آخرین شوالیه

تست و بررسی ام جی RX5

25 فروردین 1399 11:30

سال‌هاست که ایران ما به جولانگاه خودروهای چینی تبدیل شده و از ضعیف‌ترین نمونه‌­ها تا نسخه­‌های قابل قبول را با آغوش باز پذیرفته است. در این بین اما برند ام جی با محصولاتی نظیر ام جی RX5 سرگذشت پر فراز و نشیبی را در کشورمان تجربه کرده است؛ از طرفی به واسطه اصالت انگلیسی، ایمنی بالا و عملکرد فنی مطلوب در اکثر محصولاتش، طرفداران پر و پا قرصی دارد و خیلی‌ها آن را تافته‌ای جدا بافته از سرزمین اژدها می‌دانند و از طرف دیگر مشکلاتی مثل محدودیت عرضه و دست به دست شدن چندین باره این برند میان شرکت­‌های مختلف وطنی، اعتبار و خوش نامی­اش را زیر سوال برده است.

ام جی RX5 کراس‌اوری است که روی پلتفرم مدل GS توسعه یافته و در اواخر سال 1397 و به شکل عجیب و کاملاً چراغ خاموش، آن هم با تیراژ بسیار اندک سر از نمایشگاه‌­ها درآورد و بعد از آن هم دیگر خبری از ادامه عرضه‌اش به بازار نشد.

به عنوان مثال مدتی پس از عرضه موفق چندین مدل توسط «مدیا موتورز»، ناگهان متوجه شدیم که این برند با کشورمان خداحافظی کرده ولی پس از آن خبرهای تولید مدل 360 در «گروه صنعت خودرو آذربایجان» به گوش رسید که آن هم بلافاصله به سد تحریم‌ها برخورد و اما آخرین شاهکار در عرضه RX5 دیده شد!

ام جی RX5 کراس‌اوری است که روی پلتفرم مدل GS توسعه یافته و قرار بود توسط «صنایع خودروسازی فردا» به دست مشتریان وطنی برسد اما در اواخر سال 1397 و به شکل عجیب و کاملاً چراغ خاموش، آن هم با تیراژ بسیار اندک سر از نمایشگاه‌­ها درآورد و بعد از آن هم دیگر خبری از ادامه عرضه‌اش به بازار نشد تا پرونده این برند خوش‌نام اما پر حاشیه در کشورمان به طور کل بسته شود. فرصتی دست داد که ساعاتی با این کراس‌اور خوش ساخت سایک موتور همراه شویم تا ببینیم در باطن چه حرف‌هایی برای گفتن دارد و آیا باید حسرت عدم عرضه‌اش را بخوریم یا خیر؟! پس لطفاً در ادامه «باما» همراه شوید.

بررسی طراحی ظاهری ام جی RX5

اکثر مدل‌­های ام جی از ظاهری اسپرت و جوان‌پسندانه بهره می‌برند که البته با ویژگی‌های باطنی آن‌ها همخوانی دارد؛ اما سایک موتور برای RX5 سبک متفاوتی را در پیش گرفته و ترجیح داده این فرزندش بجای لباس­‌های اسپرت و جوان‌پسندانه، با تیپ رسمی و وزین روانه بازار شود.

طراحی نمای جلو ام جی RX5

خطوط صاف و اتو کشیده بدنه ام جی RX5 با هارمونی بسیار خوبی قطعات را به یکدیگر مرتبط نموده‌اند و ظاهری شیک و متین را پدید آورده‌­اند که البته بیشتر باب سلیقه میان‌سالان خواهد بود. در میان این سادگی‌ها اما نکات جذابی هم در برخی قسمت‌ها از جمله گرافیک چراغ‌های جلو، دیفیوزر سپرها و طراحی مناسب رینگ­‌ها دیده می‌شوند تا نمای کلی خیلی هم از شور و هیجان تهی نباشد؛ همچنین قطعات کروم‌کاری شده و جلو پنجره بزرگ خودرو اندکی چاشنی لوکس بودن را به فرزند درشت هیکل ام جی هدیه داده‌اند و نتیجه تمامی این‌ها این‌که ظاهر ام جی RX5 در مجموع قابل قبول از آب درآمده است.

البته همانطور که گفتیم طرفداران ام جی معمولاً انتظار جسارت بیشتری در طراحی دارند و محافظه‌کاری نسبی در ظاهر RX5 احتمالاً به مذاق برخی از آن‌ها خوش نخواهد آمد؛ ولی با این حال باید اعتراف کرد که ایراد گرفتن از ظاهر میهمان امروزمان کار دشواری است و طراحی ساده اما کم‌نقص این کراس‌­اور می‌تواند ماندگاری مناسبی در نظرها داشته باشد و به این زودی‌ها چشم را خسته نکند.

طراحی نمای عقب ام جی RX5

بررسی طراحی داخلی ام جی RX5

خط مشی طراحی بیرونی در داخل کابین نیز ادامه داشته و اینجا هم با خطوطی ساده اما هماهنگ روبرو هستیم که برای طرفداران خودروهای قدرتی و آفرودر جذابیت بالایی دارد اما برای سلیقه‌های فانتزی­تر مقداری خشک و کسل‌کننده به نظر می‌رسد.

با این حال وجود نکات مثبت بسیار از قبیل ارگونومی عالی و دسترسی مناسب به ادوات، صندلی‌های جادار و راحت با دربرگیرندگی خوب، فرمان D-CUT خوش‌دست به همراه نمایشگر مرکزی بزرگ و پشت آمپرهای خوانا دست به دست هم داده‌اند تا در مجموع از طراحی کابین ابراز رضایت کنیم.

طراحی کابین ام جی RX5

نقطه ضعف اصلی محصولات قدیمی‌­تر ام جی که خاطره ناخوشایندی از کیفیت متریال داخلی را در ذهنم ایجاد کرده بودند در این محصول دیده نمی‌شود و جنس مناسب مواد به کار رفته در کابین، این بار حس خوبی به من منتقل نمود. ضمناً در خصوص فضای صندوق عقب هم جای نگرانی وجود ندارد چرا که حجم در نظر گرفته شده حتی در حالت ایستاده بودن صندلی­‌های عقبی هم کافی به نظر می‌رسد.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی ام جی RX5

فول آپشن‌ترین نسخه­ ام جی RX5 که در کشورمان عرضه شده از امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی از قبیل: 6 عدد کیسه هوا، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز کمکی، کنترل ترمز در پیچ‌­ها، سامانه کمکی حرکت در شیب، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، قفل دیفرانسیل الکترونیکی، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون و سیستم تطبیق‌پذیر، چراغ روشنایی در روز، کیلس و استارتر دکمه­‌ای، آینه الکتروکرومیک وسط، نمایشگر لمسی مرکزی، دوربین دنده عقب، سنسورهای پارک، سقف پانورامیک به همراه سانروف برقی چند حالته، سامانه استارت/استاپ، صندلی‌های جلو مجهز به تنظیمات برقی، در صندوق عقب برقی و... بهره می‌برد که هرچند کامل‌ترین گزینه در این رده محسوب نمی‌شود اما در مجموع راضی‌کننده است.

سانروف برقی چندحالته در ام جی RX5

ضمناً جدا از تجهیزات ایمنی اشاره شده، ام جی RX5 هر 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف چین یا همان C-NCAP را نیز در چنته دارد تا خیالمان از بابت امنیت این خودرو تا حد زیادی راحت شود.

بررسی پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ام جی RX5

پیشرانه توربو در ام جی RX5

در خصوص پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خبرهای خوبی برایتان داریم؛ اولین و مهم‌ترین مورد این‌که قلب دو لیتری ام جی RX5 به پرخوران توربو مجهز شده و با 220 اسب‌بخار قدرت در دور 5000 و 350 نیوتن‌متر گشتاور از دور 2500 اجازه نمی‌دهد که هیچ کمبودی از نظر شتاب و کشش احساس کنید.

نکته بعدی این‌که به دلیل گشتاور بالا در دور موتور پایین، مصرف سوخت خودرو هم به نسبت وزن و کلاس بدنه، قابل قبول است به شکلی که مصرف ترکیبی رسمی البته برای شرایط استاندارد 8.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر عنوان شده است.

گیربکس اتوماتیک ام جی RX5

خبر خوب آخر هم در خصوص نحوه انتقال قدرت است؛ جایی که ام جی RX5 نیروی حاصل از پیشرانه را توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه به هر چهار چرخ منتقل می‌کند و امکان انتخاب حالت تقسیم نیرو به صورت برابر میان چرخ‌های جلو و عقب را نیز دارد تا بر خلاف بسیاری از کراس‌اورهای چینی بازار، بتواند در معابر خارج جاده‌ای نیز تا حدودی کارآمد ظاهر شود.

علیرغم تمامی این خوبی‌ها اما باید اعتراف کرد که مشکلاتی هم پیش رویمان قرار دارند؛ مثلاً پیشرانه ام جی با توجه به سیستم تزریق مستقیم سوخت و پرخوران توربو، نیاز به نگهداری دقیق‌­تری در قیاس با انواع تنفس طبیعی دارد و در نتیجه در طولانی مدت استهلاک و هزینه نگهداری بالاتری به مالکش تحمیل خواهد نمود. بخصوص که مراکز خدماتی ام جی، گستردگی چندان مطلوبی در کشورمان ندارند. البته باز جای شکرش باقی است که پیشرانه RX5 در حقیقت نسخه به روز شده همان مدل GS است و در نتیجه از نظر دسترسی به قطعات یدکی بخش فنی، مشکلاتمان وخیم‌تر از مدل GS نخواهد بود اما به هر حال همان GS هم واردات محدودی داشته و از این حیث با بسیاری از رقبای این رده قابل قیاس نیست. جدای از این موارد در سال‌های اخیر بعضاً شاهد کمبود بنزین سوپر در برخی از جایگاه‌های سوخت کشور بوده‌ایم که این مورد هم می‌تواند رژیم غذایی پیشرانه RX5 را هر از گاه، بر هم بزند.

