اعمال قانون یک میلیون و 120 هزار خودرو حادثه‌ساز

انواع جریمه راهنمایی و رانندگی سال 1402

21 آذر 1402 11:01

اعمال قانون یک میلیون و 120 هزار خودرو حادثه‌ساز

آذر 1402: سرهنگ صفر عبادی،  سرکلانتر پلیس بزرگراه‌های پلیس راهور تهران بزرگ،  اعلام کرد در ۸ ماهه گذشته، یک میلیون و ۱۲۰ هزار خودرویی که تخلفات حادثه ساز را در سطح معابر بزرگراهی انجام داده بودند اعمال قانون شده‌اند.

وی افزود متأسفانه باید بگوییم که تخلفات شبانه خودروها در شهر تهران، از جنس خطرناک، سخت و وحشتناک است. تعداد معدودی که آمار آنها 2 درصد از تعداد کل رانندگان را هم شامل نمی‌شود تخلفات حادثه ساز را در سطح معابر بزرگراهی شهر تهران انجام می‌دهند که در پلیس بزرگراه و در رأس آن پلیس نامحسوس این تخلفات را رصد و برخورد جدی با آنها را در دستور کار خود داریم.

وی همچنین اشاره کرد در 8 ماهه سال جاری حدود 12 هزار فقره توقیف ساعتی در معابر بزرگراهی انجام شده است. همچنین در این مدت بالغ بر 34 هزار خودرو که تخلفات حادثه ساز داشته‌اند نیز در پارکینگ‌ها توقیف شده‌اند و حدود 12 هزار فقره توقیف ساعتی نیز در معابر بزرگراهی انجام شده است که در کنار معابر بزرگراهی و در حاشیه امن راه با نصب بنر مشخص شده و شهروندان و رانندگان تهرانی آن را دیده‌اند.

درخواست پلیس برای افزایش نرخ تخلفات رانندگی

آذر 1402: سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی،  با اشاره به این که بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات 6 تا 7 درصد از رانندگان است و باید این افراد هزینه تخلفات را پرداخت کنند، از دولت خواست تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات انجام دهد. افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات دارد.

وی توضیح داد هوشمندسازی پلیس یک الزام است. ما نمی‌توانیم همچنان اسیر کروکی‌های قدیمی باشیم و حتما باید از کروکی‌های الکترونیک استفاده کنیم؛ باید توان خودمان را به‌روز کنیم. درواقع باید پلیس راهور که ویترین انتظامی است هرچه سریع‌تر به سمت هوشمندسازی برود.

جریمه 300 هزار تومانی برای متخلفین قانون هوای پاک

مرداد 1402: سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد هرگونه اقدامی که موجبات آلودگی صوتی را فراهم کند ممنوع است. مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری ماده 6 قانون موظفند انواع وسایل نقلیه موتوری مورد بازدید را از جهت رعایت حدود مجاز آلودگی صوتی نیز تحت آزمایش و کعینه قرار دهند.

وی توضیح داد موضوع مهم تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار را می‌توان در استفاده خودروها از بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی و بلندگوها تقسیم بندی کرد. خودروهایی که با استفاده از این موارد به منظور تولید صدای ناهنجار و نامتعارف می‌کنند متخلف محسوب می‌شوند و مطابق قانون با آن ها برخورد می‌شود. نقص فنی مؤثر در زمینه قانون هوای پاک به نکته مهم هرنوع نقص یا تغییر در وضعیت خودرو از جمله به لحاظ فنی، ظاهری و استاندارد اشاره دارد. از میان این نکات، نقص فنی خود به چند بخش از جمله افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده، کاهش ضریب ایمنی و آلودگی صوتی تقسیم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ماده 29 قانون هوای پاک و میزان جریمه خودروهای متخلف گفت تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی منصوب در وسایل نقلیه مانند آن تخلفی است که در صورت ارتکاب از سوی رانندگان خودروها در مرتبه اول شامل 100 هزار تومان جریمه نقدی، در مرتبه دوم 200 هزار تومان و برای بار سوم 300 هزار تومان خواهد شد.

سهم تقصیر راننده هنگام خرابی خودرو

آبان 1401: سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، تاکید کرد طبق مواد 114 و 115 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، راننده مکلف است زمانی که خودرو خراب شد حتما مثلث خطر را مقابل وسیله نقلیه‌اش قرار دهد. اگر پلیس سر صحنه تصادف برسد و ببیند که خودرو متوقف شده، اما راننده این مثلث را قرار نداده، حتما به راننده سهم تقصیر می‌دهد. 

وی افزود این مثلث باید در فاصله 70 متری قرار گیرد؛ زیرا راننده باید فرصت دیده شدن خود و اتومبیل دچار مشکل را به دیگر افراد بدهد. 

تقسیط جرایم به مناسبت هفته فراجا

مهر 1401: سرهنگ حسن ابراهیم‌پور، پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی کل انتظامی، اعلام کرد تقسیط جرایم تخلفات رانندگی و ترخیص موقت وسایل نقلیه توقیفی دارای خلافی بالای 1 میلیون تومان (تا سقف 10 میلیون تومان)، به مناسبت هفته فراجا، از 13 تا پایان مهرماه انجام می‌شود. رانندگان می‌توانند به دفاتر پلیس+10 مراجعه و جرایم رانندگی خودرو خود را تقسیط کنند. 

