طرح‌ها و اهداف حمل‌ونقلی پاک در کشورهای توسعه‌یافته

اروپایی‌هایی که در برقی‌سازی خودروها عقب ماندند

23 مهر 1397 11:17

بازار خودروهای برقی در اروپا، رو به رونق است. با وضع مقررات زیست‌محیطی و فشار اتحادیه اروپا به خودروسازان برای افزودن خودروی برقی به سبد محصولشان برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن، اروپا هرچه سریع‌تر دارد به سمت برقی شدن پیش می‌رود.

آلمان، بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا، از طرح‌های حمل‌ونقل برقی خود دو سال عقب افتاده؛ ولی کشورهایی مانند هلند و نروژ با اعطای مشوق‌های فراوان در این زمینه بسیار موفق بودند.اگرچه باید اشاره کرد که سرعت پیشروی کشورها با همدیگر متفاوت است. آلمان، بزرگ‌ترین بازار خودرو اروپا، نتوانسته است در رسیدن به هدف توسعه فروش خودروهای برقی خود به‌پای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا برسد. این کشورها به دنبال اولویت‌دهی به خودروهای برقی و زیرساخت‌های مربوط به آن هستند.

نروژ کشوری است که ثابت کرده می‌توان مردم را با مشوق‌های بزرگ به سمت حمل‌ونقل برقی سوق داد. درحالی‌که فروش خودرو در نروژ تنها یک درصد کل اروپاست، در سال گذشته خودروهای برقی فروخته‌شده در این کشور از کل اتحادیه اروپا بیشتر بوده است.

عقب افتادن آلمان از اهداف خود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در سال 2010 هدفی تعیین کرد که بر اساس آن باید تا سال 2020 یک‌میلیون خودروی برقی در جاده‌های آلمان باشد. این در حالی است که آلمان تا ابتدای سال جاری تنها 100 هزار خودروی برقی داشت و از این میزان حدود 50 هزار دستگاه تمام برقی بودند. بر این اساس سخن‌گوی دولت گفته است احتمالاً این هدف با یک تا دو سال تاخیر به انجام خواهد رسید.

برای تحقق این هدف دولت آلمان در جولای سال 2016 طرحی حمایتی برای فروش خودروهای پاک تصویب کرد. بر اساس این طرح به شهروندانی که خودروهای برقی بخرند 2000 یورو و به شهروندانی که خودروی هیبریدی (مشروط به این‌که حداکثر تولید دی‌اکسید کربن خودرو در هر کیلومتر 50 گرم باشد) بخرند 1500 یورو یارانه تعلق می‌گیرد. این یارانه از محل مالیات‌های مردمی تامین می‌شود.

یکی از مشکلات آلمان ایستگاه‌های شارژ این خودروهاست. در آلمان 25 هزار و 241 محل شارژ وجود دارد که حدود 21.6 درصد کل ایستگاه‌های شارژ اروپا را تشکیل می‌دهد. آلمان برای افزایش این ایستگاه‌ها با برخی مشکلات حقوقی مواجه است. به‌عنوان‌مثال قرار بود در آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها این ایستگاه‌ها تعبیه شوند که فعلاً به دلایل حقوقی این کار معلق شده است.

گروه فولکس‌واگن، دایملر، ب‌ام‌و و فورد در همکاری مشترکشان به نام یونیتی (Ionity) قصد دارند شبکه 400 ایستگاه‌ شارژ فوق‌سریع مخصوص خود را در سراسر بزرگراه‌های اروپا راه بیندازند.

نروژ سخاوتمند در یارانه

سرزمین غنی از نفت نروژ در میان اولین و کشورهایی بود که یارانه خرید خودروی برقی را آن‌هم بسیار سخاوتمندانه اجرایی کرد. خودروهای برقی از یک‌سو از مالیات‌های حاکمیتی معاف می‌شوند و از سوی دیگر در خریدوفروش آن‌ها 25 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده احتساب نخواهد شد. نروژ مشوق‌های بسیار زیادی برای استفاده از این خودروها در نظر گرفته است. از پارکینگ‌های مجانی گرفته تا حمل‌و‌نقل دریایی رایگان این خودروها. یک‌پنجم خودروهایی که سال گذشته در نروژ به فروش رسید کاملاً برقی بودند. در شهر برگن تقریباً همه خودروهای نو برقی هستند.

