به بهانه خداحافظی با قورباغه‌ای محبوب

تاریخچه فولکس ‎واگن بیتل

9 مهر 1397 16:00
  • 1937

    تایپ W70

    حاصل دیدار آدولف هیتلر با فردیناند پورشه، خودرویی خانوادگی با قابلیت حمل 4 سرنشین با سرعتی بیش از 100 کیلومتربرساعت و مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر بود که از یک پیشرانه هواخنک در عقب خودرو بهره می‌جست و از سال 1937 مورد آزمایش قرار گرفت.

    تایپ
  • 1938

    KdF-Wagen

    اولین سری از نمونه نهایی فولکس‌واگن با نام Kraft-durch-Freude-Wagen یا به اختصار KdF، در سال 1938 خط تولید را ترک گفتند. این مدل در آن زمان تنها در چند رنگ ساده عرضه شد و بیشتر به سران نازی و برخی از مردم منتخب فروخته شد.

    KdF-Wagen
  • 1941

    تایپ 82

    در زمان جنگ جهانی دوم، کارخانه فولکسواگن نیز به سمت تولید محصولات جنگی رفت. تایپ 128 و 166 خودروهای تماماً نظامی مناسب جبهه بودند و نمونه دو دیفرانسیل با تایرهای مخصوص آفرود نیز با کد 82 معرفی و 52 هزار دستگاه از آن تولید شد.

    تایپ 82
  • 1949

    تایپ 14

    پس از جنگ جهانی، تولید فولکس‌واگن زیر نظر نیروهای بریتانیایی و با مدیریت سران اوپل، از سال 1947 آغاز شد. اولین محصول جدید پس از جنگ اما تایپ 14 بود که یک مدل روباز نیمه اسپرت محسوب می‌شد و جد تمامی نمونه‌های روباز فولکس‌واگن است. این خودرو توسط کارمن تولید شد.

    پس از جنگ جهانی، تولید فولکس‌واگن زیر نظر نیروهای بریتانیایی و با مدیریت سران اوپل، از سال 1947 آغاز شد. اولین محصول جدید پس از جنگ اما تایپ 14 بود که یک مدل روباز نیمه اسپرت محسوب می‌شد و جد تمامی نمونه‌های روباز فولکس‌واگن است. این خودرو توسط کارمن تولید شد.
  • 1955

    بیتل جواهرنشان

    در سال 1955، بالاخره ایده‌های ناب فردیناند پورشه و مدیریت بریتانیایی-آلمانی به ثمر نشست و یک میلیونمین دستگاه فولکس‌واگن تایپ 1، خط تولید را ترک کرد. این خودرو با بدنه طلاکاری شده و نگین‌های متعدد، هنوز در اختیار موزه فولکس‌واگن است. واردات این خودرو در آن دوره توسط شرکت سهامی ثابت پاسال به ایران انجام می‌گرفت.

    بیتل جواهرنشان
  • 1958

    فیس‌لیفت کلی

    بالاخره تغییرات اساسی در ظاهر بیتل در سال 1958 رخ داد. افزایش تعداد اگزوزها به 2، بزرگ‌ و مستطیلی شدن شیشه عقب و بزرگتر شدن چراغ‌های عقب از این جمله بودند. این تغییرات به تدریج و از اوایل دهه شصت با بهبود پیشرانه و قوای محرکه نیز همراه شد.

    فیس‌لیفت کلی
  • 1972

    سوپر بیتل

    در اوایل دهه هفتاد، تغییراتی اساسی در فولکس‌واگن پیر و فرتوت ایجاد شدند که به تولد یک مدل جدید با پیشوند سوپر انجامید. این مدل که با کدهای 1301، 1302 و 1303 شناخته و در انواع مسقف و کانورتیبل تولید می‌شد، به لطف سیستم تعلیق جدید، پیشرانه‌های مدرن و داشبورد و فضای داخلی جدید، طرفداران زیادی پیدا کردند.

     

    در اوایل دهه هفتاد، تغییراتی اساسی در فولکس‌واگن پیر و فرتوت ایجاد شدند که به تولد یک مدل جدید با پیشوند سوپر انجامید. این مدل که با کدهای 1301، 1302 و 1303 شناخته و در انواع مسقف و کانورتیبل تولید می‌شد، به لطف سیستم تعلیق جدید، پیشرانه‌های مدرن و داشبورد و فضای داخلی جدید، طرفداران زیادی پیدا کردند.
  • 1994

    کانسپ وان

    تیم طراحی فولکس‌واگن کالیفرنیا با هدایت J Mays و Freeman Thomas، برپایه پلتفرم مدل پولو یک خودروی مفهومی طراحی کردند. نمونه کابریو نیز در نمایشگاه ژنو همان سال رونمایی شد و با توجه به نظر مثبت مخاطبین، پروسه ساخت نمونه نهایی از سال 1995 آغاز شد.

