از جارو برقی تا خودرو برقی

دایسون و اولین الکتریکی سنگاپور

4 آبان 1397 09:00

شرکت انگلیسی Dyson که ابداعات گوناگونی در زمینه طراحی لوازم خانگی دارد، اعلام کرده است که اولین خودروی برقی این کمپانی در کارخانه‌ای واقع در سنگاپور به تولید خواهد رسید. این کارخانه هم اکنون در حال احداث است و قرار است یکسال پس از معرفی رسمی خودروی ذکر شده -یعنی در سال 2020 میلادی- افتتاح شود.

اولین خودروی برقی دایسون، محصولی لوکس است و نمی‌توان آن را رقیبی برای مدل‌هایی همچون نیسان لیف، دانست.دایسون، شرکتی انگلیسی است که در سال 1991 میلادی توسط جیمز دایسون (James Dyson) تاسیس شد. این کمپانی در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی فعالیت می کند و از برندهای شناخته شده در زمینه تولید جاروبرقی محسوب می‌شود، اما این شرکت تصمیم گرفته وارد بازار اتومبیل‌های برقی نیز بشود. شرکت دایسون برای طراحی و ساخت این خودروی برقی مبلغی معادل با 3.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است که بخشی از آن برای ساخت کارخانه ذکر شده در سنگاپور درنظر گرفته شده است.

انتخاب کشور سنگاپور توسط این کمپانی انگلیسی برای احداث کارخانه چندان جای تعجب ندارد، چرا که این شرکت هم اکنون در سنگاپور صاحب کارخانه ای با 1,100 کارمند است که برای جاروبرقی‌ها و دست خشک‌کن‌های برند دایسون موتور تولید می‌کند.

آقای جیمز دایسون، موسس شرکت دایسون و مخترع جاروبرقی بدون کیسه و پنکه بدون پره است.

این کمپانی تصمیم دارد در آینده سه نوع خودروی برقی در سبد محصولاتش داشته باشد که شامل یک مدل پریمیوم و یک شاسی بلند می‌شود. قرار است در خودروهای برقی کمپانی دایسون از باتری حالت جامد (solid state battery) استفاده شود؛ نوعی تکنولوژی برای باتری که علاوه بر ظرفیت بیشتر، امکان شارژ سریع تر را نیز فراهم می‌کند. البته تویوتا، ب‌ام‌و و پورشه نیز تصمیم دارند در آینده از این نوع باتری‌ها استفاده کنند.

اولین خودروی برقی دایسون، بیشتر یک مدل پریمیوم خواهد بود تا یک مدل معمولی. با این حساب، اولین خودروی برقی این کمپانی بریتانیایی رقیبی برای مدل هایی همچون نیسان لیف محسوب نخواهد شد. البته هنوز شرکت دایسون هیچ نوع مشخصات فنی از این خودروی برقی جدید را منتشر نکرده است.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران