شرایط فروش آذویکو بهمن 99

بهمن 99 | طبق رای نهایی دادگاه تجدیدنظر که اواخر تابستان 99 و درباره شکایت خریداران ام‌جی 360 از شرکت آذویکو بود، مقرر شده بود که این شرکت تا «پایان بهمن‌ماه 99» برای اجرا و تکمیل تعهدات معوقش اقدام کند.

اما امروز که این متن را می‌خوانید، آخرین روز بهمن‌ماه است و فردا پنج‌شنبه، یکم اسفند 99 خواهد بود و هنوز هم خبری از اجرای تعهدات آذویکو نیست. هیچکدام از حواله‌داران ام‌جی، نه به اصل پول‌شان رسیده‌اند، نه خودروهای جایگزینی که قرار بود تحت مدل‌های لوکسژن U6 و دانگ‌فنگ S50 بدست مشتریان برسد، را تحویل گرفته‌اند.

آن مدیرانی که سال 1397 در مقابل پیش‌فروش چندبرابر از ظرفیت مجاز آذویکو، سکوت کرده‌ بودند، هنوز هم به سکونت‌شان ادامه می‌دهند. با آنها که نمی‌توان کاری کرد. اما روی صحبت ما با نهادهای نظارتی است؛ نهادهایی که آخرین امید حواله‌داران ام‌جی بودند ولی ظاهرا پیگیر داستان آذویکو نیستند یا اگر هم باشند، آن اقتدار همیشگی را ندارند.

همان نهادهایی که هر چند هفته و در قرعه‌کشی‌های بی‌فایده خودروسازان داخلی، بصورت منظم و مداوم حضور دارند، حالا چرا در صحنه جرم آذویکو نیستند؟ چرا سه سال از بلاتکلیفی حواله‌داران MG گذشته و هیچ اتفاقی برای آنها رخ نداده؟ چرا جدول زمانبندی اجرای تعهدات آذویکو اجرایی نشده؟ یا حتی اگر شده، چرا اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟ و اساسا چرا هیچکدام از مدیران مسئول، پیگیری ماجرای آذویکو نیستند؟!

وقتی هیچ جوابی برای این سوالات نباشد، حواله‌داران MG ناچارند تا مدام جلوی ورودی درب وزارت صمت در خیابان سمیه تهران تجمع کنند. شاید با این تجمعات، صدای شاکیان آذویکو، به گوش مدیرانی برسد که به خواب زمستانی رفته‌اند.

پایان فرصت آذویکو در بهمن 99

شهریور 99 | بعد از آنکه سخنگوی سازمان تعزیرات، رای دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده شرکت آذویکو را در تاریخ 16 شهریورماه اعلام کرد، به نظر می‌رسد مراحل قانونی این پرونده حالا به اتمام رسیده و مشتریان این شرکت باید منتظر بمانند و ببینند که آیا آذویکو از انجام تعهداتش برمی‌آید یا نه.

»» رای دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده آذویکو (PDF) ««

طبق رای دادگاه، اتهام وارده به آذویکو درباره امتناع از عرضه کالای فروخته شده، رد شده اما اتهام عدم ایفای تعهدات، تایید شده است. همچنین از آنجایی که شرکت آذویکو در همان رای اولیه، بعنوان متهم شناخته شده است، بنابراین درخواست تجدیدنظر شاکیان خصوصی این شرکت نیز، رد شده. آذویکو باید تا پایان بهمن ماه 99 تمامی تعهداتش را انجام دهد.

جدول زمانبندی تولید آذویکو

مرداد 99 | طبق نامه‌ای که آذویکو در تاریخ 17 تیرماه 99، به معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی ارسال کرده، این شرکت قرار است تا پایان سال جاری، 2300 دستگاه خودرو شامل 800 دستگاه سدان دانگ فنگ و 1500 دستگاه کراس‌اور لوکسژن U6 را طبق برنامه زمانبندی زیر، تولید کند:

»» جدول زمانبندی تولید دانگ فنگ و لوکسژن در آذویکو (PDF) ««

نکته جالب اینجاست که براساس نامه فوق، آذویکو قرار است لوکسژن U6 را فقط به مشتریانی دهد که بیش از 2 حواله ام جی در اختیار دارند. آذویکو دلیل این موضوع را هم «لوکس بودن» این کراس‌اور اعلام کرده است!

ارجاع پرونده آذویکو به دادگاه تجدیدنظر

تیر 99 | یاسر ریگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، در روز سه شنبه 24 تیرماه 99، از ارسال مجدد پرونده آذویکو به دادگاه تجدیدنظر خبر داده است. پرونده آذویکو حدود 1700 شاکی دارد که بسیاری از آنها به رای اولیه دادگاه، شاکی بودند. به همین دلیل نیز با پیگیری سازمان تعزیرات، پرونده آذویکو به مرحله تجدیدنظر رفته و احتمالا یکماه آینده، رای نهایی دادگاه، صادر خواهد شد.

آغاز شماره گذاری ام جی

تیر 99 | بعد از صدور مجوز محیط زیست، حالا پلیس راهور ناجا، از تاریخ 9 تیرماه 99، فرآیند شماره گذاری 746 دستگاه از خودروهای ام جی 360 را آغاز کرده است. اعتبار این مجوز شماره گذاری، تا 13 شهریورماه 99 خواهد بود.

»» مجوز شماره گذاری ام جی (PDF) ««

تعیین تکلیف خریداران ام جی 360

بهار 99 | مدیران شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) رسما از فعالیت های آینده شرکت‌شان پرده برداشتند؛ قرار است خودروهای جدیدی به عنوان جایگزین ام جی 360، به مشتریان معترض آذویکو تحویل داده شود.

همانطور که می دانید، در سال 97 شرکت آذویکو اقدام به پیش فروش کمتر از 6000 دستگاه ام جی 360 کرد و سپس ثبت سفارش برای حدود 12500 دستگاه خودرو را انجام داد و هزینه خرید چیزی در حدود 5700 دستگاه را نیز برای سایک موتور چین، سوئیفت کرد. اما با شروع تحریم های آمریکا در نیمه اول سال 97، همه برنامه های آذویکو تغییر کرد طوریکه این شرکت فقط توانست حدود 2200 دستگاه ام جی 360 را بصورت CKD تولید و تحویل خریداران دهد.

گروهی از خریداران ام جی 360، انصراف از خرید دادند اما گروهی دیگر، بدلیل اجحاف شدن حقوق‌شان دست به شکایت قضایی زدند. نهایتا در اواسط خردادماه 99 نیز دادگاه تعزیرات حکومتی، رای جدیدی با این مضمون صادر کرد:

»» رای نهایی برای خریداران ام جی (PDF)  ««

1- آذویکو باید به انتخاب مشتریان، یک خودرو از میان لوکسژن U6 یا دانگ فنگ S50 را به خریداران تحویل دهد.

2- حداکثر زمان لازم برای آغاز تحویل لوکسژن، از تیرماه 99 است.

3- حداکثر زمان لازم برای آغاز تحویل دانگ فنگ، از مهرماه 99 است.

4- خودروهای جایگزین، حداکثر تا پایان بهمن ماه 99 باید تحویل مشتریان شود.

5- آذویکو علاوه بر تحویل خودرو جایگزین، باید 18% سود مشارکت (از زمان واریز وجه تا زمان تحویل خودرو) و 12% سود تاخیر (از زمان تحویل قراردادی تا زمان تحویل خودرو) را به مشتریان پرداخت کند.

6- آذویکو همچنین باید مابه التفاوت نرخ تورم بانک مرکزی (از زمان تحویل قراردادی تا زمان تحویل خودرو) را بعنوان قسمتی از خسارت وارده به مشتریان، از قیمت روز خودروها کسر کرده و آنرا پرداخت کند.


»» قیمت روز خودرو

»» خرید و فروش محصولات ام جی


داستان ام جی و آمدنش به ایران

نخستین محصولی که از برند ام جی به بازار کشورمان راه یافت، ام جی 550 بود؛ خودرویی که یکی از نخستین توربوهای آسیایی در ایران لقب گرفت. ام جی 550 در مدل 2010 به ایران آمد و فروش آن تا مدل 2012 ادامه داشت.

