فیلم سینمایی «فرار بزرگ» را یادتان هست؟

یادگار آهنی استیو مک‌کوئین: تریومف TR6

12 تیر 1397 06:00

اگر عاشق سینمای کلاسیک باشید، حتماً می‌دانید که «سلطان خونسردی» لقب کدام بازیگر هالیوودی است. استیو مک‌کوئین، این سوپراستار سال‌های دهه 60 و 70 میلادی، در کنار زندگی حرفه‌ای خود در پرده نقره‌ای، از طرفداران پروپاقرص خودروهای مسابقه‌ای و موتورسیکلت‌های خاص بود و حتی سابقه حضور در چندین مسابقه اتوموبیلرانی در اروپا را هم داشت. علاقه مک‌کوئین به رانندگی آنقدر زیاد بود که بسیاری از سکانس‌های جاودانه تعقیب و گریزش در فیلم بولیت (Bullitte) سال 1968 را خودش با موستانگ جی‌تی فست‌بک انجام می‌داد.

از این موتورسیکلت، تنها دو دستگاه در جهان وجود دارد.چندین سال قبل از فیلم بولیت، مک‌کوئین در فیلم فرار بزرگ (The Great Escape) نیز خودش به‌جای بدل‌کار، موتورسواری می‌کرد. البته به‌غیر از صحنه معروف پرش از فنس‌ها، که به‌دلیل مسائل بیمه‌ای، مک‌کوئین از انجامش خودداری کرد و شخص دیگری جای او، آن پرش بی‌نظیر 20 متری را انجام داد.

فیلم فرار بزرگ، محصول سال 1963 است و موتورسیکلتی که مک‌کوئین با آن سواری می‌کرد، تریومف TR6 Trophy بود؛ موتورسیکلتی 2 سیلندر با پیشرانه‌ای به حجم 649 سی‌سی که تولیدش از اواسط دهه 50 میلادی تا اوایل دهه 70 میلادی ادامه داشت.

برای این فیلم سینمایی از سه دستگاه موتورسیکلت TR6 استفاده شد که نحوه رنگ‌آمیزی و تغییر بدنه‌ آن‌ها، چنان شبیه ب‌ام‌و R75 ماهرانه و دقیق انجام شده بود که تا چندین سال بعد نیز کمتر کسی به آلمانی‌نبودن این موتورسیکلت‌ها پی برد!

از این سه دستگاه، یک دستگاه به موزه اختصاصی تریومف در شهر هنکلی (Hinckley) انگلستان رفت، یک دستگاه آن نابود شد و سومین دستگاه نیز برای چندین دهه، در گوشه‌ای از یک مزرعه خاک می‌خورد تا آنکه توسط یک فرد خوش‌شانس، شناسایی و خریداری شد. حال این موتورسیکلت بعد از بازسازی مجددش، قرار است در گردهمایی خصوصی Concours d'Elégance برای اولین‌بار رونمایی شود. با توجه به ارزش کلکسیونی بسیار زیاد این موتورسیکلت، احتمال به حراج گذاشتن این بریتانیایی نیز وجود دارد

دیدگاه کاربران