بازگشت امید به دنیای برقی-دیزلی‌ها

هیبریدی اما سریع: آئودی SQ8 جدید

2 تیر 1398 16:10

برخلاف موج سهمگین هیبریدی‌های اخیر که با قوای محرکه برقی-بنزینی روانه بازار می‌شوند، هیبریدی جدید آئودی هم‌چنان به علاقه‌مندان گازوئیل متعهد باقی مانده است. پرچم‌دار شاسی‌بلندهای آئودی این‌بار قصد دارد هم با ظاهر منحصر به فردش بازاریابی جهانی کند و هم با مشخصات فنی که به نظر می‌رسد رقیب دندان‌گیری نداشته باشد!

آئودی از اواخر سال 2019 می‌خواهد SQ8 را با قیمت پایه‌ای 108 هزار دلار به بازار بفرستدمدل SQ8 که در واقع ویرایش بهینه‌سازی شده آئودی Q8 تازه‌وارد است، چیزی بیش از یک شاسی‌بلند اسپرت پاک خواهد بود. طراحی بدنه محصول جدید به گونه‌ای بود که گویی یکی از تیونرهای مطرح دنیا آن را دستخوش تغییر کرده است. 

بازی زیبای زوایای تند و شکننده در نمای جلو در کنار برش‌های مربوط به جلوپنجره و سپرها نشان داده که این آئودی نمی‌خواهد یک هیبریدی ملایم کسل‌کننده باشد.

از ویژگی‌های خاص این مدل می‌توان به صندلی‌های چرم آلکانتارا و اگزوزهای استیل دوبل آن‌ اشاره کرد. آلمان‌ها در قسمت پیشرانه حقیقتا سنگ تمام گذاشته‌اند و با انتخاب همان قوای محرکه 4 لیتری هشت سیلندر Vشکل دو توربو دیزلی مدل SQ7، جای حرفی باقی نگذاشته‌اند. خروجی نهایی به لطف موتور برقی حالا به 429 اسب‌بخار با 900 نیوتن‌متر گشتاور رسیده است. باورکردنی نیست که بخش اعظمی از این گشتاور در دور موتور 1000rpm به دست می‌آید.

اما موتور برقی این خودرو که به باتری‌های 48 ولتی لیتیوم-یونی متصل است وقتی خودرو به سرعتی بالاتر از 22 کیلومتر در ساعت می‌رسد، وارد مدار می‌شود. به عبارتی دیگر سیستم برقی مانند توربوشارژر در دور موتورهایی پایین عمل می‌کند. با این حال هنوز هم شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیه‌ای و سرعت نهایی 250 کیلومتر در ساعتی برای این هیبریدی دیزلی یک رکورد خیره‌کننده محسوب می‌شود. 

پایداری آئودی SQ8 به لطف ترمزهای سرامیک-کربنی از پیش تضمین شده است. هم‌چنین برای این خودرو سامانه هوشمند انتخاب حالت‌های رانندگی نیز در نظر گرفته شده است. سیستم تعلیق پیچیده، سیستم محدودکننده لغزش دیفرانسیل و آنتی‌ رول‌بارهای الکترونیکی این شاسی‌بلند در کنار انتقال قدرت دو محوره‌اش، قابلیت‌های آفرود آن را نیز به رخ رقبا کشانده است. 

آئودی SQ8 اواخر سال جاری میلادی آماده فروش می‌شود. شرکت می‌گوید قیمت پایه این خودرو 108 هزار دلار است.

آئودی Q8؛ معرفی فرمانروای جدید ارباب حلقه ها

تقریباً 10 سال بعد از زمانی که ب‌ام‌و سگمنت شاسی‌بلندهای لوکس کوپه را با مدل X6 وارد دنیای خودرو کرد، بالاخره آئودی تصمیم گرفته با مدل Q8 خود وارد این سگمنت محبوب شود. این خودرو مدل پرچم‌دار خانواده Q آئودی است و آن‌طور که شرکت می‌گوید، طراحی زیبا و شیک یک کوپه 5 در و انعطاف‌پذیری بالای یک شاسی‌بلند بزرگ را در اختیار خریداران خود قرار خواهد داد.