طرح عیدانه غدیر خم پلیس راهور

تیر 1401: سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، در نشست خبری روز سه‌شنبه 21 تیرماه، از طرح عیدانه غدیر خم خبر داد. طبق گفته‌های وی، بندهای این طرح عبارت‌اند از:

  •  تحویل گواهینامه (صدور و یا تغییر پایه) حداکثر تا 72 ساعت
  • تقسیط خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی در پارکینگ‌ها
  • در نظر گرفتن تسهیلات برای توقیف نشدن خودروهایی که خلافی بالای سه میلیون تومان دارند در بازه زمانی عید قربان تا عید غدیر
  • تحویل 72 ساعته کارت خودرو به شرط درست بودن اطلاعات و آدرس
  • پاک کردن جرایم افرادی که حکم مأموریت و مجوز سفر در دوران کرونا داشتند با مراجعه به مراکز اجرائیات پلیس در سراسر کشور

جریمه خودروهای دودزا و پلاک مخدوش

تیر 1401: سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، درباره طرح انضباط و ایمنی ترافیک توضیح داد که هدف از اجرای آن، برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، برخورد با تخلفات مربوط به پلاک، برخورد با موتورسیکلت‌های سنگین، برخورد با خودروهای آلاینده، خودروهایی که بالای سه میلیون تومان خلافی دارند و سایر تخلفات است.

وی افزود که از ابتدای سال تاکنون 115 هزار خودرو به دلیل داشتن پلاک مخصوص و یا حتی نداشتن پلاک اعمال قانون شدند و 1383 دستگاه خودرو به دلیل تخلفات مربوط به پلاک، توقیف شده‌اند. در سه ماهه ابتدایی سال نیز تعداد یک میلیون خودرو دودزا اعمال قانون شدند؛ علاوه بر آن، 1323 دستگاه موتورسیکلت به دلیل بار نامتعارف توقیف شدند. 381 هزار مورد نیز تذکر دریافت کردند.

طبق گفته‌های سردار رحیمی، 8 هزار و 696 گواهینامه در شرف توقیف هستند؛ زیرا 30 نمره منفی دارند. 7 هزار و 320 خودرو به دلیل داشتن خلافی بالای سه میلیون تومان توقیف شده‌اند. همچنین 80 دستگاه خودرو شوتی و 116 دستگاه اتوبوس مسافربری که پر از بار قاچاق بودند، توقیف شدند.

وی تاکید کرد که در فصل تابستان، نظارت پلیس بر رانندگان بیش‌تر است و مدارک رانندگی افرادی، چه با خودرو و چه با موتورسیکلت، چک می‌شوند.

لازم به ذکر است که 112 خودرو حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعمال قانون شده است. بالغ بر 45 درصد تصادفات متعلق به موتورسیکلت‌سواران است‌. البته در چهار سال گذشته در شهر تهران، تصادفات منجر به فوت کاهش یافته‌اند.

نصب دوربین ثبت تخلف در خروجی بزرگ‌راه‌ها

خرداد 1401: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، بیان کرد که برخی رانندگان در نزدیکی خروجی بزرگ‌راه‌ها از لاین سوم و چهارم وارد خروجی می‌شوند که علاوه بر تخلف، بسیار خطرناک است. وی اعلام کرد که دوربین‌هایی برای ثبت تخلف این رانندگان در نظر گرفته شده که طی چند روز آینده بر سر خروجی‌ها نصب خواهند شد. ابتدا مقرر شده تا در مرحله اول این دوربین‌ها در مکان‌هایی که هم در صبح و هم در ساعات بعدازظهر تردد بالایی دارند نصب شوند. این مناطق شناسایی شده است و طی چند روز آینده دوربین‌ها در آن نصب خواهند شد.

خودروهای کاربراتوری‌ها جریمه نمی‌شوند

اردیبهشت 1401: یکی از تدابیری که برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها اندیشیده شده، قانون منع تردد وسایل نقلیه کاربراتوری است که قرار بود از ابتدای سال 1401 اجرا شود. اما اکنون با گذشت یک ماه، برخوردی از سوی پلیس راهور با خودروهای کاربراتوری دیده نمی‌شود.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، نیز در اسفندماه گذشته اظهار کرد که چنین مصوبه‌ای غیرمنطقی است و  با توجه به تبعات اجتماعی و عدم‌شفافیت قابل اجرا نیست. وی با اشاره به تعداد وسایل نقلیه کاربراتوری (300 هزار دستگاه خودرو و 10 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت) و همچنین مشخص نبودن نحوه برخورد با متخلفان، خواستار بررسی‌های جامع‌تر و کامل‌تر در این رابطه شد.

تعقیب‌کنندگان خودروهای امدادی جریمه می‌شوند

فروردین 1401: یحیی صالح‌طبری، رئیس اورژانس تهران، آذرماه سال گذشته اظهار کرد که با کمک پلیس راهور آمبولانس‌های شهر تهران مجهز به دوربین‌های پلاک‌خوان خواهند شد تا خودروهایی را که به آمبولانس‌ها راه نمی‌دهند و یا پشت آن‌ها به حرکت درمی‌آیند، شناسایی شوند. وی تاکید کرد که این طرح از سال 1401 محقق خواهد شد.

