از 440 کیلومتر تا 3791 کیلومتر

با 56 دلار در کشورهای مختلف چقدر می‌توانید رانندگی کنید

26 آبان 1397 16:39

قیمت سوخت در سراسر دنیا با هم متفاوت است، ولی هر بار که قیمت‌ها بالا می‌روند، موضوع این تفاوت‌ها در محافل مختلف بسیار داغ می‌شود. اخیراً شرکت بیمه بریتانیایی Veygo گزارشی منتشر کرده که اگر به مقایسه قیمت‌ها در کشورهای مختلف علاقه‌مندید قطعاً برایتان جالب خواهد بود. در این گزارش به قیمت میانگین یک لیتر سوخت در 50 کشور مختلف دنیا پرداخته شده است. بر این مبنا، ویگو یک سوال جالب مطرح کرده است: «با 56 دلار سوخت چقدر می‌توانید در کشورهای مختلف رانندگی کنید؟»

ایران رتبه اول را در این لیست به دست آورده و کشورهای مانند دانمارک، هلند، نروژ و ایتالیا در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند.همان‌طور که در این نمودار می‌توانید ببینید، قیمت سوخت در کشورهای مختلف تفاوت‌های زیادی می‌تواند با هم داشته باشد. ازاین‌رو، مسافتی که می‌توان با 56 دلار طی کرد نیز در کشورهای مختلف بسیار متفاوت هستند، مخصوصاً در کشورهای با منابع نفتی زیاد که سوخت قیمت پایینی دارد این تفاوت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند. نوع خودرو نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند، برای همین شرکت ویگو فورد فیستا را انتخاب کرده که خودروی کم‌مصرفی بوده و در بازار کشورهای مختلف حضور دارد و پرفروش‌ترین خودروی شهری بریتانیا محسوب می‌شود. البته در بازار کشورمان خبری از این خودرو نیست.

نتایج بسیار جالب هستند. با بودجه‌ای معادل 56 دلار، در ایران می‌توانید 3791 کیلومتر رانندگی کنید. جالب است بدانید قیمت یک لیتر بنزین در ایران 27 سنت است. قیمت یک گالن بنزین در آمریکا 3.79 دلار است و اگر قیمت‌های آمریکا هم مانند ایران بود، در آمریکا باید هر گالن بنزین قیمتی معادل 1.02 دلار داشت. رتبه‌های بعدی به نیجریه با 2222 کیلومتر، مصر با 2154 و عربستان سعودی و مالزی به‌صورت مشترک با 1736 کیلومتر رسیده‌اند. از آن‌سو، در انتهای جدول دانمارک با 553 کیلومتر، ایتالیا با 548، هلند با 537، نروژ با 513 و هنگ‌کنگ با 494 کیلومتر قرار گرفته‌اند. قیمت هر گالن بنزین در هنگ‌کنگ 7.73 دلار است.

در آمریکای شمالی اوضاع کمی با اروپا و آسیا متفاوت بوده و آمریکا با 1244 کیلومتر رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است. قیمت میانگین سوخت در این کشور به‌طور میانگین 3.07 دلار است. مکزیک با 1021 کیلومتر رتبه پانزدهم را داشته و قیمت میانگین سوخت در این کشور معادل 3.71 دلار است. کانادا با 915 کیلومتر تقریباً در میانه‌های جدول و رتبه بیست و دوم قرار گرفته و قیمت میانگین سوخت در کانادا برابر با 4.17 دلار است.

البته نکته‌ای باید به آن توجه کرد این که، شرکت ویگو در این تحقیق خود قیمت بنزین در ایران را با نرخ دلار دولتی 4200 تومانی محاسبه کرده اگر بخواهیم با قیمت آزاد دلار محاسبه کنیم که با 56 دلار چند کیلومتر می‌توان در ایران رانندگی کرد، اوضاع کاملاً متفاوت خواهد شد. با نرخ دلار آزاد، قیمت هر لیتر بنزین در ایران 7.7 سنت بوده و با 56 دلار بنزین، می‌توان در ایران تقریباً 9700 کیلومتر رانندگی کرد!

دیدگاه کاربران