هدف بریتانیا: پیشرو در خودروهای برقی

بریتانیا می‌خواهد به‌عنوان بخشی از طرح تقویت تحقیق و توسعه خود، به قدرتی اصلی در بازار خودروهای برقی تبدیل شود.

برنامه «جاده به صفر» دولت این است که تا سال 2030 حدود 50 درصد خودروها و 40 درصد ون‌های فروخته‌شده در بریتانیا کم-آلاینده (CO2 کمتر از 50 گرم در کیلومتر) باشند. هدف دولت این است که تا سال 2040 فروش خودروهای درون‌سوز را به‌کلی ممنوع کند.

دولت بودجه 400 میلیون پوندی (450 میلیون یورو) برای گسترش ایستگاه‌های شارژ تصویب کرده است. در حال حاضر این کشور 16 هزار و 657 ایستگاه شارژ دارد؛ یعنی هر 9 خودروی برقی در جاده‌ها یک ایستگاه شارژ دارد که رقم بسیار خوبی است. گفتنی است کشور کوچک هلند به‌تنهایی 34 هزار و 832 ایستگاه شارژ برقی دارد.

در نیمه ابتدایی سال 21 هزار و 992 خودروی هیبرید برقی در بریتانیا به فروش رفت که نشان از رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. البته فروش خودروهای تمام برقی با کاهشی 3.3 درصدی مواجه بود که با توجه به آهستگی خط تولید نیسان لیف در ساندرلند انگلیس، قابل توجیه است.

خریداران خودروهای برقی در بریتانیا می‌توانند تا 4500 پوند یارانه یا تخفیف بگیرند که البته میزان آن نسبت به نوع خودرو و توانایی آن تغییر می‌کند.

اولویت فرانسه با برقی‌هاست

رئیس‌جمهور امانوئل مکرون توسعه خودروهای برقی فرانسوی را به‌عنوان اولویت اقتصادی مطرح کرده است؛ با این هدف که فروش خودروهای برقی فرانسوی تا سال 2020 به 5 برابر برسد. درعین‌حال قرار است تا سال 2030 ورود خودروهای درون‌سوز به پاریس ممنوع شود.

در فرانسه مشوق‌های بسیاری برای خرید خودروهای برقی وجود دارد که دولت این مشوق‌ها را تا سال 2022 تمدید کرده است. یارانه خرید برای خودروهایی که تولید CO2 آن‌ها کمتر از 20 گرم در کیلومتر باشد 6000 یورو در نظر گرفته شده است. میزان دی‌اکسید کربن اگر بین 21 تا 60 گرم در کیلومتر باشد 1000 یورو یارانه خواهند داشت. با اسقاط کردن یک خودروی دیزلی 11 ساله نیز برای خرید خودروی برقی 4000 یورو و برای خودروی هیبرید 2500 یورو یارانه در نظر گرفته می‌شود.

علاوه‌براین خودروهای شرکت‌ها اگر مدل‌های کم‌آلاینده برقی و هیبریدی باشند برای دو سال از مالیات معاف می‌شوند.

تعداد ایستگاه‌های شارژ در فرانسه از 10 هزار و 339 در سال 2015 به 16 هزار و 426 در پایان سال 2017 رسید. هدف دولت رسیدن به 100 هزار ایستگاه شارژ تا سال 2020 است. به این صورت برای هر 10 دستگاه برقی در مسیر یک ایستگاه شارژ وجود خواهد داشت.

رشد سریع ایستگاه‌های شارژ در اسپانیا

دولت اسپانیا برنامه توسعه جایگزین‌ برای سسیتسم‌های حمل‌ونقل را با جدیت پیش می‌برد. یکی از این جایگزین‌ها خودروهای برقی است که در سال گذشته مشوق‌های بسیاری برای آن تصویب کرد.