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، درباره این طرح توضیح داد که تعقیب خودروهای امدادی تخلف محسوب می‌شود و بسیار حادثه‌ساز است. این تخلف جریمه‌ای برابر 30 هزار تومان دارد. در واقع تعقیب این خودروها ممکن است سبب تصادف زنجیره‌ای شود و یا خودروی تعقیب‌کننده از سقف مجاز سرعت برای خودرو سواری عبور کند که باعث جریمه و نمره منفی می‌شود.

جهانی ادامه داد که اورژانس درخواست کرده تا با افراد تعقیب‌کننده برخورد شود. بنابراین دوربین‌هایی پشت آمبولانس‌ها نصب می‌شود که پلاک خودرو متخلف را ثبت می‌کنند.

وی ایجاد چنین سیستمی را به سایر دستگاه‌های امدادی نیز توصیه کرد.

چگونگی اعتراض به جریمه‌های رانندگی

فروردین 1401: گاهی اوقات جرائم اشتباهی برای مالکان خودروها ثبت می‌شود و ادعا می‌کنند که آن تخلف را انجام نداده‌اند و یا در آن محل حضور نداشته‌اند. پیگیری این گونه جرائم امکان‌پذیر است، اما روندی طولانی و خسته‌کننده دارد.

ابتدا یک پیامک مبنی بر بررسی تخلف برای مالک خودرو ارسال می‌شود که به معنای جریمه قطعی نیست. اگر پیامک دوم که حاوی شناسه قبض و نرخ اعمال جریمه است ارسال شود، به معنای قطعی بودن جریمه است. پس از دریافت پیامک دوم نیز می‌توان به اعمال جریمه اعتراض نمود‌. البته در برخی از موارد این پیامک‌ها از سوی سامانه پلیس ارسال نمی‌شود.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در این باره گفت که اگر فردی در محلی که حضور نداشته جریمه شده، می‌تواند از طریق کمیسیون‌های ماده پنج راهنمایی و رانندگی اعتراض کند.

وی افزود که اکنون این امکان وجود دارد تا افراد برای اعتراض در مراکز اجرائیات پلیس راهور یا هیئت‌های رسیدگی حضور یابند و تصویر آن خودرویی را که جریمه شده است، مشاهده کنند.

برای تسهیل این روند نیز افراد می‌توانند خلافی خودرو و تصویر دوربین را در اپلیکیشن «پلیس من» مشاهده کنند.

افزایش تخلفات رانندگی در 10 ماهه 1400

بهمن 1400: طبق گفته سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، در 10 ماه گذشته، میزان برخورد با تخلفات 8 درصد افزایش داشته است. در 10 ماه نخست سال گذشته، 71 درصد جرایم و در 10 ماه سال جاری 78 درصد آن وصول شد‌.

یک میلیون و 370 هزار خودرو جرایم بالای یک‌ میلیون تومان دارند که مالکان آن‌ها سه مرحله پیامک دریافت کرده‌اند و باید توقیف شوند؛ اما توصیه شده تا خودروهایی که تا سقف سه میلیون تومان جریمه دارند و همراه خانواده هستند، توقیف نشوند. برای متخلفان دو مرحله پیامک ارسال می‌شود؛ پیامک دوم پس از احراز تخلف ارسال می‌شود و حاوی شناسه قبض و پرداخت است.

سردار هادیانفر توصیه کرد که جرائم توسط بانک‌ها، خودپردازها، راهور 120 و دفاتر پلیس +10 پرداخت شوند و از اپلیکیشن‌هایی مانند «قبضینو» استفاده نشود، زیرا از رسوب پول استفاده می‌کنند‌.

خودرو هنگام حضور راننده با جرثقیل حمل نمی‌شود

بهمن 1400: بر اساس تبصره 2 ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر قبل از حمل و یا حین حمل خودرو توسط خودروبر (جرثقیل)، مالک خودرو از راه برسد، ماموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به مالک تحویل دهند.

لازم به ذکر است که مامور نیروی انتظامی، حق ندارد به بهانه اینکه بالابر خودرو را بلند کرده است، آن را تحویل ندهد یا هزینه بالابر را درخواست کند. البته در صورتی که خودرو موردنظر،  مواد مخدر و یا بیش از 20 لیتر مشروبات الکلی حمل کرده باشد، باید توقیف شود‌.

پایان دی ماه؛ آخرین مهلت بخشودگی جرایم دوبرابری

دی 1400: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، اعلام کرد که سال گذشته و با درخواست پلیس، طرح بخشودگی جرایم دو برابر شده، به مجلس ارائه شد و با وجود مبلغ زیاد 3500 میلیارد، مجلس موافقت کرد و دو برابری‌ها حذف شدند‌. وی تاکید کرد که این بخشودگی دوبرابری‌ها تنها تا پایان دی‌ماه 1400 اعتبار دارد و افراد برای تسویه جریمه خود با رقم اصلی، فقط تا پایان این ماه فرصت دارند.

