تولید از بهار 1400

قیمت و مشخصات کارمانیا EK1 (سودا)

7 بهمن 1399 09:51

روز دوشنبه 6 بهمن 99، شرکت کارمانیا در مراسمی، از برنامه‌هایش برای عرضه سدان برقی کارمانیا EK1 خبر داد. آقای برازوان (مدیرعامل کارمانیا) گفته که کارمانیا، تولید این خودرو برقی را از فروردین 1400 شروع خواهد کرد. همچنین تیراژ سالیانه این خودرو برای 1400 حدود 1000 دستگاه برآورد شده است.

مدیرعامل کارمانیا همچنین درباره نحوه شارژ EK1 نیز گفته که کارمانیا با مشارکت چند شرکت داخلی و خارجی، در فاز اول، حلقه شمالی کشور را مجهز به ایستگاه‌های شارژ خواهد کرد. در فاز دوم نیز مسیر جنوبی کشور تا بندرعباس، به ایستگاه‌های شارژ سریع مجهز خواهند شد. سپس در فاز سوم نیز مابقی مسیرهای پرتردد کشور، به جایگاه‌های شارژ تجهیز می‌شوند.

آقای برازوان درباره دلایل همکاری کارمانیا با شرکتی چینی سودا (Suda) گفته که برند سودا به واسطه حضور در بازار آلمان، استانداردهای جهانی را پاس کرده و جزء برندهای نام‌آشنا در بازار بین‌المللی است.

البته از ما نشنیده بگیرید ولی مدیران کارمانیا، اندکی اغراق را هم چاشنی حرف‌هایشان کرده‌اند. اول اینکه فروش سودا در آلمان، آن هم در پارت‌های چندصد دستگاهی که مشخص نیست ادامه دارد یا نه، دلیلی بر داشتن استانداردهای جهانی نیست. 

ضمن اینکه سودا، اصلا جز برندهای نام‌آشنا در بازار جهانی نبوده و نیست. سودا حتی در خود چین هم فعالیت مهمی ندارد! خودروسازی که در سال 2010 تاسیس شده اما تولید و عرضه خودرو را در سال‌های 2019 و 2020 آغاز کرده، اصلا چطور می‌تواند «نام‌آشنا» باشد؟!

رونمایی خودرو برقی کارمانیا

روز جمعه پنجم دی‌ماه 99، در حاشیه بازدید آقای زینی‌وند، استاندار کرمان، از مجموعه کارخانجات خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، کارمانیا هم از فرصت استفاده کرد و سدان تمام برقی‌اش را توسط آقای برازوان، مدیرعامل خودروسازی کارمانیا، رونمایی نمود. این نخستین‌باری است که رسانه‌ها، کارمانیا EK1 را از نزدیک می‌دیدند.

اگر به تصویر فوق دقت کنید، لوگوی S را در جلوپنجره این خودرو برقی می‌بینید که همان لوگوی شرکتی چینی سودا (Suda) است. پس می‌توان چنین حدس زد که کارمانیا، ظاهرا عجله‌ای برای شروع تولید این خودرو برقی ندارد.

کارمانیا و اولین خودرو برقی ایران

اوایل شهریورماه 99 بود که برخی رسانه‌های خودرویی کشورمان، خبری عجیب منتشر کردند با این مضمون که برند چینی سودا (Suda) صادراتش را به بازار آلمان شروع کرده است. در ادامه متن این خبر مشکوک، توضیح داده شده بود که: «تا قبل از این، نام «بی‌وای‌دی» را برای ورود به بازار اروپا شنیده بودیم ولی حالا سودا موفق به انجام این کار شده». 

بعد از خواندن این خبر، اولین سوالی که به ذهن‌مان رسید این بود که دقیقا چه چیز این خبر، آنقدر مهم بوده که در رسانه‌های خودرویی کشورمان، دست به دست شده؟!

دومین سوال ما این بود که چرا نام بی‌وای‌دی را در این خبر آورده‌اند و چرا تلاش کرده‌اند که بی‌وای‌دی را به سودا ربط دهند؟! آن هم در شرایطی که جیلی و سایک موتور (با کمک ام‌جی Ei5)، از مدت‌ها قبل به اروپا رفته‌اند. 

اما اندکی بعد، همه چیز برای‌مان آشکار شد. کارمانیا همه این شیطنت‌های رسانه‌ای را انجام داده بود تا از محصول جدیدش در بازار ایران، پرده بردارد: کارمانیا EK1 در راه است!

مونتاژ سودا در ایران

سودا نام اختصاری Henan Suda Electric Vehicle Technology است که سال 2010 تاسیس شد اما حدود 9 سال طول کشید تا اولین خودرو تولید انبوهش را با نام سودا EV به بازار چین معرفی کند.

سودا EV که محصول سال 2019 است و در بازار چین با نام سودا SA01 شناخته می‌شود، در بازار کشورمان قرار است تحت برند کارمانیا و با نام EK1 مونتاژ شود. پس ما هم از این به بعد، آنرا EK1 صدا می‌زنیم.

کارمانیا EK1 با طول 4.4 متر و فاصله محوری 1.5 متر، خودرویی در سگمنت سدان‌های جمع و جور است و ظاهری کاملا معمولی دارد؛ آنقدر معمولی که از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، متوجه برقی بودنش نمی‌شوید. البته آنهایی که تیزبین هستند، در همان نگاه اول به این نکته پی می‌برند که خبری از دریچه‌ باک در این خودرو نیست.

مشخصات فنی کارمانیا EK1

پکیج باتری‌های کارمانیا EK1 از نوع 44.5 کیلووات ساعت است که می‌تواند قدرت موتور الکتریکی EK1 را به حدود 110 اسب بخار و گشتاورش را هم به 240 نیوتن متر برساند. EK1 با این مشخصات فنی‌اش، می‌تواند به حداکثر سرعت 130 کیلومتر برساعت برسد.

اما بهترین ویژگی کارمانیا EK1 را باید میزان پیمایش آن دانست که طبق ادعای سودا، با یکبار شارژ می‌تواند مسافتی معادل 305 کیلومتر را در شهر یا مسافتی معادل 370 کیلومتر را با سرعت ثابت، طی کند.

اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، خبری از دریچه باک در قسمت عقبی کارمانیا EK1 وجود ندارد چراکه سودا، محل اتصال کابل برقی آنرا در زیر جلوپنجره خودرو، مخفی کرده است.

طبق اعلام سودا، مدت زمان لازم برای شارژ باتری‌های EK1 با ولتاژ خانگی 220 ولت، چیزی حدود 6 الی 8 ساعت است. البته اگه از پکیج شارژ سریع با ولتاژ 380 ولت (3 فاز) استفاده کنید، شارژ باتری‌ها تنها 45 دقیقه الی یک ساعت طول می‌کشد.

آپشن های کارمانیا EK1

معروف است که خودروهای چینی، خودروهایی مملو از آپشن‌های رنگارنگ هستند اما کارمانیا EK1 به ما ثابت می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد! در کابین EK1 واقعا چیز خاصی نمی‌بینید.

کاتالوگ رسمی EK1 کارمانیا (PDF)

البته مشکل کمبود تجهیزات، برای بازار ایران نیست بلکه در خود چین هم مدل 2020 سودا SA01 امکانات و آپشن‌های قابل توجهی ندارد. بیایید امکاناتی که کارمانیا برای EK1 ذکر کرده را یکبار دیگر مرور کنیم:

  • دو ایربگ
  • دی لایت
  • تهویه مطبوع دیجیتال
  • ایزوفیکس صندلی
  • شیشه بالابر برقی
  • سنسور عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • مانیتور لمسی با دوربین عقب
  • فرمان برقی با دکمه های کنترلی
  • صندلی 4 حالته جلو با تنظیم دستی

کارمانیا همچنین مدت زمان گارانتی را برای EK1 بصورت زیر اعلام کرده:

