عضو جدید ناوگان امنیتی پوتین

موتورسیکلت کلاشنیکف با بدنه ضدگلوله

23 مرداد 1397 11:00

روس‌ها سریع‌تر از آمریکایی‌ها، ناوگان خودروهای رئیس‌جمهورشان را به‌روزرسانی کردند چراکه از بهار امسال، ولادیمیر پوتین سوار بر لیموزین جدیدش با همراهی انبوهی از خودروهای امنیتی، اعم از شاسی‌بلند و سدان، در مراسم‌ها یا مناسبت‌های مختلف، حضور پیدا می‌کند. علاوه‌بر خودروها، موتورسیکلت‌ها نیز معمولاً در ناوگان نیروهای امنیتی یا تشریفاتی حضور دارند. پس چه اشکالی دارد که حالا یک موتورسیکلت ضدگلوله هم داشته باشیم؟!

نسخه تولید نهایی این کروزر در سال 2019 به ناوگان امنیتی رئیس جمهور روسیه ملحق می‌شود.موتورسیکلتی که امروز قصد معرفی‌اش را داریم، محصولی جدید از پروژه Kortezh است؛ همان پروژه‌ محرمانه‌ای که وظیفه ساخت انواع خودروهای امنیتی را برای مقامات روسی برعهده دارد و آوروس سنات (Aurus Senat) یا همان لیموزین پوتین نیز معروف‌ترین دستاورد پروژه کورتز محسوب می‌شود.

نام این موتورسیکلت، که در کلاس کروزر طراحی شده، را  Izh Concept گذاشته‌اند و همانطور که پیداست، در شرکت روسی Izh ساخته شده؛ همان شرکتی که موتورسیکلت‌های 350 سی‌سی جان‌سختش در دهه 60 و 70 شمسی، مشتریان زیادی در مناطق مرکزی و جنوبی ایران داشت.

ایژ دیگر ایژ نیست!

ایژ در دهه‌های 70 و 80 میلادی، بزرگترین موتورسیکلت‌ساز روسیه بود، ولی به‌دلیل مشکلات مالی، در سال 2008 خطوط تولید موتورسیکلت‌هایش را جمع کرد. دو سال بعد، یعنی در 2010، ایژ در تملک بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی روسیه، یعنی آوتوواز (AvtoVAZ) قرار گرفت. در اواخر سال 2016 نیز روس‌ها اسم شرکت ایژ را به لادا ایژوسک (Lada Izhevsk) تغییر دادند و دوباره تولید موتورسیکلت‌های مختلف را شروع کردند.

نکته جالب دیگر این‌که آووتوواز در کنار برند کاماز (Kamaz)، از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی روستک (Rostec) است و خود این گروه، تحت تملک شرکت تسلیحاتی کلاشنیکف (Kalashnikov Concern) قرار دارد. کانسپت ایژ نیز توسط روستک ساخته شده، اما طراحی آن را در شرکت کلاشنیکف انجام داده‌اند. به همین دلیل است که به کانسپت ایژ، «نخستین موتورسیکلت کلاشنیکف» لقب داده‌اند.

هم برای پوتین هم برای مردم!

کانسپت ایژ، نخستین‌بار در سال 2017 معرفی و تست‌های جاده‌ای آن نیز در پیست فرمول یک سوچی انجام شده است. نسخه تولیدنهایی این موتورسیکلت، در سال 2019 به ناوگان تشریفاتی رئیس‌جمهوری روسیه اضافه می‌شود.

اگر به بدنه این کروزر روسی دقت کنید، می‌بینید که هیچ‌کدام از قسمت‌های فنی‌اش در معرض دید نیست. به همین دلیل برخی‌ معتقدند که نسخه امنیتی آن در قسمت‌هایی از بدنه، به روکش‌های ضدگلوله مجهز باشد.

خبر خوب‌تر این‌که نسخه خیابانی این کروزر تا اواخر سال آینده به تولید می‌رسد. آقای سرگئی چمزوف (Sergei Chemezov)، مدیرعامل روستک، نیز گفته که نسخه خیابانی ایژ، به لحاظ طراحی و فنی مشابه همین کانسپت فعلی است.

وزن زیاد، شتاب کم

کانپست ایژ با طول 2.9 متر و ارتفاع 1.25 متر، ابعاد نسبتاً بزرگی دارد که باعث شده وزن آن دقیقاً به 510 کیلوگرم برسد. جزئیات پیشرانه آن هنوز اعلام نشده، اما می‌دانیم که توانایی تولید حدود 147.5 اسب‌بخار به همراه 180 نیوتن‌متر را دارد. همچنین می‌تواند صفر تا 100 را تنها در 3.5 ثانیه طی کند و سرانجام نیز به حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت برسد.

Izh Pulsar

ایژ علاوه‌بر این کروزر کانسپت، مشغول ساخت یک ادونچر الکتریکی با نام پولسار (Pulsar) است و حتی چندین دستگاه از آن را در جریان جام جهانی 2018 روسیه در اختیار نیروهای پلیس گذاشته بود. پولسار تنها 20 اسب‌بخار قدرت دارد و می‌تواند تا 150 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند.

دیدگاه کاربران