خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها

کاهش تولید خودرو به دلیل کسری قطعه

27 تیر 1397 13:57

تولید خودرو در خردادماه نسبت به اردیبهشت حدود 30 درصد کاهش داشت. مشکل کمبود قطعات یکی از خطرات قابل پیش‌بینی برای صنعت خودرو بود که در همین باب جلسات متعددی برگزار شد و قطعه‌سازان ‌هم خواسته‌هایشان را به دولت اعلام کردند. حالا انگار مشکل دیگری گریبان خودروسازی را گرفته است.

درصد قابل‌توجهی از خودروهای تولیدی به دلیل کسری قطعات، به‌صورت ناقص تولیدشده و در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده‌اند.انبار قطعه‌های وارداتی در گمرک که البته در حقیقت مشکل قطعه‌سازان است؛ البته یک فعال حوزه قطعه‌سازی در این زمینه اظهار کرده که به دلیل ماندن قطعات در گمرک، خودروهای بسیاری نیمه‌تمام در انبار خودروسازان مانده و امکان فروش آن‌هم نیست که این مساله باعث التهاب بازار می‌شود.

«در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آن‌که درصد قابل‌توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولیدشده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند.» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن اظهار این مطلب به ایسنا گفت: «نتیجه این وضعیت این است که از یک‌سو تیراژ تولید خودرو نزولی شده و از سوی دیگر درصد قابل‌توجهی از خودروهای تولیدی نیز به دلیل کسری قطعات، به‌صورت ناقص تولیدشده، در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده و امکان عرضه آن‌ها به بازار وجود ندارد. این وضعیت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از یک‌سو و تشدید مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان از سوی دیگر خواهد شد.»

محمدرضا نجفی‌منش بابیان اینکه قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آن‌ها کد 14 رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، افزود: «‌برای دریافت کد 14 رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تأخیر فراوانی همراه است؛ بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتارشده که علی‌رغم تأمین قطعات و ورود آن‌ها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد.»

: مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران