تکمیل تعهدات کارمانیا با محصولات کرمان موتور
دی 1401: طبق آخرین خبرهای رسیده، حوالهداران شرکت کارمانیا، بزودی تعیین تکلیف میشوند. شرکت کرمان موتور با انتشار اطلاعیهای در همین راستا، خبر داده که براساس توافق انجام شده با کارمانیا، آنچه از تعهدات شرکت کارمانیا باقیمانده است، ضمن بهروز رسانی، تبدیل به محصولات شرکت کرمان موتور با قیمت قطعی میگردد.
همچنین آن دسته از مشتریانی که تمایلی به تبدیل تعهد به محصولات شرکت کرمان موتور نداشتهاند، پس از بهروز رسانی آورده، میتوانند وجوه بهروز شده خود را از شرکت کرمان موتور دریافت کنند. زمان حضور و مراجعه هر یک از مشتریان به شرکت کارمانیا جهت انجام فرایند اداری، بزودی به آنها اطلاعرسانی میشود.
دومین طرح تبدیل حواله های BYD
آبان 1400: اواسط تابستان سال جاری بود که کارمانیا خبر داد، تعداد محدودی از خودروهای SWM را خریداری کرده و میخواهد در اختیار حوالهداران بیوایدی قرار دهد. البته تامین این خودروها از طریق بازار آزاد صورت گرفته بود و هیچ قراردادی میان سیف خودرو و کارمانیا منعقد نشده بود.
حالا که در اواسط پاییز 1400 هستیم، باخبر شدهایم که کارمانیا برای دومینبار، طرح تبدیل BYD را شروع کرده است. آنطور که منابع آگاه میگویند، اینبار کارمانیا میخواهد جک S5 نیوفیس را در اختیار حوالهدارانش قرار دهد. ظاهرا موعد تحویل این خودروها از بهمن 1400 شروع شده و قیمت تقریبی خودروها نیز 800 میلیون تومان خواهد بود. همچنین کارمانیا، ظرفیت این طرح تبدیل را حدود 500 دستگاه درنظر گرفته است.
تحویل SWM به جای BYD
مرداد 1400: شرکت کارمانیا طی اطلاعیهای که در تاریخ 18 مردادماه منتشر کرده، از حوالهداران خودروهای BYD در مدلهای S6 و S7 و F3 خواسته است تا برای تعیین وضعیت جدید قراردادهایشان، به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنند:
»» اطلاعیه کارمانیا برای طرح تبدیل BYD با SWM ««
طبق اطلاعیه فوق، حوالهداران BYD یا میتوانند انصراف دهند، یا میتوانند خودروی جایگزین SWM را تحویل بگیرند یا اینکه میتوانند تمدید قرارداد را انجام دهند و برای تحویل بیوایدی تانگ منتظر بمانند.
مصاحبه مدیرعامل کارمانیا درباره تعهدات شرکت
مرداد 1400: آقای برازوان (مدیرعامل کارمانیا) در جدیدترین مصاحبه خبری خود، نکات جالبی درباره وضعیت این شرکت و شرایط تعهدات معوق BYD گفته است که خلاصه آنها را در زیر میخوانید:
1- بعد از اعمال تحریمهای آمریکا، شرکت BYD هم به دلیل راهاندازی دو خط تولید اتوبوس برقی در آمریکا و هم به دلیل آنکه 25% سهامش در اختیار آمریکاییهاست (شرکت یورکشایر هاتاوی)، همکاریاش را با ایران متوقف کرد.
2- بعد از اعمال تحریمها، شرکت BYD دوبار برای تحویل خودروهای پیشفروش شده در ایران اعلام آمادگی کرد که یا بصورت واردات CBU بود یا بصورت واردات CKD از کشور واسط بود. اما بدلیل ممنوعیت واردات خودرو و همچنین مخالفت وزارت صمت، BYD موفق به انجام این کار نشد.
3- شرکت کارمانیا، تعهدات معوق S7 را براساس نرخ روز دلار محاسبه میکند و در صورت اعلام مشتری به انصراف، وجه پیشپرداخت او را با قیمت روز دلار و با احتساب جریمه دیرکرد وسود مشارکت، برمیگرداند.
4- خیلی از مشتریان کارمانیا، این دغدغه را دارند که چرا تانگ، قیمت بالاتری نسبت به S7 دارد. این موضوع به تفاوت قیمت جهانی آنها برمیگردد؛ تانگ حدود 26 هزار دلار است درحالیکه S7 حدود 17 تا 18 هزار دلار قیمت داشت.
5- کارمانیا حدود 2 هزار تعهد معوق دارد که از این تعداد، 20 دستگاه برای تعهدات F3، حدود 170 دستگاه برای تعهدات S6 و مابقی نیز برای تعهدات S7 است.
6- تحویل خودروهای جدید کارمانیا از 6 ماه آینده (زمستان 1400) شروع میشود. البته F3 اتومات بدلیل گرفتن مجوزهای استاندارد از مدتها قبل، زودتر از بقیه خودروها تحویل میشود.
7- کارمانیا همچنین به حوالهداران اعلام کرده که در صورت تمایل آنها، میتواند خودرویی که نزدیک به S7 باشند را از بازار آزاد تهیه کند و به آنها تحویل دهد. در همین راستا نیز چندین دستگاه SWM به برخی از مشتریان تحویل شده است.
8- کارمانیا برای خودروی F3 درخواستهای متعددی برای تولید بدنه این خودرو در داخل داشته اما حمایتی انجام نشد و این شرکت نتوانسته خودرویی اقتصادی را در ایران تولید کند. برای خودروی S6 نیز تاکنون به داخلیسازی 21% رسیدهایم.
