کابینی مملو از صفحات نمایش مختلف

نگاهی به کابین مدرن آئودی E-Tron

17 تیر 1397 11:00

آئودی از سال 2015 و پس از رونمایی کانسپت E-Tron در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، همواره در حال انتشار تیزرهای مختلف در مورد مدل نهایی آن بوده است. حال، تقریباً سه سال بعد، نسخه نهایی آن هنوز کامل رونمایی نشده، ولی امروز حداقل می‌توانیم نگاهی به داخل کابین آن بیندازیم. البته آئودی از این مدل هنوز با نام «نمونه اولیه» یاد می‌کند، ولی می‌توان گفت که نسخه نهایی کاملاً مشابه این مدل خواهد.

کابین این آئودی، 5 صفحه‌نمایش جداگانه دارد و به جای آینه‌های معمولی، از دو دوربین و دو صفحه‌نمایش بهره برده استیکی از جالب‌ترین موارد این خودرو، بدون شک استفاده از دوربین به‌جای آینه‌بغل‌هاست، دوربین‌هایی که آئودی از آن با عنوان «آینه مجازی» یاد می‌کند. نخستین بار اواخر ماه مه بود که این آینه‌های مجازی را دیدیم، ولی اکنون می‌توانیم بخش دیگر و بسیار مهم این سیستم را به شکل صفحه‌های نمایشی کوچک که روی گوشه بالا و راست پنل درها نصب شده‌اند ببینیم.

شاید عادت کردن به این صفحه‌نمایش‌های 7 اینچی OLED که دقیقاً زیر پنجره‌ها نصب شده‌اند زمان ببرد، ولی این سیستم قطعاً مزایای زیادی در مقایسه با آینه‌های معمولی دارد. راننده می‌تواند روی تصویر زوم کند و همچنین با انتخاب یکی از سه حالت از قبل برنامه‌ریزی‌شده، آینه‌ها را برای پارکینگ، دور زدن و رانندگی در اتوبان تنظیم کند. جالب است بدانید این صفحه‌های نمایش قابلیت نظارت بر نقاط کور را هم دارند.

با احتساب این دو صفحه OLED در کنار صفحه‌نمایش ویژه کیلومتر و آمپرها، نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی و همچنین یک صفحه نصب شده در بخش پایینی کنسول مرکزی که برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود، آئودی E-Tron اکنون در واقع 5 صفحه‌نمایش داخل کابین خود دارد.

به لطف فاصله محوری طویل معادل 2928 میلی‌متر، کابین E-Tron فضای بسیار خوبی برای 5 سرنشین دارد. به‌عنوان یک مدل تمام الکتریکی، خبری از تونل مرکزی در کف آن نیست و ازاین‌رو، سرنشین‌های عقب فضای پای بسیار خوبی در مقایسه با مدل‌های معمولی خواهند داشت. در بخش سرگرمی، شرکت آپشن سیستم صوتی بنگ اند الوفسن را با 16 بلندگو و یک آمپلی‌فایر 705 وات برای E-Tron ارائه کرده است.

آئودی E-Tron قدرت مورد نیاز خود را از یک جفت موتور الکتریکی با خروجی کلی 355 اسب‌بخار تأمین می‌کند. خودرو صفر تا صد را در کمتر از 6 ثانیه طی می‌کند و حداکثر سرعتی برابر با حدوداً 200 کیلومتر برساعت دارد. با فعال کردن حالت اسپرت، خروجی موتورهای برقی به‌صورت موقتی تا 402 اسب‌بخار افزایش پیدا می‌کند.

پک باتری 95 کیلووات ساعتی این کراس‌اور ساخت بلژیک با یک بار شارژ در چرخه WLTP قابلیت پیمایش تقریباً 400 کیلومتر را مهیا کند. این بازه حرکتی فوق‌العاده به لطف بدنه آیرودینامیک E-Tron به‌دست‌آمده است. جالب است بدانید آئودی E-Tron ضریب درگی برابر با 0.28 دارد. در رسیدن به این ضریب درگ اندک، حذف آینه‌های بزرگ و استفاده از دوربین‌های ریز که تا 15 سانتی‌متر عرض خودرو را هم کاهش داده، قطعاً نقش بسیار مهمی داشته است. این آینه‌های مجازی به‌صورت آپشن ارائه خواهند شد و در همه کشورها، مجوز استفاده از آن‌ها هنوز وجود ندارد. البته، آئودی گفته که در حال مذاکره با دولت‌ها برای قانونی کردن استفاده از این آینه‌های مجازی است.

بیایید دوباره به بحث باتری‌ها بازگردیم. با یک شارژر ولتاژ بالای 150 کیلوواتی فرآیند شارژ پک باتری‌های آئودی E-Tron فقط 30 دقیقه زمان می‌برد. اگر از یک پریز سه فاز 400 ولتی استفاده کنید، برای شارژ کامل باتری‌ها تقریباً به 8 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

E-Tron قرار بود روز 8 شهریور سال جاری در بروکسل، پایتخت بلژیک به‌صورت رسمی رونمایی شود، ولی به دلیل دستگیری روپرت اشتادلر، مدیرعامل آئودی این برنامه فعلاً به تأخیر افتاده است. در حال حاضر، زمان رونمایی دقیق آن هنوز مشخص نیست؛ ولی انتظار می‌رود معرفی جهانی آن سال جاری میلادی در ایالات‌متحده انجام شود. البته ورود خودرو به بازار به دلیل تأخیر در رونمایی به عقب نخواهد افتاد و شرکت اعلام کرده که نخستین سری E-Tron اوایل 2019 به مشتریان تحویل خواهند شد. تا قبل از سال 2020 میلادی شاهد عرضه E-Tron اسپرت‌بک خواهیم بود. بعدها آئودی قصد دارد مدل دیگری به نام E-Tron GT را در آلمان وارد خط تولید کند.

دیدگاه کاربران