    تیم طراحی فولکس‌واگن کالیفرنیا با هدایت
  • 1998

    معرفی نسل دوم

    مدل جدید بیتل با تفاوت‌هایی عمده با فلسفه نمونه اول در آخرین سال‌های قرن بیستم معرفی شد. این خودرو با پیشرانه‌ای در جلو که قدرتش را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد، برپایه پلتفرم گلف شکل گرفته بود. از همه مهم‌تر آن که هدفش جوانان و افراد علاقمند به مد بود، نه مردم کم درآمد و متوسط. تعداد اندکی از این خودرو نیز با مجوزهای خاص در دهه‌های هفتاد و اوایل هشتاد وارد ایران شد.

    مدل جدید بیتل با تفاوت‌هایی عمده با فلسفه نمونه اول در آخرین سال‌های قرن بیستم معرفی شد. این خودرو با پیشرانه‌ای در جلو که قدرتش را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد، برپایه پلتفرم گلف شکل گرفته بود. از همه مهم‌تر آن که هدفش جوانان و افراد علاقمند به مد بود، نه مردم کم درآمد و متوسط. تعداد اندکی از این خودرو نیز با مجوزهای خاص در دهه‌های هفتاد و اوایل هشتاد وارد ایران شد.
  • 2001

    بیتل به باشگاه می‌رود

    ترکیب ظاهر دوست داشتنی بیتل با پیشرانه شش سیلندر VR6، سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و یک بادی کیت استثنائی، مدل RSi را به وجود آورد. این مدل در تیراژ محدود 250 تایی عرضه شد.

    ترکیب ظاهر دوست داشتنی بیتل با پیشرانه شش سیلندر
  • 2003

    شماره 21,529,464

    آخرین بیتل کلاسیک در سال 2003 خط تولید را در مکزیک ترک گفت. از سال 1955، این خودرو در مکزیک مونتاژ می‌شد و در دهه نود میلادی با توجه به قیمت بسیار مناسبش، بسیار پرطرفدار بود. حتی خودروهای پلیس و تاکسی مکزیک نیز تا همین اواخر عمدتاً بیتل بودند.

    شماره 21,529,464
  • 2011

    معرفی نسل سوم بیتل

    نسل جدید بیتل در سال 2011 معرفی شد. ظاهر آن از نمونه‌های مدل بالاتر دهه هفتادی بیتل الهام گرفته شده و طراحی آن به نحوی وام‌دار خودروی مفهومی Ragster بود. علاوه‌براین پلتفرمی مشترک با نسل ششم گلف داشت.

    نسل جدید بیتل در سال 2011 معرفی شد. ظاهر آن از نمونه‌های مدل بالاتر دهه هفتادی بیتل الهام گرفته شده و طراحی آن به نحوی وام‌دار خودروی مفهومی
  • 2016

    حمله بیتل به رکوردها

    فولکس‌واگن با ایجاد تغییراتی عمده، یک مدل استثنایی از بیتل جدید را با نام LSR (Land Speed Record) معرفی کرد که برای رکوردشکنی در زمین‌های دریاچه نمک بونویل آمریکا طراحی شده بود. این خودرو توانست به رکورد باورنکردنی 330 کیلومتربرساعت برسد.

    فولکس‌واگن با ایجاد تغییراتی عمده، یک مدل استثنایی از بیتل جدید را با نام
  • 2017

    بیتل مسابقه‌ای

    مدل مسابقه‌ای بیتل جدید با هدف رقابت در مسابقات رالی کراس، با نام GRC در سال 2017 زاده شد. این خودرو که از پیشرانه 2 لیتری توربو به قدرت 560 اسب‌بخار بهره می‌برد، در مسابقات رالی‌کراس ردبول شرکت کرد.

    مدل مسابقه‌ای بیتل جدید با هدف رقابت در مسابقات رالی کراس، با نام
  • 2017

    مبتلا به تب کراس‌اور

    در سری اول بیتل نسل دوم، فولکس‌واگن خودرویی مفهومی با نام Dune معرفی کرد که در حقیقت کراس‌اوری برمبنای بیتل بود. در نسل سوم اما بالاخره Dune برای تولید عرضه شد. تب داغ کراس‌اورها را باید دلیل اصلی تولید این مدل دانست.

    در سری اول بیتل نسل دوم، فولکس‌واگن خودرویی مفهومی با نام
  • 2018

    خداحافظ قورباغه‌ای

    فولکس‌واگن عنوان کرد که در سال 2019، تولید بیتل برای همیشه متوقف خواهد شد. ادیشن نهایی این مدل محبوب قرار است تا در دو تریم SE، SEL و در دو رنگ بژ و آبی تولید شود، هرچند عنوان شده که امکان سفارش رنگ‌های دیگر نیز فراهم خواهد شد.

    فولکس&zwnj;واگن عنوان کرد که در سال 2019، تولید بیتل برای همیشه متوقف خواهد شد. <a href="https://bama.ir/news/8456/%D8%A8%DB%8C%D8%AA%D9%84-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%86">ادیشن نهایی</a> این مدل محبوب قرار است تا در دو تریم
دیدگاه کاربران