به بهانه سی‌امین سالگرد مرگ فرمانده

انزو فراری: از مارانلو، با عشق

23 مرداد 1397 21:00

انزو فراری، راننده سابق مسابقات اتومبیل‌رانی، کارآفرین، موسس تیم اسکودریا فراری و موسس و مالک اسبق شرکت فراری روز 18 فوریه سال 1898 میلادی در شهر مودنا دیده به جهان گشود. وی از سن 10 سالگی و با تماشای مسابقه Circuito di Bologna در حضور پدر خود، علاقه شدیدی به مسابقات اتومبیل‌رانی پیدا کرد. در طول جنگ جهانی اول وی به جبهه‌های جنگ اعزام شد. به دلیل بیماری ریه، از ارتش مرخص شد و توانست تمرکز خود را روی مسابقات اتومبیل‌رانی متمرکز کند.

انزو شاید مرده باشد، ولی در قلب میلیون‌ها هوادار فراری هنوز زنده است. کسانی که هیچ‌وقت او را فراموش نخواهند کرد. روحت شاد پادشاه مارانلو!انزو فراری نامی است که در دنیا همه او را می‌شناسند. موسس و رئیس بزرگ فراری! کسی که آغازگر این میراث بزرگ بود و کسی که نامش تا ابد روی برخی از بهترین ابرخودروهای دنیا باقی خواهد ماند. برای هواداران فراری ولی، انزو یک سرآغاز است. سرآغاز همه‌چیز. سرآغاز فراری. سرآغاز یک تیم دوست‌داشتنی. بدون انزو، اکنون چیزی به نام فراری وجود نداشت. دنیای بدون فراری را می‌توانید تصور کنید؟

وی 30 سال پیش در چنین روزی، برای همیشه دیده از جهان فرو بست. می‌توان ساعت‌ها در مورد زندگی او به‌عنوان یک انسان رویاپرداز کم‌نظیر صحبت کرد. انزو فراری کسی است که از هیچ و با دستان خالی، به‌تنهایی شرکتی را ساخت که این روزها نه‌تنها یکی از بهترین‌های دنیای اتومبیل‌رانی است، بلکه برخی از برترین و بی‌نظیرترین مدل‌های سوپراسپرت و ابرخودروها را تولید می‌کند.

«اگر بتوانید آن را تصور کنید، حتماً توانایی انجام دادنش را دارید.» این یکی از شعارهای اصلی او بود. بر کسی پوشیده نیست که انزو فراری توانایی فوق‌العاده‌ای برای تبدیل ایده‌های خلاقانه ذهن خود به واقعیت داشت. او در طول زندگی 90 ساله خود سختی‌های زیادی را متحمل شد. سبک زندگی او و عاداتی که داشت موجب شدند در طول عمر خود، به‌ندرت مودنا و مارانلو را ترک کند.

انزو فراری اهل تعطیلات رفتن نبود. فقط گاهی اوقات، نصف روز به خود مرخصی داده و سری به شهر ویزربا که در ساحل دریای آدریاتیک قرار داشت می‌زد. حتی در چنین روزهایی، در راه بازگشت به خانه، سری به دفتر شرکت می‌زد تا ایده‌هایی که در ذهن خود داشت را جایی یادداشت کرده و اطمینان حاصل کند که همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود. انزو فراری در کار بسیار سخت‌گیر و گاهی اوقات بداخلاق بود. ولی بااین‌حال، همه کارکنان او را مانند پدر خود دوست داشتند. محبوبیت وی نزد کارکنان به حدی بود که برای جشن تولد نودمین سالگرد تولد انزو، 1700 نفر از کارکنان در کارخانه دور هم جمع شدند.

انزو فراری از روز 14 آگوست سال 1988 به بعد، دقیقاً 30 سال است که به‌صورت فیزیکی فراری را ترک گفته، ولی روح او هنوز در جای‌جای شرکت حضور دارد. زیرا کسانی که با او کار کرده‌اند، به‌اندازه خود او، شور، اشتیاق و علاقه به کار خود داشته و برای آن احترام قائل هستند. مانند فراری F40 مدل 1987، آخرین خودرویی که زیر دست انزو طراحی و ساخته شد، تمامی مدل‌های امروزی فراری همان شور و شوقی که در DNA آن‌ها تزریق شده را با خود دارند. فراری همیشه در بازار و در پیست حرف اول را می‌زند. موفقیت‌های زیاد و اعتبار فوق‌العاده این روزهای فراری، بخشی از همان رویای جوانی انزو است، رویایی که وی توانست به خوبی آن را به واقعیت تبدیل کند.

مرگ او در روز 14 آگوست 1988، تا دو روز اعلام عمومی نشد. صبح روز بعد از مرگ، انزو فراری در حضور نزدیکان خود به خاک سپرده شد. وی در سن 90 سالگی، در حالی از این دنیا رفت که در طول دوران فعالیتش، خودروهای او در بیش از 4 هزار مسابقه برنده و 13 عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بودند. نام انزو فراری در سال 1994، به‌پاس یک‌عمر فعالیت در دنیای اتومبیل‌رانی و کسب عناوین مختلف به تالار مشاهیر اتومبیل‌رانی اضافه شد.

انزو شاید مرده باشد، ولی در قلب میلیون‌ها هوادار فراری هنوز زنده است. کسانی که هیچ‌وقت او را فراموش نخواهند کرد. روحت شاد پادشاه مارانلو! ENZO PER SEMPRE!

 

دیدگاه کاربران