با ورود نسخه‌های جدید تویوتا کرولا نیوفیس به گمرکات ایران، احتمال عرضه مجدد آن در سال 97 قوت گرفت.

تویوتا کرولا 2018 در انتظار بازار ایران

5 دی 1396 08:00

از سال 2013 کرولا E170 هیچ تغییری نداشت تا آن‌که تویوتا در تابستان 2016 برای بقای نسل یازدهمش، نخستین فیس‌لیفت E170 را به بازارهای اروپا و آسیا فرستاد؛ فیس‌لیفتی که حالا زمزمه‌های عرضه آن در ایران به گوش می‌رسد.

زیباست ولی به چه زبانی؟!

چهره کرولا E170 را اگر ببینید، شبیه آن دانش‌آموزانی است که همیشه ساعت عقربه‌ای به‌دستشان می‌زنند، نیم‌ساعت زودتر از بقیه به مدرسه می‌روند و در کیفشان همیشه چند خودکار اضافه برای مواقع ضروری پیدا می‌شود! در چهره E170، خودرویی کاملا آرام و خانوادگی می‌بینید که محافظه‌کاری طراحانش کاملا پیداست اما وجود خطوط تند و تیزش باعث شده تا اندکی ورزشکار به‌نظر برسد.

اما E170 نیوفیس این چنین نیست؛ جلوپنجره به همراه چراغ‌هایش باریک‌تر شده و اطراف مه‌شکن‌های جلو نیز مانند گذشته، بسته است ولی اضافه‌شدن خطوط افقی (در راستای خطوط ورودی هوای سپر) به آن باعث شده تا نمای جلویی خودرو، عریض‌تر و اسپرت‌تر به‌نظر برسد. ناگفته نماند که کرولا 2018 در برخی بازارها و در برخی تیپ‌ها، با سپری اسپرت و کاملا متفاوتی عرضه می‌شود.

مجهزشدن چراغ‌های جلو به LED، استفاده بیشتر از تزیینات کرومی بدنه و رینگ‌های 16 و 17 اینچی جدید از دیگر ویژگی‌های تازه کرولا 2018 است. کرولا E170 هرچند در دو رنگ سفید و مشکی به ایران آمد اما مشتریان اروپایی کرولا 2018 حالا امکان انتخاب 9 رنگ بدنه را دارند که از میان آن‌ها سه رنگ Earth Bronze و Tokyo Red و Platinum Bronze به تازگی به لیست رنگ‌های این ژاپنی اضافه شده است.

همان کابین سابق

کرولا 2018 همان کابین گذشته‌اش را حفظ کرده ولی تویوتا چندین ویژگی کوچک آن‌را تغییر داده است مثل تغیر دریچه‌های کناری و طراحی دایره‌ای شکل آن‌ها، تغییر پنل سیستم تهویه، حذف دکمه‌های اطراف مانیتور و تبدیل آنها به دکمه‌های لمسی و استفاده از مانیتور 7 اینچی جدید.

ایمن‌تر از همیشه

در لیست تجهیزات کرولا 2018 تنها یک ویژگی مهم‌تر، جذاب‌تر و متفاوت‌تر از قبل وجود دارد؛ تویوتا برای این فیس‌لیفت پکیج ایمنی معروفش را به‌صورت استاندارد در اختیار مشتریان اروپایی‌ کرولا قرار داده است. این پکیج ایمنی، که Toyota  Safety Sence یا اختصارا TSS نامیده می‌شود، شامل 4 ویژگی‌ زیر است:

  1. پیشگیری از تصادف یا PCS (شامل سنسور جلو و ترمز اضطراری)
  2. سنسور تغییرلاین یا LDA
  3. تابلوخوان یا RSA
  4. نوربالا اتومات یا AHB

قلب هیبرید برای چینی‌ها

تویوتا فقط در یک کشور جهان، کرولا را با دو چهره متفاوت می‌فروشد. تویوتا در چین دو شریک مشترک و دو خط تولید مشترک با چینی‌ها دارد؛ یکی کمپانی FAW که در آنجا کرولا E170 تولید می‌شود و دیگری نیز کمپانی Guangqi یا همان GAC است که نسخه تغییر شکل یافته کرولا را با نام تویوتا لوین (Levin) در اختیار مشتریان چینی قرار می‌دهد.

 

حال که با لوین آشنا شدید، باید بدانید که تویوتا در 2015 برای اولین‌بار نسخه هیبریدی کرولا را تحت همین برند (لوین هیبریدی) در بازار چین معرفی کرد که مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری از سری 2ZR-FXE تویوتاست که با تویوتا پریوس، تویوتا C-HR هیبریدی و لکسوس CT200h مشترک است.

چه قیمتی دارد؟

با اینکه کرولا E170 در 2013 معرفی شد اما در مدل 2014 به ایران آمد و اوج وارداتش نیز در 2015 رقم خورد. اما بعد از توقف واردات آن از سوی ایرتویا، مدل 2016 آن به تعداد بسیار محدودی به کشور آمد. افزایش محبوبیت تویوتا پریوس در ایران و نزدیکی قیمت این‌دو برادر به یکدیگر، از دلایل اصلی توقف واردات کرولا E170 بود.

کرولا، که در بازار اروپا و آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) با نام Corolla Altis نیز شناخته می‌شود، هم‌اکنون در مدل 2018 در کشورهای حوزه خلیج فارس قابل خریداری است. به‌عنوان مثال در امارات، قیمت پایه‌ای نسخه 1.6 لیتری‌اش از حدود 67 هزار درهم و قیمت نسخه 2.0 لیتری‌اش نیز از حدود 71 هزار درهم آغاز می‌شود.

کرولا 2018 حدود 2000 درهم گران‌تر از کرولای قبل از فیس‌لیفت (مدل 2016) است. بنابراین در صورت ورود کرولا 2018 به ایران، قطعا این ژاپنی بیشتر از 200 میلیون تومان قیمت خواهد داشت و البته همچنان نیز در محدوده قیمت پریوس خواهد بود!

 

دیدگاه کاربران