تولید و طراحی نسخه کپی باکیفیت از سوپراسپرت ایتالیایی

رونمایی از لامبورگینی مورسیه لاگو در تبریز

18 مهر 1397 13:29

فیروز فتحی یک طراح ایرانی است که به واسطه علاقه خود به سوپراسپرت‌های لامبورگینی، تصمیم گرفت تا نسخه رپلیکا (های‌کپی) لامبورگینی اونتادور SVJ را بسازد. وی از سه سال قبل به مطالعه و تحقیق پرداخت و اکنون موفق شده تا پلتفرم آن را کامل کند.

فیروز فتحی درباره پروژه ساخت این سوپراسپرت توضیح داد:

• این نمونه با تغییراتی 25 درصدی از نمونه اصلی ساخته می‌شود تا آیرودینامیک آن ارتقا یابد.

• ابعاد و اندازه این نسخه همان ابعاد اصلی لامبورگینی اونتادور SVJ است و تفاوت چشمگیری ندارند. تنها 160 میلی‌متر افزایش طول داشته است‌.

• صفر تا صد طراحی و ساخت این پروژه داخل کشور انجام شده و توسط خود شخص صورت گرفته است.

• بدنه این نمونه از کامپوزیت یا فایبرگلاس ساخته شده و قسمت‌هایی نیز از فیبرکربن و فلز ساخته خواهند شد.

• برای قوای محرکه لامبورگینی اونتادور SVJ دست‌ساز، پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری در نظر گرفته شده است.

• تمامی هزینه‌های انجام این پروژه به صورت شخصی تامین شده و هیچ سازمانی آن را حمایت نکرده است.

• تمامی قطعات و حتی چراغ‌ها دست‌ساز بوده و حتی ابزارهای مورد نیاز در اجرای پروژه نیز ساخته شده‌اند.

• تمامی مراحل طراحی و ساخت در پارکینگ 60 متری شخصی انجام شده است‌.

• از لاستیک‌های ران‌فلت استفاده شده که در بخش جلویی سایز 35/315 و در بخش عقب سایز 35/275 دارند. برای رینگ‌ها نیز، رینگ‌های 20 اینچی ب‌ام‌و X6 در نظر گرفته شده است.

• لولای درب‌ها طراحی و مهندسی جدیدی دارند که عملکرد آن را بهینه کرده و هیچ‌گونه لقی ندارند. مکانیزم باز و بسته شدن درب‌ها نیز همانند نسخه اصلی، قیچی شکل است‌‌.

• پس از تکمیل بخش‌های اصلی، آپشن‌هایی مانند کروز کنترل نیز اضافه خواهند شد.

• تمامی اجزای بدنه با پیچ‌های صنعتی فولادی متصل شده‌اند که قابل باز شدن و استفاده در پروژه‌های دیگر هستند.

• برای ساخت چنین پروژه‌ای تقریبا 4 سال زمان نیاز است.

فیروز فتحی در پایان اشاره کرد که قصد دارد پس از اتمام پروژه لامبورگینی اونتادور SVJ، این مسیر را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان ادامه دهد‌. وی افزود که علاوه بر آن، می‌خواهد در زمینه تیونینگ حرفه‌ای به علاقمندان خدمت‌رسانی کند.

تولید و طراحی نسخه کپی باکیفیت از سوپراسپرت ایتالیایی

حالا که واردات خودروهای لوکسی مثل لامبورگینی ممنوع است چرا خودمان نسازیم! دیروز در تبریز از نسخه های‌کپی لامبورگینی مورسیه‌لاگو رونمایی شد. نسخه‌ای که با کمترین امکانات و بهترین کیفیت ساخته شده است تا نشانی از توانمندی‌های جوانان کشورمان باشد.

نسخه کپی با کیفیت بالا از لامبورگینی مورسیه‌لاگو توسط جوانان کشورمان ساخته شده است که به لطف پیشرانه 6 سیلندر قابلیت حرکت هم دارد.مسعود مرادی با همکاری تیمی 16 نفره این پروژه را حدود 4 سال پیش آغاز کرد. وی اعلام کرده که هزینه بالایی برای نهایی کردن پروژه انجام شده و آن‌ها قصد دارند تا این پروژه را تجاری کنند. هیچ یک از قطعات خودرو خریداری نشده‌اند و متعلق به شرکت لامبورگینی نیستند، درواقع همگی طراحی و تولید شده‌اند.

اندازه و ابعاد خودرو دقیقاً مانند ساخته‌های لامبورگینی است و اندازه قطعات، فریم بدنه و سایز جزئیات خودرو با نمونه اصلی آن برابری می‌کند. جنس بدنه از کامپوزیت است، همچنین قطعات همگی سیکل حرارتی را گذرانده و مقاوم‌سازی شده‌اند.

مرادی در گفتگو با روزنامه دنیای‌خودرو از نحوه طراحی و مراحل ساخت این خودرو می‌گوید: «طراحی این خودرو به شکل کامپیوتری و تهیه دیتا کد است که براساس همان مدل تهیه و در هر مرحله دیتاکد، مدل تطبیقی چک شده است. شانسی که در مرحله ساخت خودرو همراه ما شد، به‌دست آوردن فایل اصلی یا همان دیتاکد خودرو بود. براساس آن ما هیچ‌گونه زمانی را جهت طراحی یا تست خودرو صرف نکردیم. با چک کردن شاسی با بدنه و فیکس کردن آن با اتصالات بدنه، شروع به ساخت شاسی و پلتفرم خودرو کردیم که دقیقاً همان پلتفرم و شاسی نسخه اصلی مورسیه‌لاگو است

در طراحی کابین هم جزئیات کاملاً رعایت شده و پس از طراحی و مدل سازی توسط این تیم جوان، وارد فرآیند قالب‌گیری و مونتاژ شده است.

این لامبورگینی قابلیت حرکت هم دارد. پیشرانه 3.8 لیتری 6 سیلندر به قدرت 306 اسب‌بخار با یک جعبه‌دنده آلمانی 6 سرعته هماهنگ شده است، این گونه هزینه نگهداری آن هم در مقایسه با نمونه اصلی بسیار کم‌تر خواهد بود

به گفته مسعود مرادی، آن‌ها آمادگی دارند تا در صورت جذب سرمایه مناسب، سالانه 50 تا 100 از آن را تولید کنند.

منبع : باما

دیدگاه کاربران