بر اساس طرح دولت بودجه 20 میلیون یورویی برای فروش خودروهای با سوخت جایگزین، شامل پروپان مایع، سی‌ان‌جی، برقی و هیبریدی در نظر گرفته شده است. مشوق‌ها برای خرید هر خودرو تا 5500 یورو می‌رسد. علاوه‌براین 15 میلیون یورو نیز برای توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌های اسپانیا این 20 میلیون یورو طی 24 ساعت مصرف شد و خریداران با استقبال بالایی برای خرید خودروهای مشمول این مشوق اقدام کردند.

در نیمه نخست سال 5 هزار و 906 دستگاه خودرو برقی در اسپانیا به فروش رسید که نسبت به سال گذشته رشدی 100 درصدی یا دو برابری داشت. با این ارقام سهم فروش این خودروها از کل خودروهای فروخته‌شده در بازار اسپانیا به 0.8 درصد رسید.

بر اساس آخرین تخمین‌ها اسپانیا 5 هزار و 89 ایستگاه شارژ دارد که 15 درصد آن‌ها پرقدرت (بیش از 22 کیلووات) هستند. «ایبردرولا»، یک شرکت ملی اسپانیایی با همکاری شرکت نفتی فرانسوی «آویا» قصد دارد یک‌میلیون و 350 هزار یورو سرمایه‌گذاری برای ساخت ایستگاه شارژ کند. این ایستگاه‌ها قرار است در 27 جایگاه بنزین شرکت آویا قرار بگیرند.

ایبردرولا همچنین اعلام کرده است که می‌خواهد 25 هزار ایستگاه شارژ تا سال 2020 تاسیس کند. از این تعداد 16 هزار ایستگاه آن در خانه‌های شخصی و 9 هزار ایستگاه در شرکت‌هایی ایجاد می‌شوند است که می‌خواهند این خدمات را به کارکنان خود ارائه دهند.

اهداف بزرگ و مشوق‌های کوچک ایتالیا

ایتالیایی‌ها در نیمه ابتدایی سال 2 هزار و 249 خودروی تمام برقی خریدند؛ دو برابر تعدادی که مدت مشابه سال پیش خریده بودند. سهم خودروهای برقی از بازار حالا به 0.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

ایتالیا در حال ساخت زیرساخت‌‌های لازم برای شارژ است. در حال حاضر 3 هزار و 124 ایستگاه شارژ در ایتالیا وجود دارد که حدود 15 درصد آن‌ها پرقدرت (بیش از 22 کیلووات) هستند. در سال 2015 تعداد ایستگاه‌های شارژ ایتالیا 1500 عدد بود.

در حال حاضر تنها مشوق دولت ایتالیا برای خریداران خودروهای برقی، معافیت پنج‌ساله از مالیات است.

دولت‌های پیشین ایتالیا برای ترویج خودروهای برق-باتری بی‌میل بود. شاید دلیل این امر این بود که فیات، حامی قدیمی کمپین‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری ایتالیا، نه خودروی برقی و هیبریدی در حد و اندازه اروپا داشت و نه در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده بود.

برنامه کنونی دولت به دنبال در پایان ماه می سال جاری به کمک حزب پوپولیستی حاکم و جنبش «پنج ستاره» شکل گرفت. سخنگوی جنبش پنج ستاره دراین‌باره اعلام کرده است که باید تا سال 2022 یک‌میلیون خودروی برقی در کشور وجود داشته باشد. جالب این‌که این جنبش و حزب حاکم هنوز هیچ برنامه‌ای در مورد جایگاه‌های شارژ ندارند.

شرکت برق دولتی «انل» (Enel) که دومین شرکت بزرگ اروپا نیز هست، برنامه سرمایه‌گذاری 100 تا 300 میلیون یورویی برای ایجاد 14 هزار ایستگاه شارژ تا سال 2022 را دارد.

دیدگاه کاربران