هیوندای پالیسید مدل 2020؛ مطابق با سلیقه آمریکایی‌ها

شاسی‌بلند پرچمدار هیوندای معرفی شد

8 آذر 1397 17:08

با معرفی رسمی هیوندای پالیسِید (Palisade) مدل 2020، این خودروساز کره‌ای بار دیگر وارد سگمنت شاسی‌بلندهای بزرگ شده است.

با پیروی از زبان طراحی هیوندای که پیش از این در کونا و سانتافه دیده بودیم، پالیسید آماده است تا خاطره‌های بد مدل وراکروز (ix55) را در بازار آمریکا پاک کند.پرچمدار شاسی‌بلندهای هیوندای که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2018 رونمایی شده است، 3 ردیف صندلی داشته و ظرفیت 8 سرنشین را دارد. پالیسِید 4981 میلی متر طول، 1976 میلی‌متر عرض و 1750 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن به 2901 میلی‌متر می رسد که نشان می‌دهد پالیسِید از همه نظر از سانتافه ابعاد بزرگتری دارد. هیوندای انتظار دارد این شاسی‌بلند جدید بتواند فروش خوبی را در بازارهای جهانی تجربه کند، خصوصاً در بازار ایالات متحده آمریکا.

قلب تپنده پالیسِید یک پیشرانه 3.8 لیتری 6 سیلندر V شکل از نوع چرخه اتکینسون (Atkinson cycle) است که به سیستم تزریق مستقیم هم مجهز شده است. پیشرانه چرخه اتکینسون نوعی موتور احتراق داخلی است که مصرف سوخت کمتری دارد، اما قدرت کمتری هم تولید می‌کند. پیش از این پیشرانه چرخه اتکینسون فقط در خودروهای هیبریدی کاربرد داشت، اما در حال حاضر در خودروهای غیر هیبریدی هم از این نوع پیشرانه استفاده می‌شود. پیشرانه پالیسِید می‌تواند قدرتی معادل با 291 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه تولید کند و حداکثر گشتاور آن تقریباً برابر با 355 نیوتن‌متر است. پالیسِید به یک جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور چند صفحه‌ای مجهز است. این شاسی‌بلند کره‌ای به صورت پایه دیفرانسیل جلو است، اما می‌توانید سیستم تمام چرخ محرک هیوندای موسوم به HTRAC را هم برای آن سفارش دهید.

شاسی‌بلند جدید هیوندای رقبای سرسختی خواهد داشت

از رقبای هیوندای پالیسِید می‌توان به خودروهای زیر اشاره کرد:

  • تویوتا هایلندر (Highlander)
  • هوندا پایلوت
  • نیسان پتفایندر (Pathfinder)
  • فورد اکسپلورر (Explorer)

اگر ارقام حداکثر قدرت و گشتاور پالیسِید را با رقبای ذکر شده مقایسه کنید، خواهید دید که شرایط شاسی‌بلند جدید هیوندای کمی از رقبا بهتر است، البته گشتاور هوندا پایلوت با پالیسِید برابری می‌کند.

به منظور این‌که پالیسِید سواری نرم و پایداری خوبی داشته باشد، هیوندای به صورت استاندارد آن را به رینگ‌های 18 اینچی به همراه تایرهایی با مشخصات 245/60 مجهز کرده است، البته امکان سفارش رینگ‌های 20 اینچی به همراه تایرهای 245/50 هم وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های کلیدی سیستم تمام چرخ محرک HTRAC، حالت‌های مختلف است که شامل معمولی، اسپرت و هوشمند می‌شود. به علاوه، یک حالت برفی هم در این سیستم در نظر گرفته شده که در مسیرهای لغزنده، چسبندگی را افزایش داده و کنترل خودرو را برای راننده آسان‌تر می‌کند. همچنین سیستم HTRAC به قابلیت قفل دیفرانسیل هم مجهز شده است.