این خودرو تقریباً ابعاد مشابهی با Q7 دارد، ولی به دلیل طراحی شیب‌دار سقف، ارتفاع آن کم‌تر به نظر می‌رسد. Q8 با داشتن فاصله محوری تقریباً سه متری، کابین فوق‌العاده جاداری دارد، که به گفته آئودی در مقایسه با رقبای مستقیم Q8 در بازار مانند ب‌ام‌و X6 و مرسدس‌بنز GLE کوپه برگ برنده مهمی برای خودرو محسوب می‌شود.

آئودی Q8 همچنین فضای بار بزرگی دارد و می‌تواند تا 605 لیتر بار داخل خود جای دهد، با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، این فضا به 1755 لیتر افزایش خواهد یافت. برای درک بهتر این ابعاد، طبق ادعای آئودی، شما به راحتی می‌توانید دو کیف گلف بزرگ را به صورت عرضی داخل فضای بار خودرو جای دهید. از نظر طراحی ظاهری، Q8 به راحتی در مقایسه با دیگر محصولات خانواده Q قابل تشخیص است و در آن، از زبان طراحی جدید شرکت که قبلاً عناصری از آن را در A8 جدید دیده بودیم استفاده شده است.

از قابل توجه‌ترین موارد در طراحی بدنه خودرو می‌توان به جلوپنجره تک قاب با شش خط کرومی عمودی و یک جفت چراغ جلو LED ماتریسی اشاره کرد. در طراحی کناره‌ها، ستون عقب بزرگ و شیب ملایم سقف بیشتر از همه به چشم می‌آید. در عقب، دو چراغ LED خودرو که توسط یک نوار LED باریک به هم متصل شده‌اند و باله زیبا کامل‌کننده ظاهر بی‌نقص آن هستند.

اگر داخل کابین A8 جدید نشسته باشد، طراحی داخلی Q8 اصلاً شما را سورپرایز نخواهد کرد. این خودرو ترکیب کابین مشابهی با A8 دارد و از موارد قابل توجه آن می‌توان به دو صفحه نمایش که یکی روی کنسول مرکزی و دیگری در مقابل چشمان راننده نصب شده اشاره کرد. تقریباً تمامی اطلاعات در مورد خودرو روی این نمایشگرها قرار می‌گیرند.

پلتفرمی مشترک با لامبورگینی

به لطف پلتفرم آلومینیومی مشابه با لامبورگینی اوروس، Q8 سواری فوق‌العاده خوب و دقیقی ارائه خواهد کرد. در ساخت این پلتفرم که Space Frame نامیده می‌شود از 15 درصد آلومینیوم و 14.4 درصد فولاد مستحکم استفاده شده است. با این پلتفرم و پیشرانه 3 لیتری TDI وزن Q8 به 2145 کیلوگرم رسیده و ضریب درگ آن معادل 0.34 است.

سفارش Q8 با پیشرانه دیزلی

در پیشرانه شش سیلندر خورجینی دیزلی آن از تکنولوژی هیبریدی ملایم استفاده شده که از شبکه الکتریکی 40 ولتی، باتری لیتیم یونی و دینام و استارتر تسمه دار ساخته شده است. این سیستم به Q8 اجازه می‌دهد در سرعت‌های تا 160 کیلومتربرساعت با پیشرانه خاموش فعالیت کند و همچنین، قادر است در هنگام ترمزگیری تا 12 کیلووات انرژی را بازیابی کند. ساده‌تر بخواهیم بگوییم، مزیت اصلی این سیستم کاهش مصرف سوخت خودرو تا حدوداً 0.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

این پیشرانه در نسخه Q8 50 TDI حدوداً 286 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور دارد که به کمک جعبه‌دنده هشت سرعته تیپ‌ترونیک به تمام چرخ‌ها ارسال می‌شود. Q8 با این مشخصات فنی صفرتاصد را در 6.3 ثانیه می‌پیماید.  در ماه‌های اولیه 2019، قرار است مدل بنزینی با نام 3.0 TFSI و با 340 اسب‌بخار قدرت وارد بازار شود.

Q8 جدید قرار است در براتیسلاویای اسلواکی تولید شود و در سه ماهه سوم سال جاری، در آلمان و اروپا وارد بازار خواهد شد. فروش این خودرو در آمریکا از سال 2019 قرار است شروع شود.

دیدگاه کاربران