اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی آئودی

رونمایی از آئودی e-tron مدل 2019 در آمریکا

27 شهریور 1397 16:00

شرکت آئودی بالاخره شهر سن‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا را برای رونمایی از اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود انتخاب کرد. آئودی آن را یک شاسی‌بلند لوکس سایز متوسط تمام الکتریکی با ظرفیت 5 سرنشین معرفی می‌کند، که برای پاسخ‌گویی به نیاز خریداران این سگمنت، به امکانات فوق‌العاده‌ای مجهز شده است.

E-tronاین شاسی‌بلند تمام الکتریکی آئودی با پیمایش حدوداً 400 کیلومتری، رقیبی جدی برای مرسدس بنز EQC و تسلا مدل ایکس خواهد بود از تکنولوژی‌های اطلاعات سرگرمی و سیستم‌های کمکی رانندگی زیادی بهره می‌برد، طراحی پک باتری آن به‌گونه‌ای است که علاوه‌بر ایمنی بالا و مسافت پیمایش خوب، طول عمر بالایی هم داشته باشد.

پیشرانه

آئودی e-tron به سیستم دو دیفرانسیل و دو موتور ناهمگام (ASM) مجهز شده است. برای افزایش راندمان، بخش اعظم قدرت در سرعت‌های متوسط فقط از موتور عقب تامین می‌شود. هنگام حرکت با سرعت ثابت در جاده، موتورها بدون گشتاور درگ مغناطیسی کار می‌کنند.

باتری

آئودی در این مورد می‌گوید:

«سیستم باتری در آئودی e-tron زیر کابین قرار گرفته و 2.28 متر طول، 1.63 متر عرض و 34 سانتی‌متر ارتفاع دارد. این سیستم در کل از 36 سلول ماژول در جعبه‌های مکعبی آلومینیومی تشکیل شده و هر یک از آن‌ها تقریباً به‌اندازه یک جعبه‌کفش هستند. این جعبه‌ها در دوطبقه قرار گرفته‌اند، طبقه طولانی‌تر در پایین و طبقه کوتاه‌تر روی آن قرار دارد. در زمان ورود به بازار، هر ماژول به دوازده سلول کیسه‌ای با پوسته‌ای از جنس پلیمر با روکش آلومینیومی مجهز هستند. باتری با ولتاژ اسمی 396 ولت کار می‌کند و می‌تواند 95 کیلووات ساعت انرژی ذخیره کند. یک سیستم تعلیق متشکل از بخش‌های آلومینیومی اکسترود شده که بخش‌هایی کوچک را تشکیل داده‌اند وظیفه مدیریت عملکرد با بالاترین ظرفیت باتری در بلندمدت را دارند.»

مدیریت دمایی

سیستم مدیریت دمایی e-tron از یک پمپ گرمایی استفاده می‌کند که تا 3 کیلووات انرژی هدر رفته را ذخیره کرده و آن را دوباره، برای استفاده در گرم کردن کابین، سیستم تهویه مطبوع و خنک کردن موتورهای الکتریکی به خودرو تزریق می‌کند. آئودی می‌گوید بسته به دمای بیرون، سیستم می‌تواند ظرفیت پیمایش خودرو را تا 10 درصد بیشتر کند. این تکنولوژی همچنین سبب افزایش عمر باتری، عملکرد فنی بهتر و شارژ DC سریع می‌شود.

شارژ کردن

آئودی در این مورد می‌گوید:

«آئودی e-tron را می‌توان با هر دو سیستم شارژ AC و DC، مطابق با استانداردهای SAE J1772 و CCS شارژ کرد. برای نخستین بار در صنعت خودرو، e-tron قابلیت شارژ سریع DC تا 150 کیلووات را در ایستگاه‌های عمومی شارژ سریع دارد. با کمک این قابلیت، 80 درصد ظرفیت باتری e-tron فقط در حدوداً نیم ساعت شارژ می‌شود. برای شارژ خانگی این خودرو، یک کپسول شارژر 9.6 کیلوواتی AC (سطح 2، 240 ولت/40 آمپر) طراحی شده تا کار شارژ شبانه خودرو راحت‌تر از همیشه باشد. این شارژر هم با یک پریز برق استاندارد 120 ولت و همچنین با یک پریز شارژ سریع 240 ولتی کار می‌کند.»

بازتولید انرژی

مهندسان آئودی تخمین می‌زنند تقریباً 30 درصد از ظرفیت پیمایش آئودی e-tron از سیستم خلاقانه بازتولید انرژی آن به دست می‌آید. این تکنولوژی در حین حرکت با سرعت ثابت در جاده و به هنگام ترمزگیری، نسبت به بازیابی انرژی از هر دو موتور اقدام می‌کند. زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود، سیستم به‌صورت لحظه‌ای میزان فشار موردنیاز را تشخیص داده و سپس یک موتور الکتریکی انرژی را ارائه می‌نماید. این تکنولوژی همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که چه میزان از نیروی ترمز مدنظر از موتورهای الکتریکی و چه مقدار از ترمزهای خودرو باید تامین بشود. این سیستم به پمپ وکیوم نیاز نداشته و همین موضوع سبب کاهش 30 درصدی وزن ترمزهای e-tron در قیاس با سیستم‌های ترمز سنتی شده است. راننده می‌تواند سطح بازتولید انرژی را با استفاده از دسته‌ای که روی فرمان نصب شده تعیین کند.