  • 5 سال یا 150 هزار کیلومتر برای گارانتی کلی خودو،
  • 8 سال یا 150 هزار کیلومتر برای گارانتی پیشرانه،
  • 8 سال یا 200 هزار کیلومتر برای گارانتی باتری،

قیمت کارمانیا EK1

مدل 2020 سودا SA01 در بازار چین با قیمتی معادل 170 هزار یوآن یا معادل تقریبی 25 هزار دلار فروخته می‌شود. البته از آنجایی که این محصول سودا، یک خودرو تمام برقی است پس شامل یارانه دولتی هم می‌شود طوری که مشتریان چینی تنها 120 هزار یوآن یا معادل 17 هزار دلار باید برای بپردازند.

اما وقتی صحبت از بازار ایران می‌شود، همه حساب و کتاب‌ها بهم می‌ریزد؛ حتی با احتساب مونتاژ در ایران و با درنظر گرفتن قیمت پایه 17 هزار دلاری، بازهم قیمت کارمانیا EK1 بعید است که کمتر از 400 میلیون تومان باشد. البته فعلا همه چیز در حد حدس و گمان است و باید منتظر روزهای آینده بمانیم.

دیدگاه کاربران
Rezaah 1399/11/10
از انجاییکه اینجا از یارانه برقی خبری نیست و عوارض و مالیات هم ازت میگیرن این خودرو حدود700تا800میلیون قیمت خواهد خورد و حیف پول
پاسخ
0
0
1
A1351 1399/10/18
خدا لعنتشان کند بیچاره مان کردند
پاسخ
0
0
2
Amin1350 1399/9/15
متاسفانه كارمانيا به خاطر اينكه بتواند به تعهدات قبلي خود در باره ماشين BYD S7 عمل كند به چنين ماشين ارزان قيمتي رو آورده است. چون اگر ميخواست كه به ثبتنام كننده هاي S7 ماشيني در خور همان S7 تحويل دهد تا الان اينكار رو كرده بود. و ٣-٤ سال پول مردم را نگه نميداشت.. كه الان يك ماشين مسخره بدون آپشن چيني را به مردم مخصوصا مشتري هاي خودش قالب كند. آنها تحريم را بهانه كردند. در صورتيكه همه شما ميدانيد در اين چند سال بفيه شركتهاي خودرو سازي چند تا مدل جديد ماشين چيني وارد بازار ايران كردند و به مشتريان خودشان تحويل دادند. سال ٩٦ و ٩٧ كارمانيا مبلغ ٦٠-٧٠ ميليون تومان از ما گرفت وقرار شد ماشينها رو از شهريور تحويل بده. ولي تا الان هيچ. اون زمان جك S5 حدود ٩٠ ميليون تومان بود. چانگان ٧٥ ميليون تومان. تيوولي ١٣٥ تومان و .... ولي BYD S7 به گفته شركت بين ١٥٠-١٦٠-١٧٠ ميليون تمام ميشد. يعني اون ماشين اگر به موقع تحويل داده شده بود، الآن بالاي ١ ميليارد تومن حداقل قيمت داشت. ولي الان حتما شركت با يك ماشين ارزان قيمت چيني برقي بدون آپشن ميخواد دهن ماهارو ببنده. ماشيني كه معلوم نيست اين شركت دزد و كلاه بردار به چه مبلغي ارزش گزاري كنه و چقدر دوباره از ما مابه تفاوت بگيرد. خدا لعنتشان كنه. و بر آنها حرام باشد.
پاسخ
3
0
3
A1351 1399/12/8
من هم به درد شما گرفتارم از 97 تا حالا نه پولمو دادند نه ماشین
0
0
emad90 1399/11/22
بنظرم محکم بایستید و تحویل نگیرید این آشغال و که شاید رو دستتون بمونه و کسی ازتون نخره
0
1
FARZAD20 1399/11/7
متاسفانه سال 96 مبلغ 60 میلیون برای BYD پرداخت کردیم و هنوز که هنوزه منتظر یه جوابیم!خداوند ازشون نگذره....................
0
2