جریمه توقف خودرو در محل پارک معلولان

دی 1400: سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا، بیان کرد که با توجه به تماس‌ها و شکایات اخیر جانبازان و معلولان در رابطه با پارک کردن برخی از رانندگان در توقفگاه‌های معلولین، با چنین افرادی برخورد خواهد شد و تخلف آن‌ها به مثابه پارک در محل توقف ممنوع، درنظر گرفته می‌شود. چنین تخلفی 100 هزار تومان جریمه دارد و خودروی موردنظر با جرثقیل به پارکینگ منتقل خواهد شد. 

وی تاکید کرد که تابلوهای توقف جانبازان و معلولان در محل‌هایی که توقف برای آن‌ها راحت‌تر است، نصب می‌شوند تا به راحتی از پیاده‌رو به سمت خودرو خود بروند؛ بنابراین، با پارک کردن در چنین محل‌هایی، آنها دچار مشکل می‌شوند.

پرداخت اقساطی جرایم رانندگی

مهر 1400: همزمان با شروع هفته ناجا، پلیس راهور نیز خبر داده که مدت بازپرداخت جرایم را در طرح پرداخت اقساطی جریمه‌های رانندگی، شش ماه افزایش داده است. بنابراین تسویه جرایم رانندگی که قبلا در 12 ماه امکان‌پذیر بود حالا به 18 ماه رسیده است. 

این جرایم را فراموش نکنید!

مهر 1400: از ابتدای سال 1400، پلیس راهور طرح برخورد با «تخلفات حوزه ایمنی» را شروع کرده است. برخی از این تخلفات، مستقیما عامل تصادف رانندگی نیستند اما به علت ایجاد حواس‌پرتی راننده، در بروز تصادفات، نقش موثری دارند. طبق گفته‌های سرهنگ موسوی‌پور (جانشین پلیس راهور تهران) مهم‌ترین این تخلفات که ممکن است ارتکاب آنها برای خیلی از رانندگان وسایل نقلیه، عادی شده باشد، عبارتند از:

  • استفاده از موبایل در حین رانندگی.
  • در آغوش داشتن کودکان حین رانندگی. 
  • پرتاب کردن اشیا یا ریختن زباله به بیرون از خودرو.
  • ریختن روغن، بنزین، نفت یا گازوییل در سطح معابر.
  • عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت.
  • عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط همه سرنشینان خودرو.
  • عدم رعایت پروتکل بهداشتی توسط رانندگان عمومی.
  • عدم رعایت پروتکل بهداشتی توسط مسافران وسایل نقلیه عمومی.
  • سوار کردن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو.
  • سوار کردن سرنشنی اضافی در وسایل نقلیه عمومی.
  • سوار کردن سرنشین اضافی در خودرو شخصی.
  • سوار کردن سرنشنین اضافی در موتورسیکلت.

طرح بخشودگی جرایم رانندگی

شهریور 1400: همانطور که می‌دانید، اگر جریمه تسلیمی یا جریمه الصاقی خودروی‌تان را به مدت دو ماه پرداخت نکنید، مبلغ جریمه، دو برابر می‌شود. اما با پیشنهاد پلیس راهور، طرح بخشودگی جرایم دو برابری در آغاز شده است و تمامی جریمه‌های دوبرابر شده‌ای که حداکثر تا پایان سال 1399 ثبت شده‌اند، به اصل نرخ جریمه بازگشته‌اند. 

سردار هادیانفر درباره «طرح بخشودگی جرایم دوبرابری» گفته که شهروندان تا دی‌ماه 1400 می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و جرایم معوق خود را بصورت حضوری یا غیرحضوری، پرداخت کنند. رئیس پلیس راهور همچنین هشدار داده که بعد از دی‌ماه 1400، اگر اصل جریمه پرداخت نشده باشد، مجددا مبلغ جرایم پرداخت نشده، دو برابر خواهد شد.

دلیل افزایش نرخ جریمه کرونایی

شهریور 1400: همانطور که می‌دانید، جریمه تردد در شهرهای قرمز کرونایی، معادل یک میلیون تومان است اما در پیامک جریمه‌ای که بدست رانندگان می‌رسد، مبلغ جریمه برابر یک میلیون و 50 هزار تومان قید شده است. یا جریمه تردد شبانه معادل 200 هزار تومان است اما در پیامک جریمه، این مبلغ را 210 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

سردار حسینی (جانشین پلیس راهور ناجا) درباره اختلاف نرخ جرایم، گفته که این افزایش مبلغ، ناشی از 5% افزایش جریمه سالانه است که بصورت سیستمی، محاسبه می‌شود. 

افزایش تخلفات پلاک در زمان شیوع کرونا

شهریور 1400: همزمان با شیوع کرونا و اعمال محدودیت تردد خودرو از سوی پلیس، شاهد افزایش چشمگیر تخلفات مربوط به مخدوشی پلاک خودروها هستیم. سرهنگ موسوی‌پور (جانشین پلیس راهور تهران) خبر داده که در سال 1398 و تا قبل از اسفندماه که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، 330 هزار تخلف پلاک خودرو داشتیم که منجر به توقیف 13 هزار خودرو شده بود.