پایان کار 550 در ایران، مصادف شده بود با آغاز عرضه ام جی 6 در کشورمان؛ خودرویی که پلتفرم مشترکی با 550 داشت و در دو مدل GT (یا همان فست بک) و مگنت (یا همان صندوقدار) تحویل مشتریان ایرانی شد. فروش این خودرو نیز تا مدل 2014 ادامه داشت.

سال 2013 نوبت به عرضه ارزان‌ترین سدان ام جی در ایران رسید. مدیا موتور می‌خواست با ام جی 350، جایگزینی برای سراتوها مونتاژی داشته باشد ولی عرضه محدود این خودرو که در بالا رفتن قیمتش نیز تاثیر زیادی داشت، مانع تحقق این هدف شد و نهایتا 350 در مدل 2014 از بازار کشورمان خداحافظی کرد.

سال 2014 بالاخره هاچ بک MG نیز به کشورمان راه یافت؛ ام جی 3 در شرایطی به ایران قدم گذاشته بود که رقبای کره‌ای آن، یعنی i20 و پیکانتو، عملا بازار هاچ بک‌های گران قیمت را تصاحب کرده بودند. با اینکه فروش ام جی 3 در مدل 2015 در کشورمان متوقف شد اما این خودرو در فرمان‌پذیری، هنوز هم یکی از بهترین‌های سگمنت خودش در ایران است. 

سال 2015 شاهد دو اتفاق مهم بودیم؛ یکی عرضه ام جی 6 نیوفیس که فقط در مدل جی تی فروخته می‌شد و دیگری عرضه ام جی جی اس که توانست پای موریس گاراژ را به بازار جذاب و البته پرفروش کراس اورها باز کند. ام جی GS به لحاظ فنی، عملا یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره‌ای خود بود.

سال 2016 و همزمان با توقف عرضه ام جی 6 نیوفیس، مدیا موتور بعد از چندین‌بار تاخیر، بالاخره ام جی GT را هم به ایران آورد و عملا رقیبی مستقیم برای کرولاهای ایرتویا و لنسرهای آرین موتور شد. عرضه قطره چکانی این خودرو نیز، مهم‌ترین دلیل ناموفقیت GT است طوری‌که در همان سال، مجبور به رفتن از بازار ایران شد.

چندین ماه بعد از عرضه GT و در شرایطی که مدیا موتور سخت‌ترین روزهایش را می‌گذراند، آذویکو به‌عنوان شریک جدید ام جی در ایران، مونتاژ نخستین محصولش، یعنی ام جی 360، را در زمستان 95 آغاز کرد اما نخستین سری آن را در تابستان 96 و در تیراژی بسیار محدود، به خیابان‌ها فرستاد. در اواخر همان سال و به‌صورت دقیق‌تر در زمستان 96، شاهد آغاز تولید 360 توربو بودیم؛ خودرویی که البته در مدل 97 به بازار آمد. 

آرشیو
  • 24 شهریور 1399 رای دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده آذویکو
    PDF
  • 06 مرداد 1399 جدول زمانبندی تولید لوکسژن و دانگ فنگ
    PDF
  • 09 تیر 1399 مجوز شماره گذاری ام جی در سال 99
    PDF
  • 24 خرداد 1399 رای تعزیرات برای خریداران ام جی 360
    PDF
  • 01 مهر 1398 تمدید زمان انصراف مشتریان
    PDF

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : https://azvico.ir

1 دیدگاه

salman(630 روز پیش)

1- قانون حمایت از مصرف کنندگان، سقف پیش فروش حداکثر باید معادل 50% 2-طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، حداکثر زمان تحویل خودرو در قراردادهای پیش فروش معادل 9 ماه است سلام علیکم ممنون میشم اگر بفرمایید کدام ماده یا تبصره قانون حمایت اشاره به دومطلب فوق دارد؟