از مزایای حرف زدن خودروها با همدیگر

چراغ‌قرمز در پایان راه

4 مهر 1397 16:00

منسوخ شدن چراغ‌های ترافیکی به نظر می‌آید نسخه‌ای ‌برای ایجاد هرج‌ومرج باشد؛ اما این‌طور نیست.

چراغ‌های مجازی در ابتدای راه صرفاً به نشان دادن رنگ چراغ روی نمایشگر داخلی تمرکز دارند؛ در روش‌های مترقی‌تر مکالمه خودروها با یکدیگر چراغ راه را مشخص می‌کند.به گزارش دیلی‌میل، محققان می‌گویند جایگزین کردن چراغ‌های ترافیکی با راهکارهای های-تک (فناوری بالاسطح) می‌توانند در حقیقت حمل‌ونقل را بهبود دهند.

دانشمندان علوم کامپیوتر در دانشگاه «کارنیج ملون» در حال تحقیق روی سیستم‌هایی هستند که می‌توانند «چراغ ترافیک مجازی» (VTL) را جایگزین انواع مرسوم آن کنند. چراغ‌هایی که علامت حرکت یا توقف را روی داشبورد یا شیشه جلوی ماشین نمایش می‌دهند.

این کار به رانندگان امکان داشتن چراغ ترافیکی شخصی می‌دهد و مهم‌تر این‌که زمان انتظار پشت چراغ‌قرمز بسیار کمتر می‌شود.

به گفته شرکتی که در حال تحقیق بر تجاری کردن پروژه «چراغ ترافیک مجازی» است، «این چراغ‌ها در هنگام رسیدن به تقاطع و چهارراه، به‌یک‌باره روی صفحه‌نمایش جلوی چشم راننده به نمایش در‌می‌آیند که باعث می‌شود توجهشان به آن جلب شود.»

ایده دیگری که در حال بررسی است روی مکالمه خودروها با یکدیگر کار می‌کند تا نیازی به زیرساخت‌های چراغ ترافیکی سنتی و مجازی نباشد.

سیستم جدیدی که از چراغ‌های مجازی استفاده می‌کند این‌گونه است که از توانایی خودروها در مکالمه با هم استفاده می‌کند. این حالت بهینه‌ترین روش برای چراغ‌های ترافیکی است. اگر خودرویی در تقاطع‌ها باشد، با رعایت حق تقدم به راننده می‌گوید برود یا بایستد. اگر هم خودروی دیگری نباشد چراغ به راننده رنگ سبز برای حرکت را نشان خواهد داد.

این سیستم می‌تواند از اطلاعات GPS، ابزارهای ناوبری، سرعت و مقصد و مسیر حرکت خودروها استفاده کند تا به بهترین صورت ترافیک را کنترل کند.

به نظر می‌رسد خودروسازان هم به سیستم‌های مجازی کنترل ترافیک علاقه‌مند باشند. همین حالا آئودی درحال‌توسعه‌ سیستم‌هایی است که راننده را از نگاه کردن به چراغ‌های ترافیکی بی‌نیاز می‌کند.

مترجم : مسلم تقوی

منبع : dailymail.co.uk

دیدگاه کاربران