اما این میزان در سال 1399 بیش از 73% افزایش پیدا کرد طوریکه تخلفات پلاک به 572 هزار مورد رسید که با توقیف 17 هزار خودرو نیز همراه شد. همچنین در پنج ماهه اول 1400 نیز تاکنون 228 هزار تخلف پلاک رخ داده است و 5 هزار خودرو نیز توقیف شده‌ و به پارکینگ‌ها منتقل شده‌اند. سرهنگ موسوی‌پور همچنین به متخلفان هشدار داده که علاوه بر توقیف و معرفی این موارد به مراجع قضایی، در صورتیکه که پلاک خودرو را شبیه خودروی دیگری کنند، باید خلافی هر دو خودرو را پرداخت کنند.

برای پرداخت قبض جریمه عجله نکنید!

اسفند 99 | سردار هادیانفر (رئیس پلیس راهور ناجا) از رانندگان خواسته که به محض دریافت قبض جریمه از افسران راهور، برای پرداخت آن اقدام نکنند. بلکه تا 5 روز منتظر بمانند تا پیامک جریمه به همراه شناسه برای آنها ارسال شود. سپس برای پرداخت قبض جریمه اقدام کنند.

سردار هادیانفر درباره الکترونیکی شدن قبض‌های جریمه نیز گفته که در حال حاضر، 60% جریمه‌ها بصورت سیستمی ثبت می‌شوند اما مابقی قبض‌های جریمه بصورت دستی توسط افسران پلیس، صادر می‌شود. رئیس پلیس راهور گفته که تلاش می‌کنیم به محض تجهیز همه افسران پلیس به دست‌افزار سپهر، جریمه‌ها از اوایل سال 1400 بصورت الکترونیکی صادر شوند.

چگونه جریمه عوارضی را حذف کنیم؟

دی 99 | در صورت ثبت جریمه اشتباهی برای عوارض آزادراه، در ابتدا باید مطمئن شوید که مشخصات مالک خودرو در سامانه پلیس راهور ثبت شده باشد. بعنوان مثال در صورت نقل و انتقال خودرو بصورت وکالتی، تا زمانیکه مراحل نقل و انتقال را در مراکز تعویض پلاک تکمیل نکرده باشید، پلیس مالک سابق خودرو را مسئول می‌داند و جریمه را برای او ثبت می‌کند.

اما اگر جریمه اشتباهی رخ داده و شما عوارض الکترونیکی آزادراه را پرداخت کرده‌اید اما بازهم پیامک جریمه را از پلیس راهور دریافت کرده‌اید، چندین راه‌حل دارید:

1- به سایت اینترنتی آنی‌رو مراجعه کنید و از قسمت رسیدگی به شکایات، مشکل‌تان را ثبت کنید.

2- با شماره تلفن‌ سراسری 1531 تماس بگیرید.

3- با پشتیبانی آنی‌رو به شماره تلفن 02163468531 تماس بگیرید.

افزایش جریمه عوارض آزادراهی در 1400

آذر 99 | طبق جزییات لایحه بودجه سال 1400، دولت نرخ جریمه پرداخت نکردن عوارض آزادراهی را افزایش داده است. آنطور که دولت در بودجه 1400 اعلام کرده، برای پرداخت عوارض آزادراه‌های سراسر کشور، فقط 7 روز فرصت دارید. اما اگر در مدت یک هفته، عوارض را پرداخت نکنید، جریمه‌ای معادل 20 درصد عوارض آزادراه مربوطه را هم باید پرداخت کنید.

همچنین اگر بیش از یک ماه از عدم پرداخت عوارض بگذرد، علاوه بر پرداخت اصل عوارض و جریمه 20 درصدی، باید جریمه دیگری هم بپردازید که معادل 2 درصد از مجموع «عوارض آزادراه بعلاوه جریمه 20 درصد به ازای هر ماه» است.

جریمه تردد غیرمجاز شبانه

آذر 99 | با شروع تعطیلی گسترده از اول آذرماه در اکثرهای شهرهای کشورمان که بدلیل شیوع کرونا بوده است، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 9 شب الی 4 صبح، ممنوع است.

آقای گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، گفته هر خودرویی که در ساعات ممنوعیت عبور و مرور، تردد غیرمجاز داشته باشد، جریمه 200 هزار تومانی برای آن، اعمال می‌شود.

همچنین آنهایی که فعالیت ضروری دارند یا در شیفت شب هستند، باید از طریق فرمانداری مجوز بگیرند یا اینکه پلاک خودروی آنها از طریق کارفرما به پلیس راهور اعلام شود. متاسفانه هنوز سازوکاری عملی، برای اینگونه از ترددها، لحاظ نشده و فعلا در دست بررسی است.

جریمه کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی

آبان 99 | آقای قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، ضمن اشاره به شروع محدودیت‌های سختگیرانه از روز شنبه یکم آذرماه، خبر داده که جریمه خروج خودروهای پلاک بومی از شهرهای نارنجی، حدود 500 هزار تومان است اما این جریمه برای شهرهای قرمز، افزایش یافته و معادل یک میلیون تومان شده.