تجربه رانندگی با ام جی RX5

پشت فرمان RX5 دید به اطراف کافی و میزان تسلط بر خودرو و ادوات مناسب است، سکوت کابین هم در دورهای پایین عالی است اما در هنگام رانندگی پر شتاب، میزان نفوذ صدا، مقداری بیش از انتظار ما بود؛ البته این مورد در قیاس با GS اندکی بهبود یافته اما همچنان به حالت ایده­آل نرسیده است.

تجربه رانندگی با ام جی RX5

فرمان خودرو نرم و عملکرد گیربکس نیز روان به نظر می‌رسد و صندلی­‌های راحت و جادار خودرو، فضای مطلوبی برای یک رانندگی خانوادگی با RX5 مهیا کرده‌اند. البته وقتی از خانواده جدا شده و خیال جوانی کردن در سر داشته باشید باز هم ام جی RX5 رویتان را زمین نخواهد انداخت و با شتاب‌گیری عالی لبخند رضایت را بر لبانتان جاری می‌سازد.

در لحظه آغاز حرکت اگر قصد شتاب‌گیری ناگهانی داشته باشید با یک وقفه کوتاه مواجه می‌شوید که بخشی از آن به عملکرد خود پدال گاز و لگ توربو و بخش دیگربه وزن نسبتاً سنگین 1.65 تنی خودرو مربوط می‌شود، اما پس از این وقفه کوتاه خودرو با شتاب بسیار مناسبی به جلو می‌تازد و با جبران تاخیر اولیه در کمتر از 9 ثانیه (عدد رسمی 8.2) ثانیه از مرز سرعت 100 کیلومتر برساعت عبور می‌کند. شتاب ثانویه و کشش در سربالایی‌ها هم عالی است و خلاصه مطلب این‌که از بابت توانایی‌های حرکتی نیازی نیست هیچ گونه نگرانی به دل راه دهید.

تست و بررسی ام جی RX5

سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند ام جی RX5 در کنار سامانه­های الکترونیکی کمکی باعث شده‌اند که در پیچ‌های تند نیز پایداری به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اور نسبتاً بلندقد می‌رود، قابل قبول باشد و ترمزهای مطمئن خودرو این نقطه قوت را تکمیل نموده‌اند. نکته مهم‌تر این‌که بر خلاف بسیاری از کراس‌اورهای این رده، ام جی RX5 کیفیت سواری قابل قبولی هم دارد و سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب مجهز به بازوهای چندگانه مستقل است توانسته ضمن حفظ پایداری، ضربات ناشی از دست‌اندازها را تا حد زیادی در خود هضم نماید. البته ممکن است با فرمان دادن‌های تند احساس کنید که حرکات عرضی خودرو مقداری زیاد است اما با این حال می‌توانید روی فرمان‌پذیری و سواری ام جی RX5 حساب باز کنید.

راند نهایی با ام جی RX5

طراحی چراغ های ام جی RX5

این روزها آگاهی یافتن از قیمت واقعی پراید هم به یک چالش تبدیل شده است چه برسد به این‌که بخواهیم بفهمیم ستاره سهیلی همچون ام جی RX5 با چه قیمتی خرید و فروش می‌شود؛ با این حال ضمن بررسی همین خرید و فروش‌های محدود دریافتیم که نمونه­‌های دست دوم کم کارکرد این محصول در حوالی 550 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند؛ این ارزش‌گذاری در نگاه اول و با در نظر گرفتن کیفیت، تونایی­‌های حرکتی، کلاس خودرو و اعتبار برند ام جی، قابل قبول به نظر برسد؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا کسی حاضر می‌شود برای خودرویی با این تیراژ اندک، آینده مبهم خدماتی، بازار دست دوم افتضاح، آن هم از برندی که هر چقدر روی اصالتش تاکید کنیم باز هم به انگ چینی بودن را یدک می‌کشد همچین پولی پرداخت کند؟!

 

در واقع اگر این مشکلات پیش روی ام جی RX5 نبودند قطعاً می‌توانستیم به جای خرید یک کراس‌اور دست دوم کره‌ای، این محصول قدرتمند و خوش‌ساخت را انتخاب کنیم و همه جوره از انتخابمان راضی باشیم، اما حالا شرایط خاص پیش رو در کشور باعث شده که فقط طرفداران دو آتشه ام‌جی حاضر به پذیرش ریسک خرید همچین خودرویی باشند و سایرین حتی خودروهای بسیار ضعیف‌تر یا قدیمی‌­تر کره‌ای و ژاپنی را به میهمان امروز ترجیح دهند.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Amrkh 1400/2/1
این ماشین فوق العادس
پاسخ
0
1
2