منع واردات چه تاثیری روی بازار مناطق آزاد داشت؟

حال و روز خودرو در کیش و قشم

1 مرداد 1397 13:02

چند وقتی است که واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و بسیاری از آنهایی که سودای خودروهای لوکس را در سر می پروراندند حالا ناچارند به خودروهای مدل پایینی که در بازار ایران موجود است اکتفا کنند؛ چرا که دیگر خودروی خارجی وارد نمی‌شود.

قوانین واردات خودرو در مناطق آزاد هم تغییر کرده است.به گزارش روزنامه شهروند، بر اساس بخشنامه‌ای که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و همین مساله قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران را ظرف یک ماه حدود دو برابر کرد. ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ممکن است خیلی‌ها را به این فکر انداخته باشد که برای خرید خودروهای مدل جدید راهی مناطق آزاد شوند و با پرداخت گمرکی و عوارض، خودرویشان را پلاک ملی کنند اما خوب است بدانید که تقریباً باید دور این موضوع را خط کشید.

در ادامه چکیده‌ای از گزارش شهروند راجع به بازار خودروهای وارداتی در جزایر کیش و قشم را می‌خوانید.

  • مناطق آزاد نیز مشمول ممنوعیت واردات شده و آن‌ها هم دیگر نمی‌توانند هر خودروی خارجی جدید وارد کنند.
  • در مناطق آزادی مثل کیش و قشم نیز قیمت خودروهایی که بیشترین استفاده را داشتند، افزایش 30 درصدی داشته است.
  • قوانین مناطق آزاد تغییرات زیادی پیدا کرده و با محدودیت‌های زیادی در مورد واردات خودرو مواجه است. پیشتر حتی با پرداخت عوارض و هزینه‌های عبور از گمرک هم خرید خودروی خارجی از مناطق آزاد به‌صرفه‌تر بود اما این امر دیگر مصداق ندارد.
  • تا پیش از تصویب قوانین جدید مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، خودرو‌هایی که در داخل ایران نمایندگی داشتند، در مناطق آزاد خریدوفروش می‌شدند اما دیگر خودروهای خارجی از گمرک ایران گذر نخواهند کرد.
  • اهالی این دو جزیره کماکان می‌توانند برای تردد در محدوده منطقه از خودرو‌های خارجی استفاده کنند.
  • طبق قوانین جدید، از این پس تنها خودروهایی مجوز ورود به این مناطق را به دست می‌آورند که ظرفیت آنها بالای 7 نفر باشند.
  • سیاست مسئولان مناطق آزادی مانند قشم این است که از این به بعد واردات خودرو تنها برای گسترش توریسم و جهانگردی باشد.
  • قیمت خودرو تویوتا هایلوکس تا قبل از ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی 65 میلیون تومان بود که حالا به دلیل منع واردات خودرو و افزایش‌ قیمت دلار، با قیمت 95 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
دیدگاه کاربران