، که برای راحتی سوار و پیاده شدن، ستون فرمان نیز همزمان با کاپوت بالا می‌آید.

مشخصات فنی رنو فیلانته رکورد 2025

مشخصات دقیق قوای محرکه اعلام نشده، اما می‌دانیم که این خودروی رکوردشکن به باتری 87 کیلووات‌ساعت برگرفته از رنو سنیک E-Tech مجهز شده است. 600 کیلوگرم از وزن هزار کیلوگرمی رنو فیلانته رکورد 2025 به مجموعه باتری اختصاص دارد.

رکوردشکنی رنو فیلانته 2025

پس از اصلاح طراحی رنو فیلانته رکورد 2025، قرار بود ثبت رکورد هم در ماه اکتبر انجام شود که به علت شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاد. این رویداد بالاخره در 18 دسامبر در مراکش و در پیست آزمایشی UTAC، در هوای خشک بدون باد و با دمای بین 4 تا 13 درجه سانتی‌گراد، انجام شد. این خودرو به ‌نوبت توسط سه نفر یعنی راننده آزمایشی لوران ژوراگون، مهندس توسعه کنستانس لیرو-ریزر و مهندس فنی آرتور فریه، رانده شد.

هدف از این آزمایش، پیمایش بیشترین مسافت ممکن با یک بار شارژ اما در شرایط نزدیک به استفاده واقعی یعنی روی جاده آسفالت و با سرعت نسبتا بالا بود. در نتیجه، رنو فیلانته رکورد 2025  توانست در مدت 9 ساعت و 52 دقیقه، مسافت 1008 کیلومتر را با میانگین سرعت 102 کیلومتر برساعت طی کند و مصرف متوسط انرژی 7.8 کیلووات‌ ساعت در هر صد کیلومتر را به ثبت برساند.

البته با وجود قابل توجه بودن این اعداد، امکان مقایسه مستقیم آن‌ با رکوردهای دیگر وجود ندارد. رکورد گینس سال 2023 که توسط خودروی دانشجویی آلمانی یعنی Muc022 ثبت شد، ماهیت متفاوتی داشت و روی بهره‌وری مطلق، جدا از شرایط استفاده واقعی تمرکز می‌کرد. Muc022 که تنها به باتری 15.5 کیلووات ‌ساعت مجهز بود، با سرعتی بسیار کم در آشیانه فرودگاه مونیخ حرکت کرد و با پیمایش مسافت 2573.79 کیلومتر طی 99 ساعت و با یک بار شارژ، رکورد مصرف انرژی متوسط 0.6 کیلووات ‌ساعت در صد کیلومتر را به ثبت رساند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که فایده عملی هر دو رکورد مورد تردید است. می‌توان اطمینان داشت که رنو فیلانته رکورد 2025 هرگز تولید نخواهد شد، اما توسعه ‌دهندگان اطمینان می‌دهند که برخی راهکارهای فنی به‌کار رفته در این پروژه، در خودروهای برقی رنو در سال‌های آینده، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران