در همه‌جا به غیر از آمریکا !

ارزان‌ترین شاسی بلند فولکس آمد: تی کراس 2019

5 آبان 1397 11:00

در این هفته، خانواده شاسی بلندهای فولکس واگن، فصل جدیدی را در زندگی‌‌شان آغاز می‌کنند چراکه ارزان‌ترین و کوچک‌ترین عضو این خانواده، T-Cross، رسما معرفی شده است.

تی-کراس هم‌اکنون کوچکترین و ارزان‌ترین شاسی‌بلند فولکس است و از ابتدای 2019 به خیابان‌ها می‌آید.تی-کراس در مراسم‌هایی خصوصی و به‌صورت همزمان، در کشورهای آمستردام، شانگهای و سائوپولو رونمایی کرده است؛ یعنی در اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی. پس هدف فولکس کاملا مشخص است؛ آلمان‌ها به‌دنبال عرضه جهانی تی‌کراس هستند، البته به استثنای بازار آمریکا چون فولکس هنوز برنامه برای آن ندارد.

طراحی تی-کراس، هوشمندانه و البته پیرو مابقی برادرهایش است به‌خصوص پیرو فولکس واگن توآرگ که هم در جلو و هم در نمای جانبی، خطوط بدنه آن را به ارث برده است. جالب‌ترین ویژگی در طراحی تی-کراس را باید در عقبش ببینید؛ طراحان فولکس با اتصال چراغ‌های عقب به یکدیگر، توانسته‌اند نمای عقب را عریض‌تر از آنچه هست، نشان دهند.

حال که صحبت از ابعاد بدنه شد، باید به پلتفرم این خودرو هم اشاره کنیم. تی-کراس از پلتفرم تک دیفرانسیل MQB فولکس بهره می‌برد؛ یعنی همان پلتفرمی که قبلا در مدل‌های مانند فولکس گلف (نسل هفتم)، پولو (نسل ششم) و سئات لئون (نسل سوم) نیز استفاده شده بود. بنابراین دیگر نباید انتظار نسخه دو دیفرانسیل تی‌-کراس را داشته باشیم؛ حتی به‌صورت سفارشی.

در فاصله محوری هم طراحان فولکس، خوب عمل کرده و توانسته‌اند از طول کلی 4.11 متری‌ تی-کراس، حدود 2.56 متر را به فاصله محوری آن اختصاص دهند که عدد بسیار خوب در سگمنت کراس‌اورهای کوچک است.

اگر درون کابین و در ردیف عقب بنشینید، متوجه ویژگی‌ خوب دیگری می‌شوید؛ صندلی‌های ردیف عقب، روی ریل قرار دارند و تا 14 سانتی‌متر می‌توان آن‌ها را به جلو یا به عقب، جابجا کرد. محفظه بار تی-کراس، هم بسته به موقعیت صندلی‌های عقب، بین 385 تا 455 لیتر حجم دارد که اگر صندلی‌های دوتکه ردیف عقب را بخوابانید، این فضا تا 1281 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

فولکس به‌لحاظ امکانات نیز، سطح خوبی برای تجهیزات تی-کراس درنظر گرفته مانند ترمزهای اضطراری، رادار جلو با تشخیص عابرپیاده، کمکی تغییرلاین، کنترل حرکت در سربالایی، سنسورهای نقطه کور و همچنین پیشگیری تصادف عقب. موارد دیگری مانند کروز کنترل هوشمند و سیستم کمکی پارک نیز به‌صورت سفارشی هستند.

فولکس برای تی‌کراس فعلا چهار پیشرانه توربوشارژ درنظر گرفته که فقط یکی از آن‌ها دیزلی است. دو پیشرانه اول از نوع 1.0 لیتری TSI سه سیلندر هستند و با دو قدرت 94 و 113 اسب‌بخار عرضه می‌شوند. پیشرانه سوم از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر است و 148 اسب‌بخار قدرت دارد. چهارمین پیشرانه نیز 1.6 لیتری TDI دیزلی بوده که قدرتش به 94 اسب‌بخار می‌رسد.

خطوط تولید تی-کراس از اواخر سال 2018 در سه کشور اسپانیا، آمریکای جنوبی و چین شروع به کار می‌کنند و احتمالا در سه ماهه اول 2019 نیز به خیابان‌ها می‌رسند. هنوز قیمتی برای تی-کراس هنوز اعلام نشده است.

دیدگاه کاربران