نکته بسیار مهم اینجاست که جریمه تردد غیرمجاز، هر 24 ساعت، توسط دوربین‌های کنترلی یا افسران پلیس، قابل اعمال خواهد بود.

جریمه ماسک نزدن در خودروهای عمومی

آبان 99 | به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا در کشورمان، پلیس راهور، کد جریمه جدیدی تحت عنوان «ماسک نزدن در خودرو» را به لیست جرایم رانندگی اضافه کرده است.

البته این جریمه، فعلا مختص رانندگانی است که در حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند.

طبق اعلام پلیس، رانندگان حمل و نقل عمومی، در صورت نزندن ماسک، 100 هزار تومان جریمه می‌شوند. ضمن اینکه به ازای هر مسافری که ماسک نداشته باشد، 20 هزار تومان به مبلغ جریمه راننده، افزوده می‌شود.


جریمه رانندگی، احتمالا تنها چیزی است که هم راننده های جهان، آنها را تجربه کرده اند! اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه میتوان از جریمه های رانندگی‌تان مطلع شوید، یا انواع روش های پرداخت جریمه خودرو و موتورسیکلت چیست یا چگونه میتوان به جریمه ها اعتراض کرد، در این مقاله به همه جواب‌های‌تان می رسید. پس باما همراه شوید!

انواع قبض جریمه رانندگی

هر قبض جریمه، ممکن است به یکی از چهار روش زیر، ثبت شده باشد. توجه داشته باشید که روش‌های 1 و 2 فرصت پرداخت 60 روزه دارند و در غیراینصورت، مبلغ جریمه آنها، دو برابر می‌شود:

1- جریمه تسلیمی: اگر پلیس، قبض جریمه را بصورت حضوری به شما تحویل دهده، قبض جریمه از نوع تسلیمی خواهد بود. پرداخت جریمه تسلیمی تنها 60 روز فرصت دارد. 

  • اگر به هر دلیلی، از دریافت قبض جریمه خودداری کنید، بازهم برای پرداخت آن 60 روز فرصت دارید.

2- جریمه الصاقی: اگر در زمان ثبت تخلف، در صحنه حضور نداشته باشید، پلیس برگ جریمه را روی خودرو می‌گذارد یا اصطلاحا آنرا الصاق می‌کند. پرداخت جریمه الصاقی تنها 60 روز فرصت دارد. 

  • اگر به هر دلیلی متوجه وجود قبض جریمه نشوید (مثلا زمانیکه برگه جریمه از روی خودرو افتاده باشد)، بازهم برای پرداخت آن 60 روز فرصت دارید.

3- جریمه دوبرگی: اگر در زمان ثبت تخلف، پلیس جریمه را ثبت کرده اما برگه آنرا جدا نکند، قبض جریمه از نوع دوبرگی خواهد بود. پرداخت جریمه دوبرگی، فرصت 60 روزه ندارد.

  • این حالت زمانی رخ می‌دهد که بنا به تشخیص پلیس، امکان رساندن برگ جریمه بدست راننده وجود ندارد؛ مثلا زمانیکه راننده -عمدا یا سهوا- به دستور توقف پلیس، اعتنایی نمی‌کند.

4- جریمه دوربینی: همانطور که از اسمش پیداست، این نوع جریمه در زمانی است که تخلف توسط دوربین‌های کنترلی پلیس، ثبت شده باشد. پرداخت جریمه دوربینی، فرصت 60 روزه ندارد.

جریمه ستاره دار چیست؟

در جدول تخلفات رانندگی، برای یکسری از جرایم خاص، علاوه بر جریمه نقدی، قانون، مجازات‌های دیگری هم درنظر گرفته است. به این تخلفات، جرایم ستاره دار می‌گویند:

1- جریمه تک ستاره: اگر 2 مورد از تخلفات زیر را بصورت همزمان انجام دهید، خودروی‌تان به مدت 3 روز (72 ساعت) توقیف می‌شود:

  • عبور از چراغ
  • حرکت مارپیچ
  • حرکت نمایشی با موتورسیکلت
  • تجاوز به چپ محور راه
  • سبقت غیرمجاز در مسیر دوطرفه
  • سرعت غیرمجاز (بیش از 30 کیلومتر برساعت)

2- جریمه دو ستاره: اگر در حالت مستی یا مصرف داروهای روان‌گردان رانندگی کنید، هم گواهینامه‌تان 6 ماه توقیف می‌شود و هم خودتان به دادگاه کیفری معرفی می‌شوید.

3- جریمه سه ستاره: اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید یا دارید ولی اعتبارش منقضی شده، خودروی‌تان توقیف می‌شود. در این حالت، تنها شرط برای ترخیص خودرو از پارکینگ، ارائه بیمه نامه معتبر است.

نرخ انواع جریمه راهنمایی و رانندگی

در ادامه این متن، نرخ جریمه انواع تخلفات پرتکرار را مطالعه می‌کنید:

جریمه موتورسیکلت در تونل های تهران

همانطور که می‌دانید، ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های تهران از تابستان 1397 تا به امروز، ممنوع است. اما چرا؟! دلیل این موضوع به انباشت گازهای آلاینده ناشی از اگزوز خودروها برمی‌گردد که می‌تواند باعث مسمومیت، سرگیجه و حتی بی‌هوشی موتورسواران شود. پلیس راهور نیز برای آنکه موتورسواران دچار این عارضه‌های خطرناک نشوند، تردد موتورسیکلت‌ها را در تونل‌ ممنوع اعلام کرده است. 

