سریع‌ترین خودرو در کلاس Blown Gas کوپه

ثبت رکورد حداکثر سرعت جدید توسط فولکس‌واگن جتا

2 مهر 1397 08:00

زمانی که فولکس‌واگن از یک نسخه ویژه جتا برای ثبت رکورد سرعت در بونویل رونمایی کرد، قصد داشت آن را برای شرکت در هفته سرعت بونویل آماده کند. هرچند جعبه‌دنده این خودرو در تست داینو دچار مشکل شد، موضوعی که نهایتاً یک ماه پروژه ثبت رکورد حداکثر سرعت جدید را به تأخیر انداخت.

برای این رکورد خروجی قدرت جتا 3 برابر شده و علاوه‌بر آن، خودرو به تجهیزات و امکانات بسیاری مجهز شده است.به گفته فولکس‌واگن تیم مهندسان این پروژه می‌توانستند با یک روز فعالیت کامل روی خودرو آن را برای ثبت رکورد آماده کنند، ولی نهایتاً تصمیم گرفته شد تا تلاش برای ثبت رکورد حداکثر سرعت جدید در کلاس Blown Gas کوپه به ماه سپتامبر موکول شود.

بار دوم همه‌چیز مطابق با برنامه پیش رفت و این فولکس‌واگن جتا تیونینگ شده توانست در صحرای نمکی معروف بونویل در ایالت نوادا به حداکثر سرعت 338.15 کیلومتربرساعت دست پیدا کند. این اتفاق مهم در رویداد «دنیای سرعت» که توسط انجمن مسابقات صحراهای نمکی یوتا برگزار می‌شود افتاده است. رکورد قبلی برابر با (335.50) کیلومتربرساعت، توسط انجمن SCTA ثبت شده بود. پشت فرمان این فولکس رکوردشکن، اسکات گوتز نشسته بود که تجربه رانندگی فوق‌العاده زیادی در این صحراهای نمکی دارد.

پیشرانه EA888 این خودرو که مبتنی بر فولکس‌واگن جتا مدل 2019 ساخته شده را THR Manufacturing تیونینگ کرده بود. پیشرانه استاندارد آن با بیش از 200 اسب‌بخار قدرت به‌احتمال‌زیاد در مدل جدید جتا GLI نیز استفاده خواهد شد. مدلی که موفق به ثبت رکورد مذکور شده، پیشرانه 4 سیلندر توربوی آن 600 اسب‌بخار قدرت در 8500 دورد دقیقه در تست داینو ثبت کرده بود.

این خروجی قدرت سه برابری را مهندسان شرکت THR با نصب یک توربوشارژر، اگزوز، میل‌سوپاپ، سوپاپ و پیستون‌های جدید استخراج کرده‌اند. جالب است بدانید بلوک پیشرانه و میل‌لنگ آن در مقایسه با مدل استاندارد دست‌نخورده باقی‌مانده بودند.

به‌جز پیشرانه، جتای بونویل یک سری تغییرات دیگر هم داشت تا بتواند این رکورد سرعت جدید را ثبت کند. در همین راستا رینگ‌ها و تایرهایی ویژه روی خودرو نصب شد، ارتفاع سیستم تعلیق پایین آمد و راهکار افزایش، کشش نصب یک دیفرانسیل لغزش محدود روی خودرو بود. از سویی دیگر، بسیاری از تجهیزاتی که روی مدل استاندارد جتا 2019 مشاهده می‌کنید، برای کاهش وزن خودرو از روی آن حذف شده است. برای افزایش ایمنی، خودرو به رول کیج و صندلی مسابقه‌ای با کمربند ایمنی ویژه، سیستم آتش‌خاموش‌کن و دو چتر نجات در پشت خودرو مجهز شده تا بعد از پایان رکوردگیری به کاهش سرعت آن کمک کنند.

دیدگاه کاربران