فراخوان حواله داران BYD برای انصراف یا تمدید
تیر 1400: شرکت خودروسازی کارمانیا، با انتشار اطلاعیهای در تاریخ 22 تیرماه، از حوالهداران BYD خواسته است که از روز شنبه 2 مردادماه 1400، برای تعیین تکلیف قراردادشان به نمایندگیهای کارمانیا مراجعه کنند:
»» فراخوان کارمانیا برای حوالهداران BYD ««
طبق اطلاعیه فوق، کارمانیا گفته که علاوهبر امکان انصراف مشتریان، شرایط تحویل خودروی جایگزین نیز برای این شرکت به وجود آمده و حوالهداران میتوانند با بهروزرسانی مبلغ پیشپرداخت متناسب با خودروی جدید، قراردادشان را تمدید کنند. با اینکه نام این خودرو هنوز اعلام نشده اما احتمالا دارد که کارمانیا برای حوالهدارانش، کراساور مدرن تانگ (بررسی خودرو بی وای دی تانگ) را درنظر گرفته باشد.
آخرین وضعیت تعهدات معوق کارمانیا
بهمن 1399: آقای برازوان (مدیرعامل کارمانیا) در حاشیه کنفرانس خبری برای معرفی سدان برقی جدید این شرکت (بررسی خودرو کارمانیا EK1)، از برنامههای جدید این شرکت برای آینده خبر داده که خلاصه آن به شرح زیر است:
1- کارمانیا حدود 2 هزار تعهد معوق دارد که مربوط به حوالهداران BYD است.
2- حوالهداران یا میتوانند خودرو برقی EK1 را خریداری کنند یا اینکه طبق شرایطی مشخص، منتظر بمانند تا خودرو بنزینی تحویل بگیرند.
3- حوالهداران BYD در اولویت تحویل خودروی برقی هستند و تا زمانیکه تکلیف حوالهداران مشخص نشده، کارمانیا اقدام به فروش یا پیش فروش خودرو برقی به سایر مشتریان نخواهد کرد.
4- کارمانیا به موازات برند سودا (برای تولید خودرو برقی EK1)، با دو برند دیگر نیز درحال مذاکره است که نتایج آن در صورت قطعیشدن، اطلاعرسانی میشود.
5- تولید خودرو برقی EK1 از فروردین 1400 شروع میشود و کارمانیا بنا دارد تا در سال آینده حدود 1000 دستگاه از این محصول برقی را وارد بازار کند.
معرفی محصولات کارمانیا در بازار ایران
خط تولید BYD در ایران، از پاییز 95 در ایران به بهرهبرداری رسید و اولین محصول آن نیز کراساور اس6 (بررسی خودرو بی وای دی S6) بود. کارخانه خودروسازی کارمانیا در فضایی بالغ بر 150 هزار متر مربع، احداث شده و بنابه گفتههای آقای سالاری شریف (مدیرعامل کارمانیا)، ساخت این کارخانه از شروع زیرساخت تا راهاندازی خط تولید تنها 7 ماه، زمان برده که رکورد جدیدی در صنعت خودروسازی است.
بیوایدی E6، دومین محصول BYD در ایران بود که ابتدا در نمایشگاه خودرو تبریز 95 رونمایی شد. مهمترین ویژگی این ون چینی، پیشرانه تمام الکتریکی آن است. موتور برقی E6 دقیقاً 121 اسببخار قدرت دارد و جالبتر اینکه با یکبار شارژ، حدود 400 کیلومتر جابجا میشد.
اما نبود زیرساختهای مناسب برای چنین خودرویی، قیمتگذاری بالا، کمبود تجهیزات رفاهی و طراحی قدیمی آن، همگی دست به دست هم دادند تا E6 هیچگاه به خیابانهای کشورمان نیاید.
سدان اف3 (بررسی خودرو بی وای دی F3)، سومین محصولی بود که کارمانیا از آن رونمایی کرد؛ خودرویی که قرار بود در در اواخر سال 96 بهدست مشتریانش برسد اما تحویل آن تا خرداد 97 به تاخیر افتاد. در خردادماه 97 نیز کارمانیا بعد از حدود 4 ماه تاخیر، نخستین سری F3 را شمارهگذاری کرد و به خیابان فرستاد. بیوایدی F3 فقط با گیربکس دستی فروخته شد اما کارمانیا قرار بود نسخه اتومات آنرا هم از اواخر سال 97 به بازار بفرستد اما هیچوقت این اتفاق رخ نداد!
محصول دیگری که کارمانیا در سال 97 رونمایی کرد، کراساور اس7 (بررسی خودرو بی وای دی S7) بود. S7، نام چهارمین محصول بیوایدی است که در اردیبهشتماه 97، اولین پیشفروش آن آغاز شد و نخستین سری آن نیز قرار بود در پاییز 97 به بازار بیاید. اما در اواسط همان سال، آمریکا از برجام خارج شد و خودروسازی ایران را تحریم کرد که نتیجه آن، توقف همکاری BYD با کارمانیا بود.
در زمستان 99 نیز کارمانیا از نخستین خودرو برقیاش (بررسی خودرو برقی EK1) رونمایی کرد که محصولی از برند چینی سودا بود. طبق برنامهریزی کارمانیا، تولید این خودرو برقی از اواسط بهار 1400 در ایران شروع خواهد شد.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : karmania-auto.ir