جریمه نصب طلق مشکی روی پلاک موتور

سرهنگ موقوفه‌ای (رئیس پلیس پیشگیری تهران) در مردادماه 1400 ضمن یادآوری ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی در سطح شهرها گفته که پلیس در صورت مشاهده، اقدام به توقیف آنها می‌کند. مالکان نیز توجه داشته باشند که برای چنین موتورهایی، فرآیند ترخیص موتورسیکلت بسیار دشوار و گاها غیرممکن است. سرهنگ موقوفه‌ای همچنین درباره وضوح شماره‌ پلاک موتورسیکلت‌ها نیز هشدار داده و گفته که هرگونه تغییر وضعیت در پلاک موتورها که باعث ناخواناشدن آنها شود، اعم از مخدوشی یا شکستگی یا دستکاری در اعداد یا نصب طلق مشکی روی آن، بعنوان جرم تلقی شده و منجر به توقیف موتورسیکلت می‌شود.

جریمه شعارنویسی روی خودروها

سرهنگ شیری (رئیس پلیس کرمانشاه) در مردادماه 1400 با اشاره به حضور پلیس در ایام محرم برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان، یادآوری کرده است که گل‌آلود کردن خودروها یا شعارنویسی نامتعارف یا انجام هرکاری که شیشه خودروها را بپوشاند و مانع مشاهده داخل خودرو شود، غیرقانونی بوده و با جریمه پلیس همراه خواهد بود.

جریمه همراه داشتن سگ در خودرو

سردار حمیدی (رئیس پلیس تهران بزرگ) در مردادماه 1400 گفته که پلیس با پدیده سگ‌گردانی با خودرو، برخورد می‌کند چراکه همراه داشتن حیوانات بدون جعبه یا نگهدارنده، از مصادیق حواس‌پرتی رانندگان است که منجر به توقیف و جریمه خودرو می‌شود.

جریمه تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده LEZ

خرداد 1400: بعد از اصلاحیه قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی خودروها بود، حالا مشخص شده که تردد انواع خودروهای کاربراتوری در محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای سال 1401 ممنوع است. به همین دلیل نیز کد جریمه جدیدی تعریف شده و مبلغ جریمه 200 هزارتومان نیز برای خودروهایی که این قانون را رعایت نکنند، درنظرگرفته شده است.

جریمه توقف در محل پارک معلولان و جانبازان

سرهنگی زینی‌وند (رئیس اداره مهندسی پلیس راهور تهران بزرگ) درباره آخرین وضعیت محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان گفته که تا اسفندماه 99 در تهران، 1200 تابلو مختص پارک خودروی این شهروندان نصب شده که عمدتا در مرکز شهر و در اطراف ساختمان‌های اداری، تجاری و درمانی نصب شده‌اند.

سرهنگ زینی‌وند با اشاره به برخورد قاطع پلیس با افرادی که به این تابلوها اعتنا نمی‌کنند گفته که در سال 98، جریمه رانندگان غیرمجازی که در محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان، توقف می‌کنند معادل 40 هزار تومان بود اما این مبلغ این جریمه از ابتدای سال 99 به 100 هزار تومان تغییر پیدا کرد. علاوه بر این جریمه، خودروهای متخلف، توقیف شده و به پارکینگ پلیس نیز منتقل می‌شوند.

جریمه تصادف بدون داشتن گواهینامه

اگر بدون داشتن گواهینامه، اقدام به رانندگی کنید و دست بر قضا، دچار سانحه یا تصادف شوید، حالا این سوال پیش می‌آید که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، چه مجازاتی در انتظارتان خواهد بود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که تعیین مجازات، بستگی به این دارد که آیا شما مقصر تصادف بوده‌اید یا نبوده‌اید؟! اگر مقصر تصادف نباشید، تنها تخلف شما، نداشتن گواهینامه است که 100 هزارتومان جریمه نقدی یا 2 ماه حبس تعزیری بدنبال دارد. همچنین اگر دوباره مرتکب این تخلف شوید، ممکن است به 2 الی 6 ماه حبس تعزیری محکوم شوید.

اما اگر مقصر تصادف باشید، قانون، جزای سنگین‌تری را برای شما درنظر خواهد گرفت و ممکن است از 1 تا 5 سال، شما را از رانندگی، منع کند.

جریمه فیلمبرداری در هنگام رانندگی

استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، به هر دلیلی که باشد، تخلف آئین‌نامه‌ای است و جریمه 100 هزار تومانی دارد. بنابراین رفتارهای اشتباهی مانند صحبت کردن با موبایل، ارسال پیامک، گرفتن فیلم یا عکس و ... در حین رانندگی، با جریمه پلیس همراه می‌شود.

