نسخه هیبریدی کم مصرف این خودرو، دو دیفرانسیل است!

لکسوس UX با طراحی جسورانه خود به نمایشگاه ژنو آمده است

19 اسفند 1396 11:00

سگمنت کراساورهای جمع‌وجور لوکس با مدل جدیدی که لکسوس در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد، گسترش خواهد یافت. لکسوس UX اگرچه از نظر طراحی به اندازهی کانسپت UX که در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد، پرزرقوبرق نیست، ولی با این حال، نسخهی نهایی آن که امسال به ژنو آمد، آنقدر زیبا بود که در سگمنتی بسیار شلوغ، نظر بسیاری را به خود جلب کند.

در طراحی قسمت‌های مختلف خصوصاً کابین از سنت‌های ژاپن الهام گرفته شده است.

طراحی جسورانه و تهاجمی

جلوپنجره به قدری زیبا و بزرگ است که نگاه همه را در خیابان به خودرو جذب می‌کند، البته در این مورد، نباید از نقش طراحی بدنهی تیز و زاویهدار آن به سادگی گذشت. در طراحی چراغ‌های عقب تمامعرض خودرو نیز از کانسپت مذکور وام گرفته شده که جلوهی خاصی به ظاهر UX بخشیده است. این چراغ‌ها از 120 چراغ LED تکی تشکیل شده‌اند. رینگ‌های جدید 17 و 18 اینچی، به صورت اختصاصی برای این کراساور طراحی شده‌اند و به زیبایی‌ خودرو افزودهاند. طراحی این رینگ‌ها بارها در تونل باد تست شده تا به تقویت جریان هوا در آنها کمک کند.

پلتفرم کاملاً جدید

البته لکسوس UX چیزی فراتر از طراحی زیبای ظاهری است. کمپانی در صحبت‌های خود با افتخار اعلام کرده که این خودرو بهترین شعاع چرخش (10.3 متر) را در سگمنت خود دارد و اولین مدلی است که روی پلتفرم کاملاً جدید GA-C ساخته شده است. در این پلتفرم جدید، خودرو توانسته پایین‌ترین مرکز ثقل را میان رقبای سگمنت کسب کند که قطعاً به بهبود فرمان‌پذیری خودرو، مخصوصاً در جاده‌های ناهموار، کمک خواهد کرد. اگر به اندازهی خودرو فکر می‌کنید، باید بگوییم که طول UX تقریباً 4.5 متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن 2.63 متر است.

کابین خاص

کابین خودرو شاید با طراحی آوانگارد بدنه خودرو همخوانی نداشته باشد، ولی کاملاً خاص و ویژه به نظر می‌رسد که قطعاً به موفقیت بیشتر UX در این سگمنت پررقابت، کمک خواهد کرد.

لکسوس می‌گوید در طراحی کابین، از سنت‌های ژاپنی الهام گرفته است. مثلاً شما می‌توانید در تودوزی روکش چرم خودرو، عناصر «ساشیکو» را ببینید؛ یک روش سوزندوزی سنتی ژاپنی که در دوخت لباس‌های جودو و هنرهای رزمی کندو به کار می‌رود.

کابین این خودرو هم به گذشته اشاره‌ دارد، هم بسیار آیندهنگر است. دریچه‌های هوای داخل کابین با چراغ‌های LED نورپردازی شده‌اند که از یک سیستم بی‌سیم جدید استفاده می‌کند. نیروی مورد نیاز این چراغ‌های LED با بهره‌گیری از رزونانس الکترومغناطیسی بین دو کویل که در فرکانسی مشابه می‌لرزند، تأمین می‌شود.

تنوع در قوای محرکه

نیروی UX 200 از پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر بنزینی با 168 اسب‌بخار نیرو تأمین می‌شود که معادل 40 درصد بهرهوری دمایی دارد. خروجی‌های این خودرو با جعبه‌دنده CVT که اخیراً توسط لکسوس طراحی شده است، به کف خیابان می‌رسند.

کسانی که مدل UX 250h را میخرند، نه تنها پیشرانهای هیبریدی با حدود 177 اسب‌بخار نیرو، در اختیار دارند، بلکه خودروی آن‌ها به یک سیستم دو دیفرانسیل هم مجهز خواهد شد. زیرا کمپانی موتور الکتریکی خودرو را روی محور عقب نصب کرده است. زمانی که سنسورهای آنبُرد، کاهش کشش را در محور عقب تشخیص دهند، در سرعت‌های تا 70 کیلومتربرساعت، 80 درصد از نیروی موتور به صورت خودکار به چرخ‌های عقب ارسال خواهد شد.

مدل اف‌اسپرت از طراحی بدنه خشن‌تر و برخی تغییرات کابین بهره برده است، ولی خبری از تغییرات سختافزاری در آن نیست. سیستم تعلیق این خودرو یک تیونینگ ویژه دارد. مشتریان این امکان را دارند که آپشن متغیر LC سیستم تعلیق لکسوس را برای خودروی خود بخرند.

پس از رونمایی در نمایشگاه خودروی ژنو، لکسوس از اواسط 2018 تولید این مدل را شروع و طبق گفتهها، آن را از دسامبر وارد بازارهای جهانی خواهد کرد.

دیدگاه کاربران