کیا KLTV، خودروی سبک نظامی کره‌ای

وقتی کیا به جنگ می‌رود

27 شهریور 1397 19:00

کیا در سالهای اخیر توانسته غیر از عرضه خودروهایی با قیمت مناسب، اسم و رسمی در زمینه ارائه خودروهای مجهز به امکانات فراوان نیز به دست آورد. جالب است بدانید این شرکت در بازار کره جنوبی، خودروهایی عرضه می‌کند که کاملاً مختص این کشور بوده و صادر نمی‌شوند.

KLTV تمام توانایی‌های فنی و حرکتی هاموی را در ابعادی کوچک‌تر ارائه می‌کند، با این تفاوت که به جای آمریکا، در کره جنوبی ساخته می‌شود.مثال بارز چنین خودروهایی را می‌توان خودرویی نظامی دانست که «خودروی سبک نظامی کیا» یا به اختصار KLTV نام دارد. برخلاف انتظار، ظاهر این خودرو با دیگر محصولات کیا یعنی اسپورتیج، سورنتو و حتی مدل جدید این شرکت یعنی تلوراید شباهتی ندارد، بلکه بسیار شبیه به خودروی نظامی آمریکایی ساخت شرکت AM General Humveethan است. این خودرو که صرفاً کاربری نظامی دارد، در حال حاضر نسل سوم خود را سپری می‌کند.

همچون نمونه اصلی Humvee، این خودرو نیز روی پلتفرم ماژولاری ساخته می‌شود که به لطف فاصله محوری انعطاف‌پذیر ، امکان استفاده در کاربری‌های گوناگون را فراهم می‌کند. با چنین قابلیتی، حتی می‌توان ظرفیت موردنیاز برای حمل تا هفت تن بار را نیز ایجاد کرد.

KLTV نیروی محرکه خود را از پیشرانه توربودیزل به دست می‌آورد، که قدرتی برابر با 225 اسب‌بخار و گشتاوری معادل با 536.9 نیوتن‌متر تولید می‌کند. نیروی پیشرانه توسط جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این خودرو در مدل KLTV141 توانایی بالارفتن از شیب 60 درصد ( 54 درجه) و شناور شدن در عمق 0.76 متری را دارد.

KLTV تمام توانایی‌های فنی و حرکتی هاموی را در ابعادی کوچک‌تر ارائه می‌کند، با این تفاوت که به جای ایالت ایندیانا در آمریکا، در کره جنوبی ساخته می‌شود.

البته این خودرو در رده خود بی‌رقیب نیست، چراکه شرکت ایتالیایی ایویکو (که زیر مجموعه گروه فیات است) نیز خودرویی از این نوع با نام LMV تولید کرده و در اسپانیا نیز شرکت URO خودرویی نظامی به نام VAMTAC عرضه می‌کند. در روسیه شرکت GAZ محصولی به نام Tigr داشته و Tiuna واقع در ونزوئلا نیز خودرویی با نام UR-53AR50 می‌سازد.

بد نیست بدانید حتی شرکت لامبورگینی نیز سابقه عرضه خودرویی نظامی با نام LM002 را داشته و تویوتا نیز زمانی خودرویی به نام Mega Cruiser عرضه کرده است.

پس می‌توان نتیجه گرفت که هرچند ممکن است خودروی هاموی از سایر خودروهای نظامی شناخته شده‌تر و حتی نیرومندتر باشد، اما تنها خودرویی از این نوع نیست که در حال حاضر در جهان تولید می‌شود.

دیدگاه کاربران