جریمه انداختن ماسک

بدلیل اضطراری شدن شرایط شیوع کرونا، حساست پلیس نیز برای جریمه رانندگانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیشتر از قبل شده است. سرهنگ همتی زاده، رئیس پلیس راه ایلام در آبان 99، خبر داده که ریختن یا پرتاب کردن هرچیزی به بیرون خودرو، چه توسط راننده چه توسط سرنشینان، شامل جریمه رانندگی می‌شود. به همین دلیل نیز انداختن ماسک به بیرون خودرو، مصداق همین تخلف بوده و جریمه 30 هزار تومانی را به همراه دارد.

جریمه نصب آگهی روی خودرو

طبق ماده 207 آئین نامه پلیس راهور، نصب هرگونه آگهی، نوشته و برچسب روی شیشه یا بدنه خودروها ممنوع است و در صورت مشاهده این موضوع، راننده متخلف ضمن پرداخت جریمه 30 هزار تومانی، باید برای رفع تخلف و پاکسازی ظاهر خودرو نیز اقدام کند.

جریمه بوق زدن غیرمجاز

طبق قانون، دو نرخ جریمه برای بوق زدن ذکر شده؛ طبق بند 2124 بوق زدن در مکان‌های ممنوعه یا بوق زدن غیرضروری (مثلا در پشت چراغ یا ترافیک و ...) 30 هزار تومان جریمه نقدی دارد؛ هرچند که پلیس در این مورد معمولا سختگیری نمی‌کند!

همچنین طبق بند 2125 استفاده از بوق‌های شیپوری یا تولید صدای نامتعارف از سیستم صوتی یا اگزوز خودرو، برای بار اول 100 هزار تومان، برای بار دوم 200 هزار تومان و برای بار سوم نیز 300 هزار تومان جریمه نقدی دارد. در این مورد تخلف، پلیس مجاز به توقیف این وسایل نقلیه است.

جریمه استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، 100 هزار تومان جریمه نقدی دارد. همچنین اگر سرعت خودرو بالای 60 کیلومتر برساعت باشد، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز برای راننده لحاظ می‌شود.

جریمه خودروهای مردودی معاینه فنی

حتما می‌دانید که بعد از مردود شدن وسیله نقلیه در آزمون‌های معاینه فنی خودرو، 14 روز فرصت دارید تا برای رفع نقص خودرو اقدام و دوباره به همان مرکز معاینه فنی، مراجعه کنید. این مهلت 14 روزه، صرفا برای جلوگیری از تشکیل دوباره پرونده و همچنین جلوگیری از هزینه مجدد مالکان خودروهاست.

اما ظاهرا این موضوع برای برخی از رانندگان سوتفاهم شده! برخی‌ها تصور می‌کنند که در این فرصت 14 روزه، امکان تردد در سطح شهر را دارند ولی اینطور نیست و در صورت رصد خودروی آنها توسط دوربین‌های پلیس، به علت نداشتن معاینه فنی، جریمه می‌شوند.

جریمه دستکاری پلاک خودرو

هرگونه تغییر ظاهری در پلاک خودرو و موتورسیکلت، در مرحله اول با مجازات نقدی همراه است.

جریمه ناخوانا بودن پلاک، طبق قانون معادل 60 هزار تومان است. البته اگر پلاک خودرو یا موتورسیکلتی دارای ارقام مخدوش شده یا حتی دارای تغییر و دستکاری در ارقام باشد، علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شده و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی میشود.

چه جرایمی باعث توقیف موتورسیکلت میشود؟

طبق ماده 20 قانون تخلفات رانندگی، ارتکاب هر کدام از موارد نه‌گانه زیر منجر به توقیف موتورسیکلت خواهد شد. این توقیف اگر برای بار اول باشد به مدت یک هفته و در غیر اینصورت به مدت یک ماه ادامه دارد:

  • عبور از پیاده رو
  • عبور از خط ویژه
  • عبور در خلاف جهت مسیر حرکتی
  • نداشتن کلاه ایمنی
  • تولید صدای ناهنجار بصورت عمدی
  • حمل بار غیرمجاز یا نامتعارف
  • حمل یدک
  • حرکات نمایشی و مارپیچ
  • تک چرخ

ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس

از تاریخ یکم مهرماه 1399، ترخیص خودروهای توقیفی از طریق مراکز پلیس+10 انجام می‌شود. پلیس این کار را برای کاهش مراجعات حضوری و در راستای ارتقای خدمات الکترونیک، انجام داده است. بنابراین اگر خودروی شما توقیف شده، مقاله ترخیص خودرو و موتور از پارکینگ را حتما مطالعه کنید.

جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

استعلام و پرداخت خلافی آنلاین

اگر مالک خودرو هستید یا اگر موتورسیکلت دارید، می‌توانید انواع روش‌های استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی را از لینک استعلام خلافی خودرو و موتور سیکلت انجام دهید.

آرشیو

نرخ جریمه رانندگی سال 1400

14 مهر 1400
دانلود فایل PDF

آدرس مراکز اجراییات تهران

2 شهریور 1398
دانلود فایل PDF

نرخ جریمه رانندگی سال 1397

27 مرداد 1397
دانلود فایل PDF

نرخ جریمه رانندگی سال 1396

10 مرداد 1396
دانلود فایل PDF
دیدگاه کاربران