روحی تازه برای جعبه‌ای کره‌ای

نسل جدید کیا سول آمد

9 آذر 1397 13:21

کیا در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس از نسل جدید سول مدل 2020 رونمایی کرده است. اگرچه سبک کلی طراحی این خودرو با نسل قبلی آن شباهت دارد، اما تغییرات مهمی نیز در آن اعمال شده است.

ارتقای طراحی ظاهری، عرضه همزمان مدل برقی و بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در کنار طراحی متفاوت کابین، آن را به محصولی کلیدی برای کیا تبدیل خواهد کرد.با وجود این‌که فرم کلی طراحی سول جدید همچنان جعبه‌ای شکل است، اما عناصر طراحی مدرنی هم در آن به چشم می‌خورد، به خصوص در نمای روبه‌رو. به طور مثال می‌توان به چراغ‌های باریک جلو و جلوپنجره مشکی رنگ بزرگ اشاره کرد. همچنین کیا برای سول جدید چراغ‌های مخصوص روز هم در نظر گرفته است.

کیا سول جدید در نمای عقب نسبت به نسل قبلی کاملاً متفاوت است. در این بخش شاهد چراغ‌های خیره‌کننده‌ای هستیم که روی ستون‌های عقب هم امتداد پیدا کرده‌اند. طبق ادعای کیا، ستون‌های عقب سول جدید طوری طراحی شده‌اند که تداعی‌کننده بال‌های هواپیما باشند و نوشته «Soul» روی آن‌ها به چشم می‌خورد.

روح جدید برای دنیای جدید

کیا در سول جدید امکان انتخاب از میان سیستم‌های انتقال قدرت متنوعی را برای مشتریان فراهم کرده است. مدل پایه به پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با 2.0 لیتر حجم مجهز خواهد بود که می‌تواند حداکثر 147 اسب‌بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند. امکان سفارش جعبه‌دنده 6 سرعته دستی یا جعبه‌دنده اتوماتیک CVT برای این پیشرانه وجود دارد که کیا نسخه CVT را جعبه‌دنده متغیر هوشمند (Intelligent Variable Transmission) یا به اختصار IVT می‌نامد. البته اگر به دنبال عملکرد بهتر در کیا سول باشید، می‌توانید آن را با پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو سفارش دهید که به جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه مجهز بوده و می‌تواند 201 اسب‌بخار قدرت و 264 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

اما به مهمترین بخش این رونمایی می‌رسیم: مدل برقی سول EV مدل 2020. این خودرو به یک باتری 64 کیلووات ساعتی مجهز است که به یک موتور برقی با حداکثر قدرت 201 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 394 نیوتن‌متر متصل شده است. کیا هنوز اعداد و ارقام مربوط به عملکرد و قابلیت پیمایش سول EV جدید را منتشر نکرده است.

در کیا سول EV مدل 2020 امکان انتخاب از میان چهار حالت مختلف رانندگی وجود دارد که عبارتند از:

  • اِکو
  • کامفورت
  • اسپرت
  • اِکو پلاس

طراحان کیا در فضای داخلی سول جدید از دنیای موسیقی الهام گرفته‌اند و فضایی جذاب را ایجاد کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های جالب در این قسمت، نوعی نورپردازی خاص است که با موسیقی سیستم صوتی خودرو هماهنگ عمل می‌کند. به علاوه، کیا برای سول شارژر بی‌سیم هم تعبیه کرده است و سیستم تهویه خودکار دوگانه هم به عنوان یک آپشن قابل سفارش است.

مشتریان کیا سول مدل 2020 می‌توانند صفحه نمایش رنگی لمسی HD با ابعاد 10.25 اینچ را برای آن سفارش دهند که به همراه دوربین دید عقب ارائه می‌شود. قابلیت‌های اتصال به اندروید اتو، اپل کارپلی و بلوتوث هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین امکان سفارش یک صفحه نمایش هدآپ 8 اینچی هم وجود دارد. اما علاقه‌‌مندان به موسیقی می‌توانند سیستم صوتی حرفه‌ای 640 واتی از برند هارمن کاردن (Harman Kardon) را برای سول سفارش دهند که به یک آمپلی فایر، 10 بلندگو و یک ساب‌ووفر اختصاصی مجهز است.

پیشرفته‌تر از مدل قبلی

در بخش ایمنی، مشتریان می‌توانند سول را با سیستم اختصاصی کیا موسوم به درایو وایز (Drive Wise) سفارش دهند. برخی از قابلیت‌های این سیستم عبارتند از:

  • سیستم پیشگیری از برخورد از روبه‌رو
  • سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط
  • سیستم کمکی تعویض لاین
  • سیستم جلوگیری از برخورد هنگام حرکت با دنده عقب
  • کروز کنترل هوشمند
  • سیستم کمکی نوربالا که در شب قابلیت تشخیص خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند را دارد
دیدگاه کاربران