اتمام تولید مشترک آیگو، 108 و C1

پایان همکاری تویوتا و پژو سیتروئن تا 2021

4 آذر 1397 14:00

دو شرکت تویوتا و پژو-سیتروئن طبق گزارش‌ها قصد دارند تا سال 2021 به همکاری مشترک خود در زمینه ساخت و تولید خودروهای کوچک شهری خاتمه داده و به‌جای آن، روی طراحی و ساخت خودروهای تجاری سبک تمرکز کنند.

دو شرکت تویوتا و پژو سیتروئن از سال 2002 در این پروژه جوینت ونچر به تولید مشترک این خودروهای شهری کوچک مشغول هستند.روزنامه فرانسوی Les Echos گزارشی منتشر کرده که تویوتا می‌خواهد سهم پژو سیتروئن در این پروژه جوینت‌ ونچر را خریداری کند و کارخانه کولین در جمهوری چک را به خطوط تولید خود اضافه نماید.

در عوض، این دو خودروساز بزرگ دنیا روی ساخت خودروهای تجاری سبک در فرانسه و اسپانیا همکاری خواهند کرد. در راستای همین طرح قرار است، پژو سیتروئن این خودروها را در خط تولید Sevelnord در شمال فرانسه برای تویوتا تولید کند. کارخانه پژو سیتروئن در ویگو اسپانیا نیز خودروهای تجاری سبک برای تویوتا تولید خواهد کرد.

یکی از سخنگوهای پژو سیتروئن در این مورد به رویترز گفته: «در مورد کارخانه کولین، طی توافق‌نامه اولیه جوینت‌ ونچر که در ژانویه 2002 امضا شده، بندی وجود دارد که دو طرف هرلحظه که بخواهند می‌توانند در مورد ادامه یا قطع همکاری با هم تصمیم بگیرند. ما هم‌اکنون در پروسه بازبینی شرایط هستیم. هنوز چیزی نهایی نشده است.»

تویوتا و پژو سیتروئن در سال 2001 و پس از مذاکرات فراوان تصمیم گرفتند تا با همکاری یکدیگر یک خودروی شهری کوچک تولید کنند. نتیجه این جوینت ونچر سه خودروی تویوتا آیگو، پژو 108 و سیتروئن C1 بود. همه‌چیز این سه خودرو به‌جز برخی موارد در طراحی ظاهری با هم یکسان هستند. نسل اول این سه مدل از سال 2005 و با آغاز به کار خط تولید کولین در جمهوری چک وارد بازار شدند.

این سه خودروی شهری کوچک اکنون در نسل دوم خود هستند و اخیراً یک مدل فیس‌لیفت از آن‌ها برای سازگاری با استانداردهای آلایندگی و همچنین با تجهیزاتی بیشتر روانه بازار شده‌اند.

دیدگاه کاربران