سیستم تعلیق هوشمند

آئودی e-tron به یک سیستم تعلیق هوشمند مجهز شده که می‌تواند ارتفاع سواری خودرو را تا 7.5 سانتی‌متر تغییر دهد. سیستم مبتنی بر عوامل مختلفی مانند سرعت، سبک رانندگی و وضعیت جاده ارتفاع سواری را کم یا زیاد می‌کند. راننده نیز می‌تواند حالت‌های رانندگی مختلفی را انتخاب کند. روی‌هم‌رفته هفت حالت مختلف رانندگی در e-tron وجود دارد.

خدمات آمازون Home

آئودی برای اولین بار با خدمات آمازون هوم، برای شارژ خانگی e-tron قرارداد همکاری امضا کرده است. مالکان این خودرو می‌توانند قبل از تحویل، خانه خود را به تجهیزات لازم مجهز کنند. این سرویس کاملاً دیجیتال بوده و قابل سفارشی‌سازی است. مشتریان می‌توانند سیستم شارژ خانگی خود را با اپلیکیشن myAudi همگام‌سازی نمایند.

شبکه Electrify America

زیرساخت‌های شارژ آئودی e-tron را Electify America تامین خواهد کرد. آئودی در این مورد می‌گوید:

«تا تابستان سال آینده، این شبکه بیش از 500 ایستگاه شارژ سریع در 40 ایالت و 17 منطقه شهری خواهد داشت. شارژرهای این شبکه حداکثر ظرفیت 350 کیلووات دارند. با خرید آئودی e-tron، مالکان این خودرو طی 4 سال می‌توانند تا هزار کیلووات ساعت برق از ایستگاه‌های Electrify America دریافت کنند.»

تکنولوژی

آئودی e-tron به آخرین نسخه سیستم اطلاعات سرگرمی MMI با دو صفحه‌نمایش 10.1 و 8.6 اینچی که به ترتیب در بالا و پایین قرار گرفته‌اند مجهز شده است. این دو صفحه‌نمایش تقریباً تمام قابلیت‌های e-tron را کنترل می‌کنند. صفحه‌نمایش بالا مسئول مواردی مانند کنترل‌های رانندگی شامل سیستم شارژ، ناوبری، تلفن و اطلاعات سرگرمی است و صفحه‌نمایش پایین، وظیفه مدیریت سیستم‌هایی مانند تهویه مطبوع را به عهده دارد. این خودرو همچنین به سیستم تشخیص صدا نیز مجهز شده است. علاوه‌بر MMI، آئودی e-tron به‌صورت استاندارد از کاک‌پیت مجازی این شرکت آلمانی نیز بهره می‌برد.

ایمنی

پکیج سیستم‌های کمکی رانندگی آئودی شامل دوربین‌های 360 درجه، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی عبور از تقاطع، سیستم بررسی ترافیک عبوری عقب و سیستم کمکی پارک است.

ورود به بازار

آئودی e-tron در سه‌ماهه دوم سال 2019 وارد نمایندگی‌های آمریکا خواهد شد. تریم پایه آن با نام پرمیوم پلاس به تجهیزات خوبی مجهز است، ولی تریم پرستیژ که یک رده بالاتر از آن قرار گرفته، مواردی مانند نمایشگر روی شیشه جلو (HUD)، مموری صندلی، روکش چرم، پکیج سیستم کمکی رانندگی و پکیج Air Quality را به خودرو اضافه می‌کند. آئودی همچنین 999 دستگاه نسخه First Edition از این خودرو برای بازار آمریکا تدارک خواهد دید.

در پایان بیایید به مشخصات فنی رسمی و همچنین برخی مواردی که آئودی e-tron را به خودرویی خاص تبدیل کرده‌اند نگاهی بیندازیم.

عملکرد

  • صفر تا صد: 5.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتربرساعت
  • حداکثر توان بکسل: 1814 کیلوگرم با تجهیزات مناسب

ابعاد

  • طول: 4902 میلی‌متر
  • عرض: 1938 میلی‌متر
  • ارتفاع: 1663 میلی‌متر
  • فاصله محوری: 2921 میلی‌متر
  • ظرفیت بار: 807 لیتر پشت صندلی‌های عقب و 1614 لیتر با خواباندن صندلی‌های عقب

قیمت

  • پرمیوم پلاس: 74800 دلار
  • پرستیژ: 81800 دلار
  • فرست ادیشن: 86700 دلار

برای ثبت‌نام پیش‌فروش این خودرو حداقل باید هزار دلار تا قبل از تحویل خودرو در تابستان 2019 پرداخت کنید.

دیدگاه کاربران