به بهانه مرگ ستاره ماشین‌باز

داستان برت رینولدز و پونتیاک ترانس ام

3 مهر 1397 19:00

برت رینولدز ستاره نام آشنای هالیوود چندی پیش درگذشت و بهانهای یافتیم تا نگاهی اندازیم به زندگی این هنرمند علاقهمند به خودرو.

در دهه 80 و 90 میلادی هر جا و در هر کشوری از جمله ایران ترنز-ام مشکی دیده می‌شد همه یادی از بندیت و برت رینولدز می‌کردند.رینولدز در سال 1936 در ایالت میشیگان به دنیا آمد و هنرپیشگی را از دوران جوانی برگزید.اما شهرتش مخصوصاً در بین هواداران خودروهای آمریکایی بیشتر به سه گانه Smokey and Bandit مربوط میشود.

در قسمت اول این فیلم رینولدز نقش «بو دارویل» را ایفا میکند که قرار است محمولهای را از تگزاس ظرف 28 ساعت به جورجیا برساند. دارویل برای این کار از یک پونتیاک ترانس-ام 1977 سیاه رنگ با خطوط و عقاب طلایی و سقف تیتاپ استفاده میکند. به دلیل داشتن صحنههای تعقیب و گریز فراوان و تصادف خودروهای روز، فیلم با استقبال زیادی روبهرو شد و عوامل تصمیم گرفتند نسخه دوم و سوم فیلم را هم بسازند.

در قسمت دوم که سال 1980 روی گیشه رفت یک دستگاه پونتیاک توربو ترانس-ام به همان رنگ استفاده شد که طبق روال عادی فیلمهای به این سبک، نقش قهرمان داستان در کنار سرعت و هیجان سواری با خودروها کامل میشد.

قسمت سوم و پایانی هم در سال 1983 روی پرده سینما رفت که با استقبال کمتری روبهرو شد. اینبار نسل سوم پونتیاک ترانس-ام با رنگ مشکی ولی بدون عقاب طلایی همراه با برت رینولدز ایفای نقش کرد.

با مرور زمان رفته رفته از شهرت فیلم ها کاسته شد اما هر جا و در هر کشوری از جمله ایران ترانس-ام مشکی دیده میشد همه یادی از بندیت و برت رینولدز میکردند. همیشه ورژن مشکی و طلایی ترانس-ام از سایر رنگها محبوبتر بود کما این که هنوز هم همینطور است.

این محبوبیت تا جایی پیشروی کرد که سه دهه بعد از ساخته شدن فیلم شرکت تیونینگ yearone دوباره هنر و خودرو را کنار هم قرار داد و پونتیاک ترانس-ام Burt Reynolds edition را معرفی کرد. این نسخههای اختصاصی رینولدز پیشرانههای مدرن و خیلی قدرتمند داشتند و ظاهر آنها هم با نظارت و اعمال سلیقه خود رینولدز طراحی شده بود.

برت رینولدز بعد از 60 سال سابقه هنرپیشگی و ایفای نقش در بیش از 145 فیلم سینمایی در سپتامبر امسال در سن 83 سالگی درگذشت و بار دیگر دنیای هنر و خودرو یکی از قهرمانان مشترکش را از دست داد.

دیدگاه کاربران