آخرین ناک‌اوت

حراج رولزرویس محمدعلی کلی

3 مهر 1397 09:00

برای خیلی‌ها، او بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ بود، کسی که سال‌ها در رینگ همه را مبهوت توانایی‌های خود می‌کرد. اکنون، یکی از محبوب‌ترین رولزرویس‌های او قرار است به حراج گذاشته شود.

این مدل سیلور Shadow که توسط مولینر سفارشی‌سازی شده و در دهه 70 میلادی یکی از بهترین خودروهای کلکسیون «محمدعلی کلی» بود.رولزرویس Silver Shadow Mulliner Park Ward کانورتیبل مدل 1970 محمدعلی کلی قرار است روز 5 اکتبر امسال، در حراجی سالانه Zoute بونهامز در بلژیک فروخته شود. کارشناسان قیمت فروش این خودرو را بین 40 تا 60 هزار یورو تخمین می‌زنند. این حراجی از نوع No-Reserve است. در این نوع حراج‌ها قیمت حراجی به هر عددی که برسد فروش انجام می‌شود. به همین دلیل، در این حراجی اگر کمی خوش‌شانس، می‌توانید به قیمتی بسیار پایین صاحب این خودروی باارزش شوید.

این خودرو در زمان خود، مدلی بسیار قدرتمند و بسیار مناسب محمدعلی کلی بود، کسی که عنوان قهرمان سنگین‌وزن جهان را سه بار توانست به دست بیاورد و روی‌هم‌رفته، 25 بار از آن دفاع کند.

رولزرویس محمدعلی یک نسخه سفارشی از مدل Silver Shadow محسوب می‌شود، که توسط مولینر پارک‌وارد ساخته شده است. این مدل از بدنه آلومینیومی زیبا با طراحی الهام گرفته از مدل سیلور کلاد بهره می‌برد، که در دو مدل کوپه و کانورتیبل عرضه شده بود و کابین بسیار لوکس‌تری در مقایسه با مدل استاندارد سیلور Shadow داشت.

ازنظر فنی، خودرو تفاوتی با مدل استاندارد ندارد، بدین معنی که سیلور Shadow محمدعلی از همان پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 6.7 لیتری در کنار جعبه‌دنده سه سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. برخلاف وزن بسیار سنگین معادل 2190 کیلوگرمی خودرو، این مدل حداکثر سرعتی برابر با 193 کیلومتربرساعت دارد.

سیلور Shadow ساخت مولینر پارک وارد به‌قدری محبوب شد که از ماه مارس سال 1971، رولزرویس تصمیم گرفت به مدل‌های آتی که توسط این شرکت کوچ بیلدر تبدیل می‌شدند هویتی خاص بدهد و آن‌ها را کورنیش نام‌گذاری کرد.

کل پروسه تبدیل توسط «مولینر پارک وارد» تقریباً 20 هفته زمان می‌برد و به‌صورت دستی انجام می‌شد و همان‌طور که حدس زده‌اید، تقریباً 3500 پوند به قیمت بالای 9 هزار پوندی خودرو اضافه می‌کرد.

البته این قیمت در آن دوران برای محمدعلی کلی به‌هیچ‌وجه بالا نبود. او هنگام خرید این رولزرویس در نیوجرسی به سال 1970، اندکی بیشتر از 12 هزار پوند برای آن پرداخته بود.

محمدعلی کلی ماشین‌باز قهاری بود. در کلکسیون او، خودروهایی مانند آلفارومئو اسپایدر، یک مرسدس‌بنز 220S مدل 1959 با تزئینات الماس ملقب به «بال طلایی فرشته»، یک کادیلاک الدورادو مدل 1959 و چندین رولزرویس دیگر هم وجود داشتند.

این خودروی خاص به مدت شش سال در اختیار کلی بود و بعداً به یک مالک دیگر در آمریکا به سال 1976 فروخته شد. بعداً این خودرو به مالکی در هلند فروخته شده و تا به امروز در اختیار او باقی مانده است.

خودرو هیچ‌وقت به‌طور کامل بازسازی نشده و حتی بسیاری از قطعات و تجهیزات کابین آن فابریک کارخانه بوده است. همان‌طور که گفته شد، این خودرو در حراجی Zoute توسط بونهامز، روز 5 اکتبر به حراج گذاشته خواهد شد.

دیدگاه کاربران