همه نسخه‌های هیوندای پالیسِید مدل 2020، به صورت پایه از مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی بهره‌مند هستند. برخی از این سیستم‌ها عبارتند از:

  • سیستم کمکی برای جلوگیری از برخورد از روبه‌رو به همراه قابلیت تشخیص عابر پیاده
  • سیستم کمکی برای جلوگیری از تصادف در نقاط کور خودرو
  • سیستمی که با کنترل فرمان، خودرو را دقیقاً وسط دو خط نگه می‌دارد
  • سیستم کمکی جهت جلوگیری از برخورد هنگام حرکت با دنده عقب
  • سیستم خروج ایمنِ سرنشینان که توسط رادار نزدیک شدن خودرویی دیگر از عقب را تشخیص داده و در چنین شرایطی از باز کردن در جلوگیری می‌کند و به شما اخطار می‌دهد
  • سیستم کمکی نوربالا که در شب قابلیت تشخیص خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند را دارد
  • کروز کنترل هوشمند

البته سیستم‌های ایمنی دیگری هم برای پالیسِید در نظر گرفته شده که به عنوان آپشن قابل سفارش هستند. به طور مثال، یکی از این سیستم‌ها توسط یک سنسور فراصوت، حرکت کودکان یا حیوانات خانگی را در صندلی‌های عقب تشخیص داده و حضور آن‌ها را به راننده هنگام پیاده شدن از خودرو اطلاع می‌دهد. اگر این سیستم پس از خروج راننده از خودرو حرکاتی را در صندلی‌های عقب تشخیص دهد، بوق می‌زند و یک پیغام هشدار به تلفن همراه مالک خودرو ارسال می‌کند. به علاوه، پالیسِید به صورت پایه از 7 کیسه هوا بهره می‌برد و هیوندای انتظار دارد آژانس دولتی NHTSA ایالات متحده آمریکا به این شاسی‌بلند کره‌ای 5 ستاره ایمنی اهدا کند.

ایمنی بالا، طراحی زیبا

در زمینه سبک طراحی، این شاسی‌بلند بزرگ هیوندای شبیه به مدل‌های کوچکتر یعنی کنا و سانتافه است. در همین راستا، شاهد یک جلوپنجره بزرگ هستیم که به خوبی با چراغ‌های LED جلو و چراغ‌های LED مخصوص روز هماهنگ است. البته هیوندای فقط زیبایی ظاهری پالیسِید را در نظر نگرفته است، بلکه این شاسی‌بلند کره‌ای آیرودینامیک بسیار خوبی هم دارد.

اما اولین نکته‌ای که با ورود به کابین پالیسِید نظر شما را جلب می‌کند، چرم ناپای باکیفیت است. قابلیت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم به راحتی توسط فشردن یک دکمه وجود دارد.

در قسمت پشت آمپر پالیسِید، شاهد یک صفحه نمایش TFT تمام دیجیتالی 12.3 اینچی هستیم و برای سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی هم از یک صفحه نمایش 10.25 اینچی استفاده شده است. علاوه‌بر پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، در فضای کابین پالیسِید شاهد یک پد شارژ بی‌سیم با استاندارد چی (Qi) و سیستم صوتی اینفینیتی هم هستیم. هیوندای یک صفحه نمایش سربالا (HUD) هم برای پالیسِید در نظر گرفته است که اطلاعات مختلفی بر روی آن نمایش داده می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از سرعت، وضعیت کروز کنترل هوشمند، اطلاعات سیستم مسیریابی، اطلاعات سیستم کمکی جلوگیری از تصادف در نقاط کور، اطلاعات سیستم جلوگیری از برخورد از روبه‌رو، محدودیت‌های سرعت و اطلاعات مربوط به سیستم صوتی.

پس از رونمایی باشکوه هیوندای پالیسِید مدل 2020 در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، این شاسی‌بلند جدید که در کره ساخته می‌شود، در